Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.ceruleanfive;n252859 said:Det är huvudsakligen regler. Setting finns ju egentligen knappt, annat än den som på olika sätt är inbakad i reglerna.
Personligen har jag tyckt att det är ganska tungt att spelleda. Reglerna följer förvisso ett tydligt mönster, men det blir många regler och annat att hålla koll på under spelandet. Världen, karaktärer, handlingen, platser och SLPs improviseras/vidareutvecklas dessutom i regel i stunden. Jag har således behövt ta en del pauser för att kolla upp regler, anteckna nya saker och dylikt.
I slutändan är det dock ett väldigt trevligt spel, som har en väldigt tydlig vision och erbjuder en förhållandevis unik spelupplevelse.
Ja, jag brukar ju säga att Dream Askew är som AW fast bra. Det har tagit bort allt onödigt som spelledare och tärningar samt spelas klart på en kväll istället för att kräva en lång kampanj för att komma till sin rätt. Dock ska det erkännas att det inte är helt uppenbart från texten i DA hur det ska spelas, så om ingen i gruppen spelat samberättarspel eller liknande tidigare så är det nog inte det jag hade börjat med.)P.eLL.e;n252869 said:Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.
Dream Askew kanske är bättre än AW?
Har tyvärr dålig koll på andra postapospel, har mest spelat det i friform eller i egenskrivna system. Skulle dock säga att AW bara delvis kan kallas för postapospel – i första hand är det helt enkelt AW, postapokalypsen känns mer som en backdrop.P.eLL.e;n252869 said:Har du tips på "lättare" postapokalypsspel?
DU VILL HA MUTANT FUTURE!!! Det är gratis, bäst, enkelt och vackert. Nämnde jag gratis?P.eLL.e;n252869 said:Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.
Dream Askew kanske är bättre än AW?
Inte att leka med!God45;n252907 said:VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!
https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view
Underbart bra. Det här är det första "spelet" på evigheter, som jag får lust att göra äventyr till och köra. Man får skapa ett enkelt hemmabyggt system bara, om man ser till egenskapers uppbyggnad; tänker att tre är enkla tester och att man rullar sin tärning (någon med Agility d6 ska slå tre eller högre alltså), 4 är utmanade och 5 är svårt, omöjligt för de med bara d4. HD får man väl höfta till bara. That's it.God45;n252907 said:VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!
https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view