Nekromanti Användning av fantasyplatser

Rickard

Urverk speldesign
Jag har slutat upp med att använda kartor i större utsträckning. Det lämpar sig väl att lägga fram en karta över en by med ett fåtal hus, för då slipper man förklara allting utan kan låta spelarna fylla i vad som finns i husen medan de utforskar byn. När det kommer till större städer, så har jag en liten annan angreppsmetod. Vill de ha något, så får de hitta på något. Vill de dra in i en ölstuga, så kan de säga "Låt oss dra in i ölstugan här" och sedan får de också gärna beskriva miljön i ölstugan, utifrån någon vink som jag gett dem "Ja, ni går in i det tjaskiga haket. Hur ser det ut därinne?". Vill de fråga någon om vägen, så får de hitta på någon individ som de frågar.

Så vad kan man göra för att stödja den här berättarstilen? Detaljerade kartor går ju bort direkt, eftersom spelarna ändå får hitta på saker. Då är det bättre att köra med min byprincip, alltså att de får fylla i husen själva allteftersom de utforskar byn. Istället så bör man förklara den övergripande stämningen ("tjaskiga haket") i stadsdelarna, så att spelarna vet var någonstans de bör färdas för att få tag på saker.

Dock finns det lite saker som alltid förekommer i fantasystäder, något som Feuflux redan har startat en tråd om... *mummel, snor mina idéer men jag planerade det där först* ...men jag får väl vända det till min fördel. Det jag behöver ha hjälp med är att placera ut lite detaljer i de vanligaste förekommande platserna och vad det kan ge för äventyrsuppslag. Så jag kan inkludera det när spelarna hittar på platser.

Blir detta något vettigt, så tänker jag dra igång en Wiki om staden på RPGLab.

/Han som funderar på fäktmästare och vad de kan tillföra

Quadrante

Grisbonde
Så vad kan man göra för att stödja den här berättarstilen?
Det bästa man kan göra är att visa att man är tillåtande eller/och låte inget hända om inte rp:erna är aktiva och söker upp saker.

Annars tycker jag (som både uttryckt hat och kärlek för kartor) att det är långt vettigare att lägga krutet vid att bestämma sig för hur saker fungerar i staden än bestämma var de ligger (tex med en karta)...

Troberg

Sinister eater
Jag har gjort några försök att dra den stilen ännu längre, genom att låta spelare vars karaktärer inte är närvarande/inblandade få ta över oviktiga NPCs. Om tex en spelare envisas med att jaga runt hela stan för att köpa utrustning och vill snacka med varenda handlare så kan de andra spelarna spela handlarna och eventuella förbipasserande. Allt naturligtvis med spelledarens veto om det går överstyr.

På så sätt sysselsätter man alla spelarna även om man har en uppmärksamhetshoggare, samtidigt som man skapar fler och mer varierade NPCs.

Problemet är att det inte funkar om man har spelare som bara vaknar när det blir strid eller när de kan jäklas med varandra.

Rickard

Urverk speldesign
Spelarstyrda spelledarpersoner

"Jag har gjort några försök att dra den stilen ännu längre, genom att låta spelare vars karaktärer inte är närvarande/inblandade få ta över oviktiga NPCs. Om tex en spelare envisas med att jaga runt hela stan för att köpa utrustning och vill snacka med varenda handlare så kan de andra spelarna spela handlarna och eventuella förbipasserande."
Jag brukar aldrig spela sådana saker om nu inte spelarna vill få tag på något ovanligt, men jag förstår din poäng. Något som jag har funderat på är att lämna ut egenskapade eller framdiskuterade spelledarpersoner som spelarna när som helst kan involvera i historien.

Jag såg att Jonas Karlsson hade en namn på personer på rollformulären som han en gång länkade till. Jag funderar på om det var personer som spelarna kunde hitta på eller om det bara var en lista med personer så att spelarna kunde känna igen vilka som var viktiga för handlingen. Har testat att spela med den första varianten, men skulle vilja testa det andra. Och jag skulle även vilja testa på att diskutera fram spelledarpersoner med spelarna som de senare kan använda under spel. Fast egentligen gillar jag bäst när saker skapas under spelets gång.

