Nekromanti Apokalyptiskt Sverige

ps666

Veteran
Hej
Jag är ny här på forumet men har sysslat med rollspel i snart 12 år, och skapat ett antal egna, i pappersform, rollspel för eget bruk.
Nu har jag tänkt ge mig på att lägga ut min senaste idè på nätet.
Men den är än så länge som sagt på idèstadiet.
Miljön är tänkt att vara ett apokalyptiskt Sverige i en inte alltför snar framtid, i post/pågående-inbördeskrig-stuk.
Sociala och politiska förhållande kommer att vara intressanta element i spelet.
Alltså inga lasergevär, cybernetik, metropoler eller rymdskepp.

Nu till anledningen till min post: Hur stort tror ni intresset är att testspela detta i början av nästa år?

Tilläggas bör att projektet enbart är för att det är en hobby, och inget vinstsyfte ligger bakom.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmmm.. Hård postapokalyps? Jag är klart intresserad i alla fall.

ps666

Veteran
Ja det är ganska kontroversiellt uