.113;n167813 said:
Låter spännande
Det är lite fel tråd för det egentligen, men jag pratar lite om det i alla fall.
Det hela började med att jag ville ha två saker:
* En bas för spelarna, något som de hela tiden kom tillbaka till och som de ville utveckla och som gav riktiga förmågor och möjligheter.
* En någorlunda trovärdig lapptäckesvärld.
För att skapa en trovärdig lapptäckesvärld så behövdes en anledning till att kulturer kan utvecklas olika utan alltför stora geografiska avstånd. Det första som poppade upp var terräng. Jag tänker mig en värld totalt mosad av kontinentaldrift. Våra plattor drev, den här världens studsade fram och tillbaka under årtusenden. Heka jordytan är sönderbruten med enorma canyons precis överallt. Grupperingar kan leva fyrahundra meter från varandra men egentligen aldrig träffas då de har en fyratusen meter djup klyfta mellan sig.
Så det där med basen... Jag är osäker på i vilken ordning de uppstod egentligen, men att basen behövde vara ett luftfordon blev ganska uppenbart. Jag ville inte ha trögheten i ett vanligt fartyg utan något snabbare och häftigare. Så den mobila basen, platsen som spelarna utgår ifrån är såklart ett befäst flygplan.
Även andra saker föll på plats med det. Bensin är tråkigt så vi behöver andra drivmedel så då bör det finnas en sorts ädelstenar som man kan elda med. Röda beter sig ungefär som bensin, men exploderar lite annorlunda så man behöver en komplicerad mekaniskt drevad drivlina. Bara för att det är häftigt. Däremot så fungerar dessa ädelstenar inte på nätterna. Bara för att det är häftigt. Och att aktivera dem med silver för kortvarig kraftfull effekt som förbrukar dem är naturligtvis totalt vansinne enligt Stenmästarna som kan skapa permanenta kraftobjekt genom att forma stenarna för energiflöde. Inga av stenarna fungerar på natten undantaget de gula som laddas upp av solljus och sedan skiner på natten. Gasljus for the win. Och sedan har vi lila ädelstenar som är som väldigt dåligt krut.
Sedan så får vi lite på köpet en ny upptäckarålder. Det var bara dryga 30 år sedan man lärde sig flyga och även om handel och kulturutbyte har skett motsvarande internet i vissa delar av världen så är det otroligt många medelstora stadsstater som ännu inte upptäckts eller utforskats. Jakten på energistenar och silver är extremt viktigt och många emmisarier och brytare har skickats ut i världen för att försöka säkra upp större fyndigheter.
Nu blev det långt så jag stannar där. Det var nog mer en studie i hur min hjärna är skruvad snarare än något om väder och vind ser jag nu...