Apocalypse-hacks

Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Swedish Chef;n340111 said:
Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.
Ja, och annars kan man alltid husregla bort regler. Men jag känner spelare som skulle bli väldigt skeptiska om jag slänger fram playbooks med sex moves.

Annars håller jag nog med om att AW inte är våldsammare än DnD, men DnD uppfattar jag å andra sidan som ett väldigt stridsfixerat spel (eller åtminstone att det är vad reglerna uppmuntrar till - man kan förstås spela vilken sorts story som helst med DnDs regler).

Hursomhelst, jag vill inte dra den här tråden helt OT, så jag tror att jag kliver av den här diskussionen här för att inte störa det tråden skulle handla om. Egentligen var jag ju bara nyfiken på om nån hade erfarenhet av Bakers omarbetade Burned Over-version av AW, och så verkar inte vara fallet!

dancodan

Swordsman
Jag hade blivit totalt utskrattad om jag slängde fram sex moves.
Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.

Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
Som en bok med klädnad-moves. Inte heller speciellt lockande.

anth

Vetefan
dancodan;n340435 said:
Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.

Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
Hur ställer du dig till spelet Monster Hearts?
Där spelar man gymnasieungdomar som även råkar vara "monster".
Tänk Buffy, Sabrina, Twilight, o.s.v.
- Det finns massor med intriger.
- Det finns massor med intressanta scener.
- Det finns massor med intressanta händelser då alla är "övernaturliga" och försöker dölja detta.
Men många av dessa intriger, scener och händelser styrs av nyupptäckt tonårssexualitet:
- Vem är förälskad i vem?
- Vem har kysst vem?
- Vem är ihop med vem?
- Vem har varit otrogen med vem?
- Vem är svartsjuk på vem?
Och alla är olika monster.

dancodan

Swordsman
Hmm, jag gick ju igenom det mesta där när jag var 12-15 år gammal. Det kan ju vara lite nostalgiskt att köra det. (Lite som Stranger Things-fenomenet).
Dock så tror jag mitt sällskap hade tröttnat väldigt fort på story plots baserat på vem som hånglade med vem eller vem som är svartsjuk. Det hade nog seglat förbi utan så mycket som en ögonbrynsryckning.
Vi testade att spela att vi var monster en gång när vi var runt 16-17 (tror jag) i EONs första utgåva. Det var lite coolt det första äventyret men samtliga tröttnade ganska omgående.

Själv så hade jag kunnat tänka mig en scen där rollpersonerna försöker få tillgång till information av en person som uttrycker intresse för en rollperson i gruppen. Det hade kunnat bana väg för svåra val så som, hur långt är jag beredd att gå för att få den här informationen?
Jag har haft scener där min flickväns karaktär varit fastkedjad vid en säng på ett sjukhus och valde att hångla med vakten för att kunna sno nycklarna. Det var ganska komiskt, men varade bara i några sekunders glada miner innan den riktiga storyn tog över och de var tvungna att fly via fasaden medan larmet tjöt.

Att ge det mer utrymme, att låta storyn handla om den där faktiska kyssen eller hånglet... eller otroheten hade fallit väldigt platt i vår grupp.

Men med det sagt så säger jag inte att andra gruppen inte skulle njuta av att utforska det områden sinsemellan. Det finns säkert mycket intressanta tonårsintriger att hitta där för den nyfikne.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
dancodan;n340435 said:
Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =D

Kläder och utseende hamnar alltid så mycket i skymmundan i rollspel tycker jag, eftersom karakatärerna bara existerar i folks huvuden. Moves som "dressed to the nines" där man influerar folk genom att snygga upp sig och glida runt.

Jag kommer också att tänka på Prince of Thieves när Robin förbättar sin tiggarförklädnad genom att gnugga hästskit på kläderna =D

Episkt!

Björn den gode

Swashbuckler
dancodan;n340435 said:

Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).

Men visst om en bara tycker action är intressant så blir det förstås lite konstigt att ha regler för något annat än strid, det tillför ju ingenting i det sammanhanget.

dancodan

Swordsman
Björn den gode;n340447 said:
Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).

Men visst om en bara tycker action är intressant så blir det förstås lite konstigt att ha regler för något annat än strid, det tillför ju ingenting i det sammanhanget.
Håller med till 100%
Men jag tolkar det som att det är en stämningsfull handling som smaksätter scenen och målar upp miljön. Det är inte i fokus utan ligger mest som ett 10-20 sekunders penseldrag.
Det använder jag nästan jämt när jag skapar en scen.
Den sliskiga topplessbaren där man ser en av tjejerna som mottager en stor bunt sedlar av den snuskigt rika finansmannen och går in bakom drapperiet, eller den rytmiska ljudet av samlag när rollpersonerna letar efter sin misstänkte på den sunkiga bordellen "Pink clam".

