Rickard
Urverk speldesign
Jag har slutat upp med att använda kartor i större utsträckning. Det lämpar sig väl att lägga fram en karta över en by med ett fåtal hus, för då slipper man förklara allting utan kan låta spelarna fylla i vad som finns i husen medan de utforskar byn. När det kommer till större städer, så har jag en liten annan angreppsmetod. Vill de ha något, så får de hitta på något. Vill de dra in i en ölstuga, så kan de säga "Låt oss dra in i ölstugan här" och sedan får de också gärna beskriva miljön i ölstugan, utifrån någon vink som jag gett dem "Ja, ni går in i det tjaskiga haket. Hur ser det ut därinne?". Vill de fråga någon om vägen, så får de hitta på någon individ som de frågar.
Så vad kan man göra för att stödja den här berättarstilen? Detaljerade kartor går ju bort direkt, eftersom spelarna ändå får hitta på saker. Då är det bättre att köra med min byprincip, alltså att de får fylla i husen själva allteftersom de utforskar byn. Istället så bör man förklara den övergripande stämningen ("tjaskiga haket") i stadsdelarna, så att spelarna vet var någonstans de bör färdas för att få tag på saker.
Dock finns det lite saker som alltid förekommer i fantasystäder, något som Feuflux redan har startat en tråd om... *mummel, snor mina idéer men jag planerade det där först* ...men jag får väl vända det till min fördel. Det jag behöver ha hjälp med är att placera ut lite detaljer i de vanligaste förekommande platserna och vad det kan ge för äventyrsuppslag. Så jag kan inkludera det när spelarna hittar på platser.
Blir detta något vettigt, så tänker jag dra igång en Wiki om staden på RPGLab.
/Han som funderar på fäktmästare och vad de kan tillföra
Så vad kan man göra för att stödja den här berättarstilen? Detaljerade kartor går ju bort direkt, eftersom spelarna ändå får hitta på saker. Då är det bättre att köra med min byprincip, alltså att de får fylla i husen själva allteftersom de utforskar byn. Istället så bör man förklara den övergripande stämningen ("tjaskiga haket") i stadsdelarna, så att spelarna vet var någonstans de bör färdas för att få tag på saker.
Dock finns det lite saker som alltid förekommer i fantasystäder, något som Feuflux redan har startat en tråd om... *mummel, snor mina idéer men jag planerade det där först* ...men jag får väl vända det till min fördel. Det jag behöver ha hjälp med är att placera ut lite detaljer i de vanligaste förekommande platserna och vad det kan ge för äventyrsuppslag. Så jag kan inkludera det när spelarna hittar på platser.
Blir detta något vettigt, så tänker jag dra igång en Wiki om staden på RPGLab.
/Han som funderar på fäktmästare och vad de kan tillföra