Visste inte om detta var bäst på Eon-forumet, men tänkte att det egentligen är ganska systemlöst beskrivet så jag postar det här... Ber om ursäkt till admin om han känner att han måste flytta tråden.
Inte för så länge sedan var det en diskussion på Eon-forumet om scenarion med filmer som
förlaga i plotten. Redan då hade jag en Apocalypse Now/Mörkrets Hjärta (originalboken av
Joseph Conrad, som utspelar sig i koloniala "fristaten" Kongo) touch på äventyret.
PLOT
Plotten var ganska simpel. Rollpersonerna väcks ur sitt lugna liv i en by i nordvästra
Soldarn föra att genomföra en resa för att frita en tillfångatagen vän och mitt i alltihop
börjar de bli anfallna av vad som verkar vara en sekt. Vi har valt att kalla det Korpens
brödraskap och för att följa alla rollspelskonventioner så hade dessa konspiratörer även
korpar tatuerade på kroppen.
Äventyret hittills har i första hand kretsat kring resan till fånglägret där denne vän
sitter tillfångatagen. Under äventyrets gång har de dock märkt mer och mer att någon är ute
efter dem. Mardrömmar, atacker från Korparna, hypnoser som varit nära att få rollpersoner
att kasta sig över relingen på fartyg osv.
Det är alltså en galen trollkarl (Kapten Kurtz) som vill uppnå Apoteos som håller på med
allt detta. Och tanken är väl att dom ska ta sig till Damariens gränstrakter och stoppa
honom i hans ohemula uppsåt.
Just nu befinner sig rollpersonerna i staden Västborg i Västmark. Det är framförallt denna
del av en äventyret jag vill ha hjälp med, men tar gärna emot tips och kommentarer om
äventyret i sin helhet. Tidigare har jag använt mig av en väldigt linjeär uppbyggnad på
äventyret; en resa där SL slänger in den ena överraskningen efter den andra. Som tur är har
jag spellet hela resan så att spelarna inte har misstänkt någon attack direkt jag sagt att
dom lägger till i en vik.
När dom nu kommer till Västborg ser jag en chans att göra en mellanlandning i äventyret
samt använda mig av en "fisktanks"-uppbyggnad i äventyret.
Västborg vill jag framställa som en befästning stad som varit belägrad i flera månader, den
sista utposten mot mörkret. Jag tänker självklart slänga in citatet mellan huvudpersonerna
och en amerikansk soldat från Apocalypse Now " who's in charge here? - I don't know, I
thought you are". Jag vill alltså verkligen ha en domedagsstämning av krig och död och
total brist på organisation i Västborg.
Hur beskriver jag bäst en sådan stad? Vilka personer kan rollpersonerna få möta? Vad kan
hända? Tips på hemsidor som tar upp något liknande?
Vad är svårigheterna med att spelleda fisktank? Vilka är möjligheterna?
KORT INFO:
Miljö:
Västmark/Damarien. Träskmarker. Resa på floden. Djungler. På väg till Damarien.
Ett lågintensivt krig förs mellan Västmark och Damarien och detta påverkar den sociala
stämningen hos de människor man möter mycket.
Rollpersonerna:
Tysa -
Flicka på 19 år. Helerska som med jämna mellanrum får visioner. Påminner lite om
Klokfruarna från Tufloden i Wheel of Time-serien. Den onde trollkarlen behöver henne för
att uppnå apoteos, den pojke som blivit tillfångatagen som slav hålls i själva verket
fångad av trollkarlen för att han när Korparna lyckats fånga in även Tysa genomföra en
kraftfull ritual.
Lyckades med ett mycket svårt Amorslag och blev förälskad i femtonårige Manfred.
Lyckades få rykte som Flodens prinsessa efter att ha kastat sig över på ett skepp med
flodpirater och gått bärsärk och sedan kastat en alkemisk bomb.
Derek -
19 årig värnpliktig/milisman. Modig och dumdristig, gärna på samma gång. Duglig soldat.