Jag kryddar alltid scener med dofter, ljud och smaker från både det våldsamma och det sexuella.
Jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig, jag menar mer att min grupp hade funnit det föga intressant att rollspela sexuella handlingar eller tonårsutmatningar. Vi siktar på andra områden under våra spelmöten där det är lite mörkare intriger i fokus (eller mer... mångbottnade).

Men som krydda och stämning går det ju alldeles utmärkt såklart

dancodan

Swordsman
Rymdhamster;n340445 said:
Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =D

Kläder och utseende hamnar alltid så mycket i skymmundan i rollspel tycker jag, eftersom karakatärerna bara existerar i folks huvuden. Moves som "dressed to the nines" där man influerar folk genom att snygga upp sig och glida runt.

Jag kommer också att tänka på Prince of Thieves när Robin förbättar sin tiggarförklädnad genom att gnugga hästskit på kläderna =D

Episkt!
Har du läst igenom nyutgåvan av Neotech?
Där har de klädesplagg som, dock inte är moves, men som har egenskaper i form av: Stilig kostym +1 på bolagsförhandlingar eller Trasig hoodie med +1 på "Hänga med gänget".
Jag simplifierar lite nu men det är grundtanken så som jag tolkat det.
En väldigt rolig regel där man faktiskt klär sig efter situation med faktiska bonusas på nästkommande (planerade) utmaning.

Björn den gode

Swashbuckler
dancodan;n340449 said:
Jag kryddar alltid scener med dofter, ljud och smaker från både det våldsamma och det sexuella.
Jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig, jag menar mer att min grupp hade funnit det föga intressant att rollspela sexuella handlingar eller tonårsutmatningar. Vi siktar på andra områden under våra spelmöten där det är lite mörkare intriger i fokus (eller mer... mångbottnade).
Jag borde släppa det här för jag tycker ju verkligen att ni absolut får spela som ni vill och att ni till och med bör spela på ett sätt som ni tycker är roligast. Men det känns ändå som att det finns något missförstånd här. För jag har en känsla av att när ni tycker det är "ointressant" att spela relationer för att de är så "vanliga" och att det skulle bli mörkare eller mer mångbottnade intriger om intrigen istället handlar om att leta upp en misstänkt så är det så märkligt att jag undrar om vi verkligen pratar om samma sak.

För min spelgrupp skulle definitivt tycka att det vore ointressant att spela en ren deckargåta. För att dra en parallel så var det sånt som jag kunde tycka var kul i tonåren.

Jag har också svårt att se på vilket sätt något skulle bli mindre mörkt eller mångbottnad av att rollpersonerna också kan älska varandra eller ha sex med varandra eller spelledarpersoner, utan snarare ser jag det precis tvärtom. Att om vi tar bort denna extremt viktiga del för många människor så får vi ett mer simplistiskt och plattare spel som inte alls är lika intressant.

Sen är det inte så att vi spelar ut sexscenerna i någon större utsträckning men det är ju inte heller så att AWs (eller dess hack) sexmoves handlar om faktiska saker som man gör i sängen. Tvärtom så beskriver de ju oftast hur relationen eller hur något i en av rollpersonerna förändras, min mortal i Monster Hearts hade till exempel (fritt från minnet) "When someone have sex with you the moment you take your eyes off them they become their darker self." där darker self var en regelteknisk term som skiljde sig mellan de olika playbooksen men som helt enkelt var rollens värsta sida. Det här gjorde det väldigt svårt för rollen att ha långvariga relationer och drev på spelet i en annan riktning.

Jag har ofta fått en känsla av att en del kan tycka att vår grupp spelar alldeles för pretentiöst och komplicerat "är det inte roligare att bara slakta monster, måste ni göra allt så mörkt" osv, men det här är nog första gången någon menat att det vi spelar är för simpelt för att vara intressant.

dancodan

Swordsman
Väver man in någon sorts djupare bakomliggande handling (som du beskriver) så är det ju perfekt. Då är det ju konsekvensen av sex-movet som är intressant och inte själva akten i sig.

Det är exakt det jag menar. Tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt.

Om jag tolkar dig korrekt här så menar du att själva handlingen öppnar upp för djupare intrig (eller mörkare). Och då är det ju den man är ute efter och inte själva sexakten i sig.

Det är exakt det jag försökt förmedla (på ett otydligt sätt verkar det som).

Möller

Hubert Hortlax
Har läst lite på Gnome Stew om om utvecklingen Hydro Hackers Operatives. Typ post apoc-cyberpunk - företag har lagt beslag på den viktigaste råvaran: vatten. Har en playbook för ett Neighborhood man behöver hjälpa och försörja med vatten. Typ. Vet inte. Nån kanske vet mer.

