[AO] Min utvärdering av AO-posten
Låt mig gå rätt på sak:
Nej, AO behövs inte. Varför inte?
1. Om man skall ha en granskande funktion, likt pressombudman eller granskningsnämnden, så måste man också ha någon formell makt att påverka något med sina beslut. Annars är posten verkningslös. Och skulle AO ha makt, så har jag faktiskt ingen riktig aning om den skulle fungera utan att AO i sin tur blev en helt maktfullkomlig post - och då skulle man behöva ett regelsystem som reglerade AO och så vidare…
2. AO-tjänsten har… om jag uttrycker det snällt… inte blivit överutnyttjad. Snarare tvärtom, den har använts väldigt sällan.
3. Tjänsten som AO tycker främst ska tjäna forumets ALLA användare. Detta innebär att (vilket jag anser att till exempel många studentkårer gör fel) i ett fall där person X blir avstängd för orsak Y, så innebär det nödvändigtvis inte att person X är den person som är viktigast. Viktigast är resterande personer i gruppen A (minus X). Om vi förutsätter att vi har ett regelverk som fungerar helt okej på forumet, så är AO:s jobb dels att kontrollera att ingen flagrant regelöverträdelse har gjorts mot X, SAMT att värna om resterande användare. Så länge jag haft posten har de mest »högljudda« kunnat föra sin egen talan, men resterande användare har också varit tystlåtna. Det tror jag betyder att… det inte finns så stora problem… egentligen.
4. Jag har under ett antal månader haft förmånen att få inblick i moderatorforumets diskussioner. Jag tror de flesta användare inte har en aning om hur självkritiska och öppna moderatorerna är i sina diskussioner. Varje större och viktigare ärende, som rör lite tyngre moderatorsingrepp, försöker alltid någon moderator nyansera det förslag som ligger. Under den tid jag haft tillträde där har moderatorerna
inte varit rädda för att kritisera varandra om så skulle behövas. Jag ser alltså ingen anledning att de behöver en »utomstående förnuftig röst« – de ÄR redan förnuftiga (om än mänskliga, vad gäller temperament och annat bjäfs).
5. AO:s »tjänstebeskrivning« har hela tiden varit luddig. Det kan bero på två saker: a) vi har varit dåliga på definiera hur den skall användas. b) det finns egentligen inga vettiga arbetsuppgifter. Jag tror på det senare, för jag anser mig vara bra på att definiera saker. Plockar man bort alla luddigheter i arbetsbeskrivingen återstår typ: »AO ska vara förnuftig och kunna förstå vad användarna tycker«. Men alltså, ärligt talat - vi kan inte förutsätta att både moderatorer och användare är idioter som varken förstår att läsa eller skriva.
//erik. fast det är kul att hänga på moderatorforumet förstås.