Nekromanti Anydice? Hjälp!

Khan

Kondottiär
Jag håller på att försöka få Anydice.com att fungera som jag vill, men är inte riktigt med på noterna om hur det görs.

Min plan är att ser hur sannolikhetskurvorna i ett system baserat på tärningspölar ser ut. Själva systemet bygger på att du som spelare rullar 1-10 T10 mot en svårighetsgrad. Om du lyckas nå svårighetsgraden med minst en av tärningarna har du lyckats. Det som är intressant är alltså de unika tärningsvärdena, vilket jag inte förstår hur jag skall få Anydice att förstå...

Vet någon hur man gör detta?

Khan

Kondottiär
Tack så mycket för hjälpen! Precis vad jag var ute efter.

Staffan

Myrmidon
Om du bara är ute efter sannolikheten för minst en "träff" är den rätt lätt att beräkna.

Börja med att sannolikheten för att lyckas med en tärning är p. Om du ska slå 8+ på d10 är alltså p = 0,3.
Chansen att misslyckas med en tärning kan vi kalla q, som är 1-p. I vårt exempel alltså 0,7.
Att göra n försök och lyckas med alla har sannolikheten p^n. Hur hjälper det oss? Jo, det gäller även för chansen att misslyckas: att slå n gånger och missa alla har sannolikheten q^n. Och här kommer det luriga: chansen att lyckas med minst ett slag är 1-chansen att misslyckas med alla, alltså 1-q^n = 1-(1-p)^n

TL;DR: Chansen att lyckas med minst 1 av n slag med sannolikhet p är 1-(1-p)^n.

Att räkna på chanserna att lyckas med minst X av Y slag blir lite mer komplicerat. Jag förklarade det lite närmare här.