Punkterna nedan är vad jag tänkte medan jag läste:
1. Så där skall regelsystem presenteras. Det ska vara kärnan på några korta sidor, och sedan tillägg. Krille har gjort det med T10 också. Hoppas det sprider sig.
2. Vet inte hur utbredd den tanken är i rollspelssverige idag, men just ordet realism och rollspel fungerar inte så bra ihop, och det är det många som håller med om. Fast du har ju rätt i att nämna trovärdighet och intuivitet, det är viktigt för ett regelsystem oavsett spelvärld tror jag.
3. Hårt ställningstagande att tvinga rollpersonen att vara högst så intelligent och karismatisk som spelaren själv är. Vanskligt, tycker jag. Om jag vill spela en världsvan kvinnokarl är det tämligen kört för mig som spelare, ty jag har inte de egenskaperna inom mig. Man låser ute spelare som inte är skådespelarmaterial.
4. Att placera så mycket utanför systemet innebär spelledaren har automatiskt tolkningsföreträde. Det är en smaksak förstås, men jag är åtminstone lite för det där med spelardemokrati understydd också av regelsystemet. Dock en smaksak, förstås.
5. Aj aj aj, kalla aldrig dina presumtiva spelare omogna. Det är en sorglig inställning, och gjorde mig klart avtänd på hela systemet. Men det kanske du tycker är lika bra? Inga klåpare ska använda ditt system, va?
6. Vad som är realistiskt och dramatiskt korrekt är på intet sätt nödvändigtvis samma sak. I ditt exempel är en trollkarl som osjälviskt offrar sig för en större sak dramatiskt inkorrekt. Hujeda mig.
7. Här börjar jag få en känsla av att... nä nä nä, jag måste läsa om det här. Hahaha, du har lurat mig, har du inte? Den nedsättande elitismen är ett högst medvetet stilgrepp eller hur? Haha, fan va seg jag är, okej, dags att läsa vidare...
8. I övrigt verkar systemet rätt trist och klart ordinärt. De grundläggande egenskaperna känns klart... tja, närmast slumpmässigt utvalda, tanken med sekundära egenskaper (eller attribut hette de kanske?) på det viset är ganska omodernt och osmidigt.
9. Tre olika sorters tester? Det är fan helt vansinnigt ogenomtänkt. Vad ska det vara bra för?
10. Skadeslag i en tabell? Vad i hela friden?
11. Träffområden suger.
Sammanfattning:
Jag är inte helt säker här... är regelsystemet tänkt att användas i nån slags fascistspelvärld? Då är det fan helt sjukt välskrivet. Annars är det bara obehagligt.
Regelsystemet är nån slags dålig och gammaldags BRP-mutation, och passar mig inte alls.
Jag är alltså den typen som gillar strömlinjeformade regler där man kan ha hela systemet i huvudet, och som är förtjust i spelarinflytande. Det enda tillfälle där jag skulle se en poäng med att använda det här systemet vore om jag spelade i en väldigt byråkratisk och fascistisk spelvärld. Då skulle det vara helt underbart (Det hela väckte en tanke i mitt huvud förresten... jag tror jag har ett ämne till en ny tråd).