Nekromanti [Apocalypse World] Låt oss bygga ett skithål

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Poppe said:
Anton P said:
Kan man inte göra Angel lite mer "spooky" då, typ ge den något move från Hocus/Brainer och låta den bli mer "Häxdoktor".

((Har inte spelet men bidrar med det lilla jag kan))
Skulle nog låta någon vara mer normal, som en väg in för oss vanliga människor. Man vill inte att alla skall vara sickon och weirdos. Mitt val skulle nog vara angeln, låta angeln vara den vi tydligast kan identifiera oss med och som blir en individ som vi kan jämföra oss med. Men det är en smaksak.
Haha, jag gillar att driver/angel blev en sådan good guy. Men bägge de playbooksen känns hårt protagonistiska. Jo, det är fint.

Har svårt att komma in på paddan just nu, fler som har problem?
Har också problem, av och till.

Sodivra

Champion
Helt sjukt vad det skrivs när man är tre online samtidigt, men nu ska jag faktiskt göra ett ärligt försök att stänga ner för ikväll. Tittar väl in imorgon igen! :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Helt sjukt vad det skrivs när man är tre online samtidigt, men nu ska jag faktiskt göra ett ärligt försök att stänga ner för ikväll. Tittar väl in imorgon igen! :gremsmile:
Lite galet hur inne i det man blir när man håller på. Hade jäkligt gärna velat spelare i en ordentlig kampanj i den settingen.

morkbollen_UBBT

Warrior
Kul tråd och roliga saker ni alla har kommit på, synd bara att jag inte sett den tidigare. Ska se om jag inte kan skriva lite ikväll.

En generell fråga bara, hur är det tänkt att det hela ska spelas? Om det ska spelas för nybörjare så borde man fokusera på AWs styrkor. Det roligaste är ju att man improviserar och skapar mycket av världen tillsammans. Därför tycker jag att mycket i världen in ska vara bestämt. Alltså jag tycker love letters, platser och i viss mån personer ska finnas med, men att dom är skrivna så att man själv kan tolka det hela eller skapa relationer till folk.

Tänkte bara kolla hur du vill ha det eftersom du är vår master MC. :gremgrin:

Sodivra

Champion
morkbollen said:
Kul tråd och roliga saker ni alla har kommit på, synd bara att jag inte sett den tidigare. Ska se om jag inte kan skriva lite ikväll.

En generell fråga bara, hur är det tänkt att det hela ska spelas? Om det ska spelas för nybörjare så borde man fokusera på AWs styrkor. Det roligaste är ju att man improviserar och skapar mycket av världen tillsammans. Därför tycker jag att mycket i världen in ska vara bestämt. Alltså jag tycker love letters, platser och i viss mån personer ska finnas med, men att dom är skrivna så att man själv kan tolka det hela eller skapa relationer till folk.

Tänkte bara kolla hur du vill ha det eftersom du är vår master MC. :gremgrin:
Du tar upp en bra grej här. I största möjliga mån så ska det finnas grejer att bolla med spelarna. "Okej, så du infekterar dina kultister med hjärnmaskar. Vad har det för effekter? Var får du tag på dem?" och så vidare.

Jag har börjat fundera över rollpersonernas relationer, men det kanske man ska lämna i stort sett osagt egentligen? Överlåta det till Hx och Ask Questions Like Crazy, och ge lite förslag till spelledaren hur denne kan knyta ihop rollpersonerna om de själva inte gör det.
Kanske ge spelledaren en lista på frågor hen kan använda för att dra igång spelet.

* Rolfball är på väg, varför är det ett problem?
* Var är du sårbar?
* Varför jobbar du med den här opålitliga killen egentligen?
* Ni två går way back. På vilket sätt då?

Fronts och Threats får nog vara tydliga och genomarbetade. Det tar en del jobb att göra dem, och det är skönt att ha färdiga att börja skruva till spelarna med.

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Jag har börjat fundera över rollpersonernas relationer, men det kanske man ska lämna i stort sett osagt egentligen? Överlåta det till Hx och Ask Questions Like Crazy, och ge lite förslag till spelledaren hur denne kan knyta ihop rollpersonerna om de själva inte gör det.
Kanske ge spelledaren en lista på frågor hen kan använda för att dra igång spelet.

* Rolfball är på väg, varför är det ett problem?
* Var är du sårbar?
* Varför jobbar du med den här opålitliga killen egentligen?
* Ni två går way back. På vilket sätt då?
Det här tror jag är bra grejer att se till att det är väl förberet till spelledare. Som jag nämnt tidigare; konvent = ha en plan B och C i ditt scenario. Även om det är ett impro-spel som AW.

Sodivra

Champion
Anton P said:
Samhället kan ju leva på att samla gamla hi-tech prylar från botten. Det kan ge en del intressanta scener.

(Vet inte om detta funkar i AW dock))
Tror detta kan ge en intressant roll åt "den sista rollpersonen" (Faceless, Savvyhead, Hoarder, Battlebabe eller Operator, vi får väl se. Faceless behöver vara med på något sätt iaf! :) )

claes

Swordsman
Arvid A. C. said:
Tror detta kan ge en intressant roll åt "den sista rollpersonen" (Faceless, Savvyhead, Hoarder, Battlebabe eller Operator, vi får väl se. Faceless behöver vara med på något sätt iaf! :) )
En battlebabe borde vara med. Hela upplägget är så bra och kan rör om i grytan ordentligt, speciellt om battlebaben inte är knyten direkt till någon.

