Nekromanti Använder ni minis? OSR

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Ni som faktiskt spelar/DMar OSR av någon variant, använder ni figurer? Varför eller varför inte?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
lasergreger said:
Ni som faktiskt spelar/DMar OSR av någon variant, använder ni figurer? Varför eller varför inte?
Vi kör med minis. För att det är kul och för att vi har dem, typ. Det känns rätt.
 
G

Guest

Guest
Ibland.

Använder gärna minis när jag kan men oftast så spelar vi inte hemma hos mig och jag har sällan ork eller plats att släpa med mig minis. I valet mellan träningskläder och plastfigurer vinner träningskläderna på 1-5 (D6:a).

Edit: Nu ska dock jag och en polare köpa en 3d-printer så det lär bli mer minis i framtiden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
lasergreger said:
Ni som faktiskt spelar/DMar OSR av någon variant, använder ni figurer? Varför eller varför inte?
Ytterst sällan - för det behövs inte.
OSR är inte speciellt strategiskt och jag tycker om den där friformskänslan man får när folk säger vad deras rollspersoner gör utan att man behöver veta exakt på millimetern var de egentligen står.
Av samma anledning använder jag hellre gruppinitiativ istället för individuellt initiativ.

Ibland finns det situationer då man faktiskt vill veta exakt var rollpersonerna står/går - men det hör till undantagen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
Generellt sätt beror det väl på vilken typ av personer man spelar med. Om folk klarar av att hålla koll på vad folk gör och är bra på att besrkiva när de själv gör något så tycker jag att modeller generellt sätt är mer till besvär.

Men har spelarna svårt att hålla saker i huvudet, eller om de är dåliga på att beskriva saker:

A: Jag följer efter person B.
B: Jag går fram till hörnet och kikar runt.
SL: Ett monster står där runt hörnet och slår er båda två medvetslösa.
A: Men hur gör den det? Jag har ju inte gått fram till hörnet!
SL: Men du sa ju att du följer efter B!
A: Ah, men jag menade inte så...

I det läger är minis din bäste vän :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,224
Jag har inte den sortens strider där jag behöver miniatyrer så jag använder inte dem när jag kör OSR grejer. Miniatyrerna används bara till Pathfinder eller 4ed där det finns mer sådana strider, och jag är rätt dålig på att använda dem där med.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag använder gärna figurer, för att jag tycker om figurer väldigt mycket. Men det skall erkännas att de bidrar med ganska lite till spelet annat än det rent estetiska (även om det absolut finns lägen där jag tycker position är relevant). Särskilt jämfört med 4E som vi spelade mycket innan.

Jag har också börjat uppleva ett problem med skillnaden mellan de minis jag använder och de monster jag vill representera. Oftast kör jag nuförtiden saker som inte har "vanliga" monster från någon Monster Manual, och det är ibland svårt att hitta ett tillräckligt "rätt" utseende.

Med det sagt, hur kan man INTE vilja ställa sådana här skönheter på bordet?





 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,028
Location
Nordnordost
DM:ar ett hackat Swords & Wizardry för Enhörning och hennes vänner. Vi använder minis, det är dock lite si och så med hur noga. Gubbarna kan gå en handsbredd och ändå handla som vanligt, eller en handslängd om de bara vill flytta sig.

Miljöerna byggs upp av Domino-brickor på DeBracys vis.

Figurerna är en salig blandning, men det är ganska mycket riktiga old school-minis från Mega-Minis. Vi kommer dock att byta över till Reaper minis när de väl skickar ut dem.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jag/vi andvänder oss av miniatyrer. Det beror nog främst på att jag är såpass 3E-/4E-skadad att jag har svårt att klara mig utan. Jag är dessutom som spelledare inte tillräckligt duktig på att ge bra verbala beskrivningar på hur omgivningen ser ut och hur motståndarna positionerar sig, så miniatyrer är definitivt till hjälp för att t.ex. veta om motståndarna har möjlighet att ta sig fram och slå magikern på käften.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag kör ned gamla miniatyrer, inköpta 1979-1984. Har använt minis sedan dag ett, i början (1978) Airfix-gubbar (Robin Hood, Romare etc) i plast.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Vi kör med "pluppar" eller vad de nu heter från en D&D beginner box. på whiteboard eller rutigt papper, eller så beskriver vi bara, det varierar efter behov.
Fireball blir helt enkelt roligare med rutnät.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vi använder oss av warhammergubbar och schackpjäser i strider och liknande i F!osg (räknas det som osr?), så blir det lätt att hålla koll på position och vem som är närmast och därför blir attackerad av monstret och så.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,263
Har använt minis och battlemap ett par gånger i D&D:BECMI. Tyckte det förhöjde stämningen. Använde främst gamla minis till Warhammer och Hero Quest och Drakriddarna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi använde minis, mer eller mindre för att D&D4 är ospelbart utan. Det var kul, men handen på hjärtat känner jag nog att jag hade haft ännu roligare med D&D, även utifrån perspektivet 'strategiskt, speligt stridssystem' om det inte blev så mekaniskt att det togs ned på golvplan- och gubb-nivå. Jag hade föredragit om en snarlik typ av spel:iga strider kunde ta plats helt i mitt huvud, då jag tror att det hade lagt bättre fokus på inlevelsen i själva fiktionen. Som det var nu har mina spelare aldrig riktigt haft så dålig inlevelse, känns det som, som när vi spelade D&D4, och det var vad som i slutändan tog död på min godawesome D&D-kampanj, vilket än idag gör mig till en ledsen hundvalp för idéerna för den kampanjen var några av de ballaste jag nånsin haft och jag älskarälskarälskar settingen, så en del av mig liksom hoppas att Wizards eller någon någon gång ska koka ihop ett D&D som -inte- dödar stämningen med dumma figurer och golvplaner, så att jag får en ursäkt att återuppliva min kampanj...

Miniatyrerna vi använde var i hög grad folks warhammerfiggar som fick dubbla som D&D-saker, men vi köpte lite rollpersons-gubbar (plus två mindflayers!) från Hasselfree. Det var lite kul när spelarna var typ level 2 och de insåg att jag nyss ställt en mindflayer-figg på bordet...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Old School Renaissance. En rollspelsrörelse som vill återuppväcka den spelstil som fanns i rollspelens barndom. Ofta med spelregler som är kloner av tidiga varianter av D&D, men inte alltid.
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
198
Location
Staffanstorp
Japp. Gamla tennfigs från 80-talet + gamla floor plans (a la dungeon tiles fast sämre kvalitet, men på ett sätt coolare) som man kunde köpa på den tiden. Vår andra DM har nu köpt på sig en massa dungeon tiles som vi numera kör med mest. Själv tänkte jag investera i en hemul battlemat att rita på istället. Vi har alltid kört med figs i D&D, ända sen tidigt 80-tal. Inte nödvändigt, men väldigt kul :gremsmile:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,228
Location
Göteborg
Tja, jag leder D&D Next just nu, det är väl lite OSR? :gremsmirk:

I vilket fall använder jag figurer och kartor/tiles av olika slag. Dels för att jag har ett så stort förråd av dem, dels för att jag har en grupp ovana spelare och det hjälper dem att visualisera vad som händer. Jag försöker träna dem att inte bli fastlåsta av kartan, bara.
 
Top