Går igenom de sista kapitlen lite kortare, för jag tycker det är färre saker som sticker ut som inte redan nämnts.
Rules of Play: Improvement
Går igenom hur erfarenhet funkar och under vilka omständigheter du får kryssa i det. Fnissar också lite åt hur tokiga folk är, eftersom Baker under speltestandet bara hade fyra blippar att fylla i på formuläret och folk därför alltid gjorde sin improvement när de kryssat den fjärde, trots att idén alltså är att när den
femte (imaginära) blippen fylls i så gör du en improvement. Men han gav upp och nu är det helt enkelt fem blippar på rollformuläret.
När du fyller i den femte suddar du alla. Den femte är din erfarenhets blindtarm.
Kapitlet tar också upp vad du kan göra när du gör improvements. Oftast är improvements möjligheten att välja fler moves från din playbook, öka stats, eller att förbättra din rollperson på något annat sätt. Men från och med din sjätte improvement får du lite fler alternativ. Från och med då kan du välja att pensionera rollpersonen, spela
fler rollpersoner samtidigt som din första, förbättra dina basic moves genom att ge dem 12+-resultat som har specialregler, med mera. Du kan även skaffa dig moves från andra playbooks än din egna, och det finns en lista där de som sticker ut sidhänvisas i kapitlet. Exempelvis om du skaffar dig ett gäng eller ett hardhold.
Inget av det här kommer ha relevans för en bra bit in i spelet, vilket ytterligare markerar det som skrevs i introduktionen - AW är ett commitment. Sex spelomgångar, helst mer. Det här kapitlet visar vad som sker på lång sikt.
Rules of Play: Basic Moves
Varje basic move får här en noggrann genomgång, bland annat med exempel på hur det kan se ut när det blir lite tokigt i spel. Om ni tvingas rätta eller korrigera. Det känns som att kapitlet blandar lite mellan upplägget i det renodlade exempelkapitlet (Moves Snowball, tidigare) och helt enkelt regelexpansion. Som jag trodde matchar det ganska bra med hur regelfunderingar ofta går.
Kort och gott: när spelet börjar och jag lär mig det räcker de enkla översikterna från playbooks och regelboken. Men när jag spelat ett tag kommer jag ha åtskilliga dumma frågor. Det här kapitlet besvarar de dumma frågorna.
För en spelledare är det här kapitlet rent guld. Mycket för att alla moves beskrivs med Bakers egna ord om när han brukar göra si eller när det går att göra så. Vad som är viktigt för en move och vad som är mindre viktigt. Hela tiden med referenser till det kompletta registret av principer, MC moves, och så vidare.
Rules of Play: Character Moves
Samma sorts genomgång av character moves som förra kapitlet gjorde med basic moves. Inte så mycket att orda om egentligen - som spelledare kommer du vilja läsa åtminstone de character moves som är representerade i din grupp. Här finns massor med matnyttiga tips som kan förbereda dig på olika sätt.
Rules of Play: The Characters' Crap
I hela boken har prylar refererats till med korta taggar inom parentes. Shotgun (3-harm close messy). Brain relay (area close hi-tech). A pet (valuable alive). I det här kapitlet summeras hur det här systemet fungerar och de viktigaste taggarna listas. Alla olika relaterade system upprepas också från playbooks, som system för att skapa gäng eller hardholds. De fylls också ut och får lite mer kontext, precis som moves i de två tidigare kapitlen.
Som en måttstock får du också en lista med olika saker som skulle vara värda 1-barter. Spelets abstrakta valuta.
Advanced Fuckery
Jag gissar att det här kapitlet på helt egen hand är skyldigt till all form av PbtA. Det här är nämligen Baker som bara spårar ur och skriver lite olika moves som kanske kan användas i olika sammanhang. Några exempel på moves som
inte funkat eller som folk brukar tro skall funka. Moves som inte har med Apocalypse World att göra alls. Resonemang och klur och funderingar. Grymt intressant kapitel, men jag kommer nog hålla det mot spelet bara för att jag är gammal och cynisk. Hade Baker bara hållit snattran hade vi kanske sluppit ge varenda rollspelsdesigner på planeten idén att det är enkelt att göra moves.
Men okej. Många PbtA-hack är supercoola. Vi kan nog kalla det 1-1, Baker vs rollspelsvärlden.
Ludography
Det här kapitlet listar inspirationskällor. Framförallt andra rollspel (mycket indierollspel, men inte bara) och film. Men en kul referens är inspirationen till nedräkningsklockan, som används till allt möjligt. Inklusive Harm och Fronts. Inspirationen till den är tagen från
domedagsklockan, som ju känns otroligt passande i ett efterkatastrofenspel, men framförallt inspirerade just den här känslan att allt utom de sista 15 minuterna före midnatt är närmast sak samma. (Brittiska
Iron Maiden är ju som bekant mer besatta av de sista två minuterna; de är väl helt enkelt lite mer apokalyptiska än Baker.)
Slutsats - Apocalypse World
Jag hade egentligen två förväntningar när jag började läsa detta. Först och främst att jag inte skulle gilla reglerna, för jag har läst en handfull PbtA-spel som jag alltid tyckt känts artificiella och konstiga i sin regelstruktur. Som att fel saker reglifieras. Andra förväntningen var att jag skulle gilla Bakers sätt att skriva, för han har inte gjort mig besviken hittills.
Första måste jag faktiskt säga att jag blev positivt överraskad. Som jag var inne på tidigare klickar AW på ett sätt jag inte upplever att annan PbtA gör. Behöver inte betyda att Baker är smartare än andra, men han förstår helt klart sitt egna spel bättre. Min andra förväntan blev däremot infriad. Det här är grymt välskrivet. Rollspelspoesi, som sagt. Det visar på styrkan i struktur, som att sätta de enkla kapitlen först och gå in på detaljer senare, och det visar hur en mer "pratig" ton kan göra att det blir lättare att ta till sig en boks innehåll.
Sen förstår jag 100% att många inte är kompis med sättet det skrivs på. På samma sätt som många inte är kompis med de rättså raljanta dragen som ofta syns i Edwards rollspel (åtminstone
Sorcerer). Men det är i så fall synd, för
Apocalypse World borde du läsa. Nu när jag läst det själv känner jag att jag förstår varför det närmast är rollspelsallmänbildning att ha gjort det.
Så som vanligt då. När spelar vi? (Jag tittar på dig
@Dimfrost.)