Sodivra

Champion
claes said:
Arvid A. C. said:
En battlebabe borde vara med. Hela upplägget är så bra och kan rör om i grytan ordentligt, speciellt om battlebaben inte är knyten direkt till någon.
Nu har jag skrivit att den femte rollen är antingen en Faceless eller en Battlebabe, och ditchat det här med Hoarder/Savvyhead. Jag tror det blir perfekt, men "det finns inga status quo i Apocalypse World", naturligtvis. Inte på PiratePad heller. :gremsmile:

Sodivra

Champion
En tanke jag fick:

Det enda färdigskrivna scenario jag sett till ApocWorld är Hatchet City. Kanske vi borde skriva slutgiltig text på engelska, så att vi kan dela med oss till andra som vill spelleda AW på konvent worldwide? (Bra sätt att skilja på slutgiltig text, som bara behöver putsas på, och diskussion, som kommer och går.)

Eller köra på svenska, vilket ändå känns lite mer personligt.

claes

Swordsman
Arvid A. C. said:
Nu har jag skrivit att den femte rollen är antingen en Faceless eller en Battlebabe, och ditchat det här med Hoarder/Savvyhead. Jag tror det blir perfekt, men "det finns inga status quo i Apocalypse World", naturligtvis. Inte på PiratePad heller. :gremsmile:
Absolut, inga status quo. Jag tänker mer att battlebaben inte har "valt sida" så att säga. Petar lite här och var och rör till det, tänker jag.

claes

Swordsman
Arvid A. C. said:
Det enda färdigskrivna scenario jag sett till ApocWorld är Hatchet City. Kanske vi borde skriva slutgiltig text på engelska, så att vi kan dela med oss till andra som vill spelleda AW på konvent worldwide? (Bra sätt att skilja på slutgiltig text, som bara behöver putsas på, och diskussion, som kommer och går.)

Jag tycker det är enklast att köra på svenska och sedan när det är klart översätta till engelska.

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
En tanke jag fick:

Håller på engelska så vi kan dela med oss till världen.

Har börjat plita på förslag till kärleksbrev för hocusen. Skriver på engelska, men det är ju enkelt översatt om det hellre ska vara på svenska.

Sodivra

Champion
claes said:
Arvid A. C. said:
Absolut, inga status quo. Jag tänker mer att battlebaben inte har "valt sida" så att säga. Petar lite här och var och rör till det, tänker jag.
Både det, och att det inte finns absoluta sanningar på piratpaddan. :gremsmile:

Föredrar Faceless själv, men det är nog bra att ha med en av Cool-rollerna, och både Faceless och Battlebabe funkar mycket bra som "free agent" så att säga.

Sodivra

Champion
Nässe said:
Jag kan inte få länken att funka :gremfrown:
Ajdå. Hm, har du provat med en annan browser? Det här är vad vi skrivit hittills, men utan färgkodning, så det går inte att se vem som skriver vad i diskussionerna... (Jag raderar också diskussion allteftersom den fastställs till färdig text)

http://db.tt/0XmAI0v

morkbollen_UBBT

Warrior
Låter bra. Just att ha en litet lista med frågor kan ju vara praktisk. Jag tycker att det mesta i världen kan vara färdigt, men att spelarna och MCn kan få lägga på sina egna tolkningar. Just med kärleksbrev kan man sätta en ganska bra ton och grund till det övriga. Det är ju också ett bra sätt att ha lite relationer mellan karaktärerna från start.

Vad man också kan tänka sig, men det är ett litet större ingrepp är att ha egna Hx regler. Alltså att istället för start Hx, så har man egna listor så folk kan välja eller lägga in det som val i kärleksbreven.

Vad man också kan göra för att göra det hela lite konkret och specifikt, men fortfarande låta det vara AW är att till platser och personer(NPCs) ha färdiga kopplingar till de olika karaktärerna.

Säg att man skapar Rolfball, en alligatorjägare med en hand och en krok som gillar skrämma folk. Angel har en relation till honom. Hocus är rädd för honom. Faceless har respekt för honom. Varför eller hur relationen är lämnas åt spelaren och MCn, men med detta kan vi iaf försäkra oss om att det finns vissa relationer som man tycker är viktiga. Sen vad folk gör med det hela får vi se, men det är ju just det som är spännande. Tänker mig att man kan göra liknande frågor/relationer till platser. Om det var så du menade? :gremsmirk:

Xyas

Swashbuckler
morkbollen said:
Låter bra. Just att ha en litet lista med frågor kan ju vara praktisk. Jag tycker att det mesta i världen kan vara färdigt, men att spelarna och MCn kan få lägga på sina egna tolkningar. Just med kärleksbrev kan man sätta en ganska bra ton och grund till det övriga. Det är ju också ett bra sätt att ha lite relationer mellan karaktärerna från start.

Vad man också kan tänka sig, men det är ett litet större ingrepp är att ha egna Hx regler. Alltså att istället för start Hx, så har man egna listor så folk kan välja eller lägga in det som val i kärleksbreven.

Vad man också kan göra för att göra det hela lite konkret och specifikt, men fortfarande låta det vara AW är att till platser och personer(NPCs) ha färdiga kopplingar till de olika karaktärerna.

Säg att man skapar Rolfball, en alligatorjägare med en hand och en krok som gillar skrämma folk. Angel har en relation till honom. Hocus är rädd för honom. Faceless har respekt för honom. Varför eller hur relationen är lämnas åt spelaren och MCn, men med detta kan vi iaf försäkra oss om att det finns vissa relationer som man tycker är viktiga. Sen vad folk gör med det hela får vi se, men det är ju just det som är spännande. Tänker mig att man kan göra liknande frågor/relationer till platser. Om det var så du menade? :gremsmirk:
Håller med om att världen är färdig och att man använder kärleksbreven till att sätta ton. Men jag tycker nog att man kan köra med ApocWorlds egna Hx-regler. De är ju fina som de är i playbooksen.