_____

Och sen, nä. Måste bara slänga ut ett stort VA!!??!?!?!?!!!??! till idén om AW utan sex och ultravåld. Att Baker själv skulle komma på tanken att göra AW fast nästan helt utan Unique Selling Point är ju bisarr. Malströmmen och Weird är ju cool, men knappast ett helt spel.

Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).

Att det finns något på ens rollformulär som säger "detta coola händer när du gör något med en annan rollperson" är briljant. Det krokar i rollpersonerna i varandra, skapar en självklar drivkraft att interagera. Det måste inte vara sex, men i just AW passar det i den råa, direkta settingen. Men att bara lyfta bort ens Special utan att ersätta med något annat ... (fast, det är kanske inte det Baker vill göra. Har han någon bra ersättning?).

Zire

Swashbuckler
Möller;n340527 said:
Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).
Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".

Eller under Angel moves sidan 218: "And here's the angels's sex move: If you and another character have sex, your Hx...".

Formuleras likadant för de andra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Möller;n340527 said:
Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".

Möller

Hubert Hortlax
Zire;n340529 said:
Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".

Eller under Angel moves sidan 218: "And here's the angels's sex move: If you and another character have sex, your Hx...".

Formuleras likadant för de andra.
Gurgeh;n340530 said:
Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".
Jag har tydligen helt fel. Kollar upp på http://apocalypse-world.com/ och, nä, andra utgåvans playbooks säger också "If you and another character have sex". Hm.

RasmusL

Champion
dancodan;n340478 said:
Väver man in någon sorts djupare bakomliggande handling (som du beskriver) så är det ju perfekt. Då är det ju konsekvensen av sex-movet som är intressant och inte själva akten i sig.

Det är exakt det jag menar. Tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt.

Om jag tolkar dig korrekt här så menar du att själva handlingen öppnar upp för djupare intrig (eller mörkare). Och då är det ju den man är ute efter och inte själva sexakten i sig.

Det är exakt det jag försökt förmedla (på ett otydligt sätt verkar det som).
Det är ju det sex moves gör. Exakt det du beskriver är det som sex moves är :)

Det finns ingen "konsekvensen av sex movet", sex movet ÄR konsekvensen.

RasmusL

Champion
...och bara för att det inte ska råda några missförstånd om AW och dess hack:

Inga moves beskriver "vad" eller "hur" din roll gör. Det är inte en lista på feats/skills/spells à la DND. Moves fungerar så att när du gör något som passar in i beskrivningen av ett move så får det en regelmässig effekt. Moves beskriver endast dramatiska konsekvenser, inte genomförande.

"Sex moves" är således inte beskrivningar av olika ställningar eller sätt att ha sex på, de beskriver likt alla andra moves dramatiska konsekvenser av att två karaktärer har sex.

Jag förstår att för den som inte läst eller spelat spelet så kan det låta som om "sex moves" är något annat än vad de egentligen är. Jag förstår dock inte behovet att dra slutsatser utifrån otillräcklig information och beskriva bristerna i ett system som endast existerar i den egna fantasin. Läst först, kritisera sen, gör inte gissningar om vad spelet innehåller för att sedan använda som grund för din kritik av något, någonsin.

Björn den gode

Swashbuckler
Möller;n340527 said:
Och sen, nä. Måste bara slänga ut ett stort VA!!??!?!?!?!!!??! till idén om AW utan sex och ultravåld. Att Baker själv skulle komma på tanken att göra AW fast nästan helt utan Unique Selling Point är ju bisarr. Malströmmen och Weird är ju cool, men knappast ett helt spel.
Börjar väl också gränsa lite mot off-topic men jag håller verkligen inte med om att Malströmmen är cool, det är snarare det sämsta med AWs setting då jag tycker det gör det alldeles för lätt att vifta undan de politiska dimensionerna av apokalypsen "it's magic!" och dessutom skapar scener som en får kämpa med för att inte göra onödigt privata. Men kanske ännu konstigare tycker jag det är att så många av hacken hållit kvar vid malströmmen eller något mycket snarlikt. Som Monster Hearts (som ändå kanske är ett av de bättre hacken, det är i vart fall bättre än AW) som har "Gaze into the Abyss" som ett grunddrag, det känns så himla malplacerat och jag hade varit helt fine med att de monster som traditionellt har någon sådan förmåga fått drag om detta men på vilket sätt är en abyss/malström en viktig del i tonårsmonsterskräckgenren?

anth

Vetefan
Anledningen till att jag skapade tråden var främst för att jag själv spelleder DW för första gången och behövde lite mer info om AW-hack för att greppa PbtA.
Vi kör med allt från SRD:n https://www.dungeonworldsrd.com/
Men jag har även hittat lite andra saker som bygger på DW och undrar om någon känner till dem?

- No Country for Old Kobolds
- Inverse World
- Grim World

Någon som känner till dessa, eller andra spel som bygger på DW?