Apocalypse-hacks

anth

Vetefan
Det finns bokstavligen hundratals hack till Apocalypse World, tyvärr håller de flesta låg kvalitet.
De enda bra hack jag känner till är:
Dungeon World
Monster Hearts
KULT

Finns det några andra hack av intresse?

God45

#PrayersForBahakan
Blue beards bride är ett gender horror spel där man spelare blåskäggs fru som är fast i hans fruktansvärda hus. Det är absolut, totalt, fruktansvärt hemskt och designat för att tala om förtrycket av kvinnor i hemmet.

Bite Marks är ett kul spel om att vara varulvar och en familj. Väldigt små playbooks som man bytar om man bytar roll i flocken.

Turn är ett slice of life spel där man spelar folk som kan bli djur i en småstad. Det är inte om våld eller äventyr utan om att försöka bli accepterad av samhället.

Masks är ett ganska bra spel om att vara tonårs superhjältar.

The Sword, the Crown and the Unspekable power är de bra säsongerna av Game of Thrones.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det enda jag äger är Sagas of the Icelanders. Har inte spelat, men det känns som att det är ett lyckat försök att göra om isländska sagor till karaktärsdrivet rollspel a la AW. Jag köpte mitt ex av wilper, han kanske kan säga mer om det?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Några jag spelat och gillar:
Dream Askew (queerare och friare post-apokalyps)
World Wide Wrestling (amerikansk fribrottning i rollspelsform!)
Legend of the Elements (Avatar the Last Airbender utan serienummer)
Masks: A New Generation (tonåriga superhjältar)
Monsterhearts (ja, jag måste nämna det igen, tonårsmonster i mitt hjärta)

Inte spelat men gillar:
Epyllion (typ My Little Pony fast med drakar, ungefär)
World of Dungeons (PbtA möter 0E D&D, och D&D vinner typ?)

APM

Bläckfisk
Masks a new generation ska hara riktigt bra. Har dock inte spelat det själv. Annars är det väl en bra lista nu med de tillägg som gjorts.

Edit: äsch DeBracy hann före :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
APM;n340028 said:
Edit: äsch DeBracy hann före :)
Och God45 långt innan mig.

Ta det som att Masks är bra helt enkelt. Varning dock för att en del gärna vill få det till att man spelar Call of Cthulhu om man slarvar med titeln! XD

Xyas

Swashbuckler
Monster of the week är helt ok och framförallt ganska intressant i hur det tar sig an genren.

anth

Vetefan
God45;n340043 said:
Varför i helvetet skulle någon göra den här grejen? Vem är publiken för detta?
Jag vet fortfarande inte vad det är och min Google Fu är svag idag.

Är "Apocalypse World utan sex moves" en bra sammanfattning? Vad mer har ändrats?

God45

#PrayersForBahakan
anth;n340051 said:
Jag vet fortfarande inte vad det är och min Google Fu är svag idag.

Är "Apocalypse World utan sex moves" en bra sammanfattning? Vad mer har ändrats?
Beskrivningen på Drivethru är:

Apocalypse World: Burned Over is a pretty deep redesign of Apocalypse World, suitable for play across wider age groups and more general audiences. No sex moves, a more reigned-in take on violence, less adult horror in the grotesquerie. In many ways, if we were to create Apocalypse World today, Burned Over is the game we’d create.
It’s not yet a stand-alone game (although it may become one in time). It’s a “hackbook”: a zine that includes all the playbooks, playsheets, and rule changes from Apocalypse World proper.
It includes everything the players need to play, but as MC, you’ll still need the Apocalypse World MC book.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
God45;n340043 said:
Varför i helvetet skulle någon göra den här grejen? Vem är publiken för detta?
Jag tycker det verkar vettigt! Har inget behov av sexregler i spel och tycker inte strid är en intressant del av spelandet. AW kan kännas lite ointressant om man inte tycker de sakerna är spännande i spel. Battle babes! Sexiga och våldsamma!!! Snaaark. Däremot är resten av upplägget och mekanikerna lockande tycker jag.

God45

#PrayersForBahakan
Monokel;n340069 said:
Jag tycker det verkar vettigt! Har inget behov av sexregler i spel och tycker inte strid är en intressant del av spelandet. AW kan kännas lite ointressant om man inte tycker de sakerna är spännande i spel. Battle babes! Sexiga och våldsamma!!! Snaaark. Däremot är resten av upplägget och mekanikerna lockande tycker jag.
Med det är ett spel om queer teman och kollapsen av det sociala kontraktet i barbarism och våld... Så vill du inte utforska queer teman eller våld?

Vad är det som är intressant här? Jag försöker inte vara cool och sarkastisk här. Jag bara förstår inte. Det känns som att du säger att du tycker om pjäser men hatar skådespelare.

God45

#PrayersForBahakan
Också, det är inte egentligen sex moves. Det är intimitets moves. Vilket är en nyans som är en av de viktigare grejerna i spelet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n340067 said:
För att jag tycker sex är ointressant i rollspelssamanhang. Och våld tenderar att hända oavsett i rikligt mängd, och behövs inte direkt uppmuntras till.

Nu vet jag förvisso inte om AW skulle vara intressant för mig ens med de sakerna bortplockade eller nedtonade, av andra skäl. Men jag ser helt klart en god poäng i att göra den typen av ändringar.

Och genom att tona ner sånna saker i själva rollspelet så behöver jag inte fundera lika mycket på VEM jag spelar rollspel med. Om rollspelet i självt är neutralt när det kommer till sex och våld så kan jag själv lätt öka och minska nivåerna, och anpassa dem efter publiken.

Jag föredrar generellt sett när rollspel och tillbehör är, om inte direkt barnvänliga så i alla fall "young adult" riktade. För det är så jäkla lätt att krydda upp det för att passa spelgruppens smak efteråt.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
God45;n340073 said:
Med det är ett spel om queer teman och kollapsen av det sociala kontraktet i barbarism och våld... Så vill du inte utforska queer teman eller våld?
Jag ser inga problem med att utforska queera teman utan att ha ett regelsystem som ger olika bonusar när rollpersonen har sex. Och att postapokalypsen är våldsam kan man skildra utan att rollpersonerna är fighters. Våldet blir till i mina ögon intressantare om det är något spelarna vill undvika - när det det väl dyker upp så ökar det känslan av en farlig och orättvis värld.