Grim -
32 år. Milisbefäl. Veteran från ett tidigare krig med Damarien och har fått mentala skador
av detta. Är gruppens självklare ledare med sin erfarenhet. Duglig soldat. Försiktig och
misstänksam. Befann sig i äventyrets början i den avlägsna byn därför att han ville undvika
kriget därhemma. Många ser honom som en galning som är lös och det går falska rykten i byn
om att han ska ha deltagit i massakrer av barn och dylikt. Ser detta som chansen att rentvå
sitt rykte och en gång för alla återgå till sitt lugna liv.
Manfred -
15 år. Kommer från krigarätt och skickades därför ut på denna resa av sin bryske far för
att lära sig om livet. Mycket räddhågsen med tendenser till sammanbrott, dricker när Grim
inte ser massor av alkohol och har dessutom lyckats övertala Tysa att ge honom lite "roliga
svampar". Något av gruppens Nasse/Lille Skutt, rädd och skärrad men kan visa stort prov på
mod vid trängda situationer. har rykte bland sjömännen i Norra Västmark att vara en riktig
fegis efter att ha gömt sig i en tunna äpplen under en tirak-attack på floden. Duktig med
svärdet, något han lärt sig av sin far, den pensionerade krigsveteranen, hemma på gården.
Lågadlig släkt typ friherrar. Dock inte med näsan i vädret, fadern var en enkel man som
jobbade sig upp i de militära graderna.
Spelledarpersoner:
Kapten [W] Illard
- Kapten Illard är lika med Kapten Willard i AN och rollpersonerna utgör hans besättning.
Något av en rambotyp, fåordig och professionell. Är i svåra kval över sitt uppdrag.
Fienden:
Ond trollkarl / Kapten Kurtz. har skapat sig något av en huvudjägarkult inne i Damariens
oländigaste trakter... har som mål att bli en dödsgud av något slag. Denna plats vill jag
beskriva som ett "Mörkrets Hjärta". Galna människor med tom blick tillber honom. Måste
oskadliggöras.
Har Korpens brödraskap till sitt förfogande... Tänk er en klassisk fantasy-sekt med agenter
i olika städer och välutrustade krigare.
Inte för så länge sedan var det en diskussion på Eon-forumet om scenarion med filmer som
förlaga i plotten. Redan då hade jag en Apocalypse Now/Mörkrets Hjärta (originalboken av
Joseph Conrad, som utspelar sig i koloniala "fristaten" Kongo) touch på äventyret.
PLOT
Plotten var ganska simpel. Rollpersonerna väcks ur sitt lugna liv i en by i nordvästra
Soldarn föra att genomföra en resa för att frita en tillfångatagen vän och mitt i alltihop
börjar de bli anfallna av vad som verkar vara en sekt. Vi har valt att kalla det Korpens
brödraskap och för att följa alla rollspelskonventioner så hade dessa konspiratörer även
korpar tatuerade på kroppen.
Äventyret hittills har i första hand kretsat kring resan till fånglägret där denne vän
sitter tillfångatagen. Under äventyrets gång har de dock märkt mer och mer att någon är ute
efter dem. Mardrömmar, atacker från Korparna, hypnoser som varit nära att få rollpersoner
att kasta sig över relingen på fartyg osv.
Det är alltså en galen trollkarl (Kapten Kurtz) som vill uppnå Apoteos som håller på med
allt detta. Och tanken är väl att dom ska ta sig till Damariens gränstrakter och stoppa
honom i hans ohemula uppsåt.
Just nu befinner sig rollpersonerna i staden Västborg i Västmark. Det är framförallt denna
del av en äventyret jag vill ha hjälp med, men tar gärna emot tips och kommentarer om
äventyret i sin helhet. Tidigare har jag använt mig av en väldigt linjeär uppbyggnad på
äventyret; en resa där SL slänger in den ena överraskningen efter den andra. Som tur är har
jag spellet hela resan så att spelarna inte har misstänkt någon attack direkt jag sagt att
dom lägger till i en vik.
