Swedish Chef
Hero
Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.
Ja, och annars kan man alltid husregla bort regler. Men jag känner spelare som skulle bli väldigt skeptiska om jag slänger fram playbooks med sex moves.Swedish Chef;n340111 said:Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.
Hur ställer du dig till spelet Monster Hearts?dancodan;n340435 said:Jag hade blivit totalt utskrattad om jag slängde fram sex moves.
Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.
Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
Som en bok med klädnad-moves. Inte heller speciellt lockande.
Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =Ddancodan;n340435 said:Som en bok med klädnad-moves. Inte heller speciellt lockande.
Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).dancodan;n340435 said:Jag hade blivit totalt utskrattad om jag slängde fram sex moves.
Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.
Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
Som en bok med klädnad-moves. Inte heller speciellt lockande.
Håller med till 100%Björn den gode;n340447 said:Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).
Men visst om en bara tycker action är intressant så blir det förstås lite konstigt att ha regler för något annat än strid, det tillför ju ingenting i det sammanhanget.
Har du läst igenom nyutgåvan av Neotech?Rymdhamster;n340445 said:Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =D
Kläder och utseende hamnar alltid så mycket i skymmundan i rollspel tycker jag, eftersom karakatärerna bara existerar i folks huvuden. Moves som "dressed to the nines" där man influerar folk genom att snygga upp sig och glida runt.
Jag kommer också att tänka på Prince of Thieves när Robin förbättar sin tiggarförklädnad genom att gnugga hästskit på kläderna =D
Episkt!
Jag borde släppa det här för jag tycker ju verkligen att ni absolut får spela som ni vill och att ni till och med bör spela på ett sätt som ni tycker är roligast. Men det känns ändå som att det finns något missförstånd här. För jag har en känsla av att när ni tycker det är "ointressant" att spela relationer för att de är så "vanliga" och att det skulle bli mörkare eller mer mångbottnade intriger om intrigen istället handlar om att leta upp en misstänkt så är det så märkligt att jag undrar om vi verkligen pratar om samma sak.dancodan;n340449 said:Jag kryddar alltid scener med dofter, ljud och smaker från både det våldsamma och det sexuella.
Jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig, jag menar mer att min grupp hade funnit det föga intressant att rollspela sexuella handlingar eller tonårsutmatningar. Vi siktar på andra områden under våra spelmöten där det är lite mörkare intriger i fokus (eller mer... mångbottnade).
Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".Möller;n340527 said:Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).
Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".Möller;n340527 said:Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).
Zire;n340529 said:Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".
Eller under Angel moves sidan 218: "And here's the angels's sex move: If you and another character have sex, your Hx...".
Formuleras likadant för de andra.
Jag har tydligen helt fel. Kollar upp på http://apocalypse-world.com/ och, nä, andra utgåvans playbooks säger också "If you and another character have sex". Hm.Gurgeh;n340530 said:Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".
Det är ju det sex moves gör. Exakt det du beskriver är det som sex moves ärdancodan;n340478 said:Väver man in någon sorts djupare bakomliggande handling (som du beskriver) så är det ju perfekt. Då är det ju konsekvensen av sex-movet som är intressant och inte själva akten i sig.
Det är exakt det jag menar. Tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt.
Om jag tolkar dig korrekt här så menar du att själva handlingen öppnar upp för djupare intrig (eller mörkare). Och då är det ju den man är ute efter och inte själva sexakten i sig.
Det är exakt det jag försökt förmedla (på ett otydligt sätt verkar det som).
Börjar väl också gränsa lite mot off-topic men jag håller verkligen inte med om att Malströmmen är cool, det är snarare det sämsta med AWs setting då jag tycker det gör det alldeles för lätt att vifta undan de politiska dimensionerna av apokalypsen "it's magic!" och dessutom skapar scener som en får kämpa med för att inte göra onödigt privata. Men kanske ännu konstigare tycker jag det är att så många av hacken hållit kvar vid malströmmen eller något mycket snarlikt. Som Monster Hearts (som ändå kanske är ett av de bättre hacken, det är i vart fall bättre än AW) som har "Gaze into the Abyss" som ett grunddrag, det känns så himla malplacerat och jag hade varit helt fine med att de monster som traditionellt har någon sådan förmåga fått drag om detta men på vilket sätt är en abyss/malström en viktig del i tonårsmonsterskräckgenren?Möller;n340527 said:Och sen, nä. Måste bara slänga ut ett stort VA!!??!?!?!?!!!??! till idén om AW utan sex och ultravåld. Att Baker själv skulle komma på tanken att göra AW fast nästan helt utan Unique Selling Point är ju bisarr. Malströmmen och Weird är ju cool, men knappast ett helt spel.