Nekromanti AnyWhere (TM) eller Agamenon III

Basenanji

Postd20modernist
Ok, nu kommer mitt 100:e inlägg och då tänkte ju lilla jag att det skulle bli något speciellt.

Jag har alltid hyst en speciell kärlek till sci-fi spelen, mest då jag fick Traveller som första rollspel julen 1984. Det var sci-fi, det!

Med detta i bakhuvudet vore det roligare att locka hit fler debattörer, tyckare och andra som kanske inte inser hur kul man kan ha med detta tema som grund för sina rollspelsäventyr.

Detta tänkte jag göra genom att sno Vitulvs coola idé och klona (pluspoäng till mig för den sci-fi-aktiga termen klona!) hans inlägg "Låt oss bygga en värld!" på Rollspels-forumet.

Men innan så tänkte jag förtydliga min idé och göra klart för er andra vad ni ska göra (och vad ni kan göra!):

Alla skribenter i tråden är delar av en gigantisk besättning på ett gigantiskt rymdskepp! Olika saker händer och olika saker händer...inte! Detta som en konsekvens av vad ni skriver osv Om Rising tex skriver att hans alter ego på rymdskeppet dejtar Quantalis d:o bör Quantalis spinna vidare på detta.

Som grundtema har vi rymdskeppets färd. Den verkar märkligt irrationell. Vem styr egentligen? Vem ger order om färdriktning? Egentligen?
Ligger det något bakom ryktena att det multinationella företaget som enligt uppgift fraktar metaller i lastrum Ax-699-C egentligen fraktar okända varelser, som ligger nedfrysta i sarkofagliknande tankar, redo att i händelse av strömavbrott, vakna till liv och ta över skeppet?

Men det mest skrämmande av allt är att...det kanske inte...är ett rymdskepp...som flyter fram i rymden...utan en gigantisk simulation!
Några av besättningen menar nämligen att allt som sker är för förunderligt för att kunna vara på riktigt!
isåfall skulle vissa av besättningen (skribenterna?!?) vara riktiga människor i livsuppehållande behållare, fångna av någon eller något. Hur ska vi isåfall komma ut ur simulationen?!

Bäst på sånt här är Ni! Hitt på- så spinner vi vidare! Vad som händer poå skeppet är ju upp till er. Detta kräver dock lite fingertoppskänsla. Kanske lite trist om någon skriver, typ:
"Androiden kliver fram till datorn och kopplar upp sig mot StorDatorn. En metallisk röst säger: 'Starta självdestruktionsprogrammetr nu!' Tio timmar senare sprängs Agamemnon III i bitar i ett tyst universum..."

Eller så är en sådan händelse upptakten till något nytt?!

För att detta ska kunna funka föreslår jag vissa regler för hur man skriver inläggen (vill ni diskutera dessa PM:a mig!):

1) Ange alltid datum och tid överst i Ämnesraden! År, månad, dag och tid. 2279-09-16_23:41 skulle alltså uttydas som att det som händer förs in i vår gemensamma saga (loggbok?) nitton minuter i tolv den sextonde september tvåtusentvåhundrasjuttionio.

På så sätt kan man snabbt se vilken händelse som föregår någon annan.

Jag antar att det blir coolast om vi kör att allt händer kronologiskt. Detta innebär vissa begränsningar, men skapar å andra sidan en enkelhet som kommer göra det lättare att hänga med i handlingen. Tänk er detta som att vi för in uppgifter i en loggbok/dagbok.

2) Försök att svara på "huvudfrågan" istället för att svara på varandras inlägg. På så sätt blir det mer överskådligt. Tror jag...

3) PM:a mig om ni undrar något så slipper vi stämningsförstörande inlägg såsom "Varför får inte jag vara med?" eller "Jag fattar inte, jag vill ju köra skeppet, varför får jag inte det?" tex
---------------------------------------------

Jag, Basenanji, tar plågsamt på mig rollen att vara StorDatorn på skeppet. På så vis kan jag undslippa mig allmän info till er utan att stämningen förstörs.
Hädanefter är er slang för StorDatorn 'Basenanji' efter en populär rollspelsmodul från 1900-talet... :gremcool:

-: [color:\\"red\\"]Tipz ! [/color] :-

Om ni nu inte kan låta bli att börja bilda allianser hitan och ditan föreslår jag att ni gör upp dessa via PM! Då kan vi skapa en härlig paranoid stämning som ofta återfinns i min film-favoritgenre: Sci-Fi-skräcken! (Leve "Dark City"!!)

Är Du beredd att stiga ombord på Agamemnon III?
Avresan görs alldeles strax...