När dom nu kommer till Västborg ser jag en chans att göra en mellanlandning i äventyret
samt använda mig av en "fisktanks"-uppbyggnad i äventyret.
Västborg vill jag framställa som en befästning stad som varit belägrad i flera månader, den
sista utposten mot mörkret. Jag tänker självklart slänga in citatet mellan huvudpersonerna
och en amerikansk soldat från Apocalypse Now " who's in charge here? - I don't know, I
thought you are". Jag vill alltså verkligen ha en domedagsstämning av krig och död och
total brist på organisation i Västborg.
Hur beskriver jag bäst en sådan stad? Vilka personer kan rollpersonerna få möta? Vad kan
hända? Tips på hemsidor som tar upp något liknande?
Vad är svårigheterna med att spelleda fisktank? Vilka är möjligheterna?
KORT INFO:
Miljö:
Västmark/Damarien. Träskmarker. Resa på floden. Djungler. På väg till Damarien.
Ett lågintensivt krig förs mellan Västmark och Damarien och detta påverkar den sociala
stämningen hos de människor man möter mycket.
Rollpersonerna:
Tysa -
Flicka på 19 år. Helerska som med jämna mellanrum får visioner. Påminner lite om
Klokfruarna från Tufloden i Wheel of Time-serien. Den onde trollkarlen behöver henne för
att uppnå apoteos, den pojke som blivit tillfångatagen som slav hålls i själva verket
fångad av trollkarlen för att han när Korparna lyckats fånga in även Tysa genomföra en
kraftfull ritual.
Lyckades med ett mycket svårt Amorslag och blev förälskad i femtonårige Manfred.
Lyckades få rykte som Flodens prinsessa efter att ha kastat sig över på ett skepp med
flodpirater och gått bärsärk och sedan kastat en alkemisk bomb.
Derek -
19 årig värnpliktig/milisman. Modig och dumdristig, gärna på samma gång. Duglig soldat.
Grim -
32 år. Milisbefäl. Veteran från ett tidigare krig med Damarien och har fått mentala skador
av detta. Är gruppens självklare ledare med sin erfarenhet. Duglig soldat. Försiktig och
misstänksam. Befann sig i äventyrets början i den avlägsna byn därför att han ville undvika
kriget därhemma. Många ser honom som en galning som är lös och det går falska rykten i byn
om att han ska ha deltagit i massakrer av barn och dylikt. Ser detta som chansen att rentvå
sitt rykte och en gång för alla återgå till sitt lugna liv.
Manfred -
15 år. Kommer från krigarätt och skickades därför ut på denna resa av sin bryske far för
att lära sig om livet. Mycket räddhågsen med tendenser till sammanbrott, dricker när Grim
inte ser massor av alkohol och har dessutom lyckats övertala Tysa att ge honom lite "roliga
svampar". Något av gruppens Nasse/Lille Skutt, rädd och skärrad men kan visa stort prov på
mod vid trängda situationer. har rykte bland sjömännen i Norra Västmark att vara en riktig
fegis efter att ha gömt sig i en tunna äpplen under en tirak-attack på floden. Duktig med
svärdet, något han lärt sig av sin far, den pensionerade krigsveteranen, hemma på gården.
Lågadlig släkt typ friherrar. Dock inte med näsan i vädret, fadern var en enkel man som
jobbade sig upp i de militära graderna.
Spelledarpersoner:
Kapten [W] Illard
- Kapten Illard är lika med Kapten Willard i AN och rollpersonerna utgör hans besättning.
Något av en rambotyp, fåordig och professionell. Är i svåra kval över sitt uppdrag.
Fienden:
Ond trollkarl / Kapten Kurtz. har skapat sig något av en huvudjägarkult inne i Damariens
oländigaste trakter... har som mål att bli en dödsgud av något slag. Denna plats vill jag
beskriva som ett "Mörkrets Hjärta". Galna människor med tom blick tillber honom. Måste
oskadliggöras.
Har Korpens brödraskap till sitt förfogande... Tänk er en klassisk fantasy-sekt med agenter
i olika städer och välutrustade krigare.