En liten stämningstext finns högst upp i startinlägget, så jag antar att du är mer intresserad av hur spelet spelas.
Det är ett post-apokalyps-spel som hämtar många insikter från samberättande och liknande designfåror, men har med en traditionell spelledarroll. Spelet handlar om rollpersonerna och vad de företar sig – det är inte ett spel där SL skriver ett äventyr i förväg, och spelarna kommer dit med varsin rollperson. Istället uppmanas SL att absolut inte planera en story, utan börja spela i rollpersonernas vardag (som dock kan vara omtumlande, våldsam och på-liv-och-död, eftersom världen gått under) och se vad som händer. Många av spelarbladen (rollpersonskoncept) har stor makt eller en särställning i världen. Det är inte ovanligt att någon spelar Järnhanden som styr hela staden (eller bunkern eller var ni nu bor), en annan spelar hennes löjtnant, och en tredje spelar mc-knutten vars gäng drar runt som mongoler på slätterna utanför stadens murar.
Världen är skitig, det är brist på allt folk behöver, och du måste kämpa för att hålla dig flytande.