Nekromanti Använder ni rutnät under strider?

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Som rubriken lyder, använder ni rutnät under strider eller kör ni "abstrakt"?
Om svaret är ja, vilken typ av rutnät har ni? Färdigköpt eller ritar ni upp ngt själva?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag använder rutnät för att lättare förklara sträckor och förhållande när jag använder mig av Symbaroums färdiga kartor, eftersom de redan har rutnät. Annars inte.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Nä, inget rutnät. Inget specifikt ideologiskt emot dem, och om någon i min spelgrupp skulle tillverka dem och göra dem tillgängliga för användning - sure. Men left to my own devices låter jag helst bli.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,449
Location
Malmö
Kör aldrig rutnät, ibland skissar jag upp en snabb översikt på ett papper och skriver ut ungefärlig sträcka. Tycker att rutnät lätt ger för mycket spelighet och för lite action, då folk övertänker situationer i stil med hmm han är sex rutor bort jag kan bara röra mej 4 rutor bättre att någon med båge skjuter på honom så går jag hit.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Använder den smidiga "flip-mat: basic" till pathfinder och det fungerar väldigt bra, inget slitage på miljön och lätt att rita om och ändra. Normalt sätt gillar jag inte att använda dessa men i Symbaroum med sina övertagsregler bland annat så känner jag att det behövs. Särskilt när spelet som sådant kommer med rutkartor. Sen är det inga absoluta regler med den men ja ger en bra översikt
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
581
Location
Skogen
Jag använder rutnät när jag spelleder Symbaroum, men sätter inget mekaniskt värde i rutorna, de är endast där som avståndsreferens. Kombattanterna står alltså inte i rutor, går x antal rutor, utan de rör sig fritt i området och kan klämma ihop sig flera i en ruta, på rutskarvarna osv. Som spelledare tycker jag det är superviktigt att striderna känns dynamiska, vilda och levande, inte inrutade (pun intended).
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Överlag nej. De flesta spel vi spelar är designade att inte använda dem. Men det finns ju undantag där det är användbart, se valfritt DnD.

Istället har vi fått en annan idé som är snarlik som inte är hel unik men använder zoner, där en scen har en eller flera zoner. Zoner är en löst definerad plats där man kan röra sig mer eller mindre fritt, istället räknas bara rörelse när man går mellan zoner. Då det behövs så brukar jag rita en enklare planlösning över hur det ser ut men inte alltid nödvändigt oftast räcker det att man säger "Han står borta vid trappan, det är en annan zon" då vet spelarna att de är separerade. Eller någon liknande beskrivning "Han gömmer sig bakom ett stort skrivbord." Helt enkelt beskriv en scen med tydliga gränser så blir zonerna naturliga. Zoner har ingen bestämd storlek, en tom korridor kan vara väldigt stor medan ett lager med många hinder kan vara flera mindre. Då och då kan en karta över sådant vara användbart men inte alltid. Och det är antagligen ingen unik idé men jag gillar den bättre än rutor och sexkantsnät osv.

Edit: Oopss. såg inte det var Järnringen specifikt. Ni kan ignorera mitt svar till vis del. Zoner är inte något vi använt till Symbaroum.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Vi använder oss av pappfigurer när det blir mer än två i en strid, men vi har inget rutnät och oftast ingen uppritad karta/miljö.

Figurerna är användbara för att se positioner, vem som flankerar vem och vem man måste ta sig förbi med mera. Avstånd och förflyttning är abstrakt och flytande. Det hjälper även ofta att ha visuella figurer för att hålla reda på vilka som har gjort handlingar och turordning.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,168
Location
Lund
Om spelet kräver rutnät (typ Savage Worlds eller olika versioner av D&D) så kör vi på rutnät. Personligen är jag inte förtjust i det för det rycker mig ur spelet och försätter mig i 'brädspelsläge' och ut ur 'rollspelsläge'. Kör jag abstrakt strid så håller jag mig kvar i rollspelsläge sas genom striden...

Sen kan det bli jäkligt spännande och taktiska strider med manövreringar och förflyttningar och smart användande av förmågor när man kör med rutnät. Fast då kör jag hellre 'Imperial Assault' eller 'Descent 2' eller något liknande spel för att klia den nerven om jag skall vara ärlig.

Cog.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
daflum;n168295 said:
Använder den smidiga "flip-mat: basic" till pathfinder och det fungerar väldigt bra, inget slitage på miljön och lätt att rita om och ändra. Normalt sätt gillar jag inte att använda dessa men i Symbaroum med sina övertagsregler bland annat så känner jag att det behövs. Särskilt när spelet som sådant kommer med rutkartor. Sen är det inga absoluta regler med den men ja ger en bra översikt
Hmm, kollat in dom där Pathfinder flip-matsen. Ser jävligt smidiga ut. Fråga bara, det verkar finnas ett dussintal (Classic, dungeon, Town, underworld och en jävla massa fler), vilka kör ni? Classicen bara?Använder ni figurer eller plastkuber eller hur märker ni ut?
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
På tal om Pathfinder funderar en kille i spelgänget på att köpa Pathfinder: pawn box (någon av alla dom som finns..) för att ha som figurer. Kanske ingen dum idé att kombinera med flip-matsen inser jag nu...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Platon;n168421 said:
På tal om Pathfinder funderar en kille i spelgänget på att köpa Pathfinder: pawn box (någon av alla dom som finns..) för att ha som figurer. Kanske ingen dum idé att kombinera med flip-matsen inser jag nu...
En i vår spelgrupp har tre olika av Pawn Boxarna till Pathfinder. Vi använder dem flitigt men med selektivt urval. Sen kompletterar vi med egentillverkade, personifierade pappfigurer för RP och viktiga SLPs. Funkar bra.

Basic flipmattan har vi bara använt några gånger eftersom som vi kör väldigt abstrakt med figurerna, har nog mer använts till att rita upp dungeonkartor på. :)
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Paal;n168424 said:
En i vår spelgrupp har tre olika av Pawn Boxarna till Pathfinder. Vi använder dem flitigt men med selektivt urval. Sen kompletterar vi med egentillverkade, personifierade pappfigurer för RP och viktiga SLPs. Funkar bra.

Basic flipmattan har vi bara använt några gånger eftersom som vi kör väldigt abstrakt med figurerna, har nog mer använts till att rita upp dungeonkartor på. :)
Tänkte ta och beställa en flip-matta och någon pawnbox då! Någon tanke om vilken som är bäst/mest generellt användbar med avseende på Symbaroum?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
775
Jag har en whiteboard bakom min SL-plats som ibland används för att rita upp övergripande hur en omgivning ser ut. Det brukar bli rätt improviserat och inget som jag planerar direkt sedan tidigare. Dock blir spelare väldigt blinda av den, även om jag uppmuntrar att komma på egna saker och att den uppmålade bilden inte är exakt vad som finns där.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Platon;n168436 said:
Tänkte ta och beställa en flip-matta och någon pawnbox då! Någon tanke om vilken som är bäst/mest generellt användbar med avseende på Symbaroum?
Vet faktiskt inte vad som kommer i vilken box, han har sorterat dem enligt egen modell. Men jag hade personligen föredragit en med mer NPCs än med monster, men det beror ju på vad man brukar använda sig mest av.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
Jag använder flipmat och reaper bones-miniatyrer till D&D. Skaffade Pathfinder pawns rätt nyligen - funkar nog bra. :)

I övrigt? Nej, aldrig.
 
Top