Nekromanti Använder ni minis? OSR

DMSven

Veteran
Joined
11 Feb 2010
Messages
7
Location
Göteborg
Jag har använt minis tidigare, men har bestämt mig för att inte göra det i nästa kampanj. Efter att ha spelat ett par gånger med några som inte använder minis, kom jag till slutsatsen att anledningen till de otroligt tröga striderna i exempelvis 4e till stor del beror på minis. Långa strider = tråkigt, främst på grund av att alla får vänta så länge innan det är deras tur. Om spelarna har tråkigt, så beror det väldigt ofta på att saker och ting tar för lång tid. Varför tar det så attans lång tid då? Det är helt enkelt flyttandet, alla markeringar, folk ska optimera allt från hur de går till var de skall lägga sina AoE...
Jag höftade att det gick ungefär tre gånger så snabbt (!) utan minis. Tänk bara på hur lång tid en tur oftast tar i 40k! Det enda minis verkligen är bra till är AoE, men man kan lösa det på ett simpelt sätt så alla blir glada... Om man tycker att fyra orker står i närheten av varandra, så slår man en d4 och ser hur många man träffar. Mycket mer trovärdigt än minis också - strider skulle förmodligen vara väldigt snabba och röriga i en "verklig" D&D värld. Ingen tid att stå och stryka sitt skägg när man grunnar på var man skall lägga sin sleep-spell...
 
Top