/Han som funderar på hur man ska göra det, för det känns omständigt att skicka runt relationsdiagram till spelarna för var och en av spelledarpersonerna

Feuflux

omjonasson.se
Tråkigt att en så intressant tråd får så lite svar. Kan det måhända vara så att det du ber om är så svårt att ingen (förutom ni som redan svarat då förstås...) klarar av att prestera ett ordentligt svar? Här kommer iaf ett o-ordentligt svar.

Det jag behöver ha hjälp med är att placera ut lite detaljer i de vanligaste förekommande platserna och vad det kan ge för äventyrsuppslag.

Här snackar vi ju äventyrsinspiration på hög nivå. En sådan här lista skulle ju vara toppen att ha. Mitt problem med att svara på en sådan här tråd är förstås att jag är klichéguru 5000 vilket innebär att jag på rak arm kan rabbla upp 5000 förslag men att samtliga kommer vara så klichéiga att ingen vill ha dom.

En grej som ploppar upp i huvudet är "avsaknad av saker". Alltså, hos fäktmästaren finns ett otroligt utsirat svärdställ med plats för fyra svärd. Fast det står bara tre svärd där. I templet finns det tre podium fast det står bara statyer på två av dem. Och yada yada. Fast uppdraget "hämta föremål åt uppdragsgivare" är ju förstås vansinnigt klichéigt. Tanken var iaf att det som ska väcka uppmärksamhet är det som saknas från det som inte hade väckt uppmärksamhet alls.

Om man befinner sig i ett högklassigt värdshus, en magikerakademi eller hos nån rik tjomme så finns det kanske ett bibliotek. Där kan man nämna att det finns väldigt mycket böcker på tema X för att väcka RP:nas intresse. Fast det ser man ju inte direkt...

Ett fallfärdigt värdshus i en stad där alla andra värdshus går ekonomiskt bra. Hmmm, det är inte alls sånt här du vill ha eller hur?

Annars kan man ju nämna föremål som inte alls passar in på en plats för att få spelarna att reagera. Det hänger en yxa ovanför dörren inne i tygfärgarens butik, det fattige fiskaren har en lyxig matta halvdold bakom disken, det är inte damm på de gamla pryttlarna i magikerakademins skräprum som föreståndaren hävdar ingen rört på 10 år. Fast det här handlar ju inte direkt om äventyrsuppslag utan om att väcka intresse hos spelarna. Sen kommer äventyret när du placerar sina näsor på djupt vatten.

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Spelarstyrda spelledarpersoner

Jag såg att Jonas Karlsson hade en namn på personer på rollformulären som han en gång länkade till. Jag funderar på om det var personer som spelarna kunde hitta på eller om det bara var en lista med personer så att spelarna kunde känna igen vilka som var viktiga för handlingen.
Det var något så ordinärt som en lista med namnförslag, men inte bara för SL utan för spelarna. Om man behöver något namn nån gång kan man sno ett där, kombinera dem till något nytt eller välja något helt annat.

Jonas Ferry

Swordsman
Mountain Witch

Jag vet inte om du känner till spelet The Mountain Witch, men där har varje rollperson ett hemligt öde som spelaren styr över. Rollpersonerna är ronin som av olika anledningar ger sig upp på ett berg för att döda en häxmästare. Spelarna drar varsitt öde av typen "Du ska förråda din bästa vän", eller "Du har en pakt med häxan som kommer att stå dig dyrt" och liknande. Ödet är hemligt för alla, inklusive SL.

Förslaget till SL i det spelet är att lägga in personer eller händelser helt utan baktanke och låta spelarna snappa upp det och springa. Man kan till exempel låta en odöd samuraj kliva ut på stigen framför dem, låta den säga "Mästare, du har kommit" och sedan fråga spelarna: "Vem av er säger han det här till?". Jag tycker att det låter som ett jättecoolt sätt att spela på, och borde vara ett sätt att uppmuntra att spelarna blir delaktiga.

Angående ödet, även om det egentligen inte är viktigt för inlägget. Spelarna ska som sagt gestalta ödets uppfyllande eller hur de undviker ödet under spelets gång. De har spelarkontroll över allt som rör deras eget öde, så de är "mini-SL" för det. Ofta brukar det sluta i att alla kort läggs på bordet och samurajerna attackerar varandra i bästa Kurosawa/Tarantino-stil, men det är bara för att ödena ofta är formulerade så att de går emot varandra.