Basenanji

Postd20modernist
2279-08-07_23:58 Information från AgaNet

Start Driving Code
...........................
Internal systems:

Clear
Clear
Clear
Error
Clear
..........................
Check with Staff onBoard for solving error 123.45.43.119
LanguageTranslater v. 2.34 Go
--------------------------------------------------
Välkommen till Agamemnon III! Om du önskar kan du avsluta Guiden (TM) genom ditt integrerade system. Tryck isåfall #99.

Avresan påbörjas inom 36 timmar.

Agamemnons personal kan inte ställas till ansvar för vad Ni kan tänkas föra med er utan hänvisar till det Galactic Protocol for Security and Customs

Inom 24 timmar bör Ni vara inloggade i det interna systemet för att kunna åtnjuta de rabatter och erbjudande som gäller. Detta system används också för ev. evakuering i händelse av olycka. Kom-i-håg att använda er av programmet Security Onboard v. 5.9.1 för att erhålla bestämmelser och rutiner vid händelse av olycka.

Personalen på Agamemnon III önskar er en trevlig resa!

/END

Bunny

Crazy like a fool
2279-08-08_00:01

Loggar in...

Personlig kod: *******

---------------

Välkommen till Agamemnon III, Doktor Bearn.

Växthusen aktiveras 01:10 och är i full drift 01:30. Var vänlig memorera ditt möte med växthuspersonalen klockan 01:00, våning 212.

---------------

Med viss tillfredsställelse så kopplar jag ner mig från Basenanji. Datorn hade inte anat någonting. Det slutgiltiga testet, äntligen så kan jag räkna mig som medlem av Agamemnon III:s besättning.
Och jag är inte vilken besättningsmedlem som helst, som chef över växthusen så är det jag som ser till att köket får färska frukter och grönsaker, jag som ser till att syrenivåerna på skeppet hålls på rätt nivå. Jag har kontrollen. Känslan av makt får det att spritta i kroppen på mig.
Min inackordering är inte heller att klaga på, min höga status på skeppet bekräftas av att jag fått en av de få bostäder med panoramafönster. Med armarna korslagda på ryggen ställer jag mig framför rutan och tittar ut över stjärnorna. Vad som än kan tänkas finnas där ute borde darra, jag är på väg på mitt livs resa och ingenting ska hejda mig från att nå berömmelse och rikedom.

jimpe

Veteran
2279-08-08 18:25 - Öh var är jag?

Här sitter jag fast kedjad i ett nästan kolmörkt rum. Min händer vilar för närvarande på något avlångt placerat på tvärs framför mig. Jag får en underlig bild av mig själv som ett slags galärslav på en urgammal galär från historiens begynnelse. :gremshocked:

Bakom mig hör jag några grymtanden och rasslet av någon annans kedjor. :gremfrown:

Jag försöker minnas vad jag gjorde sist innan jag somnade. När jag känner efter på min hals hittar jag en liten klump aldeles under huden som är spänd och irriterad. jag är torr i munnen och vill ha något att dricka! jag ropar ut i mörkret! :gremtongue:

"Hallå! nån där? Var är jag? Kan jag få lite vatten! Hallå?"

jimpe

Veteran
2279-08-08 22:43 - inget ljus

Svetten rinner om mig fast jag knappt ansträngt mig. Värmen från alla människor... eller vad varelser de kan vara i detta kolmörka rum blir stadigt obehagligare. Det börjar utvecklas en djurisk men främmande doft i rummet.

Någon enstaga röst i mörkret väser till i bland, men rösterna är omänskliga och ibland höjs en kall stämma kommenderande och alla tystnar igen.

Min första nyfikenhet och oro har flera gånger växlat mellan skräck och ett underligt lugn, en trygghet som om jag visste att någon vakade över mig. Men ibland kommer en kyla över mig som jag inte kan fånga, förstå eller ens gisas var den kommer ifrån, och jag faller in i hemska dag?drömmerier en tid innan värmen får mig att slumra till och vakna, nästan lugn och trygg igen.

Jag vet inte hur länge jag varit här nu. Det känns som om jag sovit två, tre gånger och vaknat allt från fem minuter till flera timmar senare. Jag är törstig, men inte hungrig än. Det kan inte gått mer än några timmar gissar jag.

Jag känner på knölen under huden på halsen... där finns inget sår. Knölen verkar rund eller linsformad, inte kantig. Det skulle kunna fara en böld, elelr ett utslag, men jag tror det är nåt implantat, nån slags medifikation, eller lugnande? Eller något mer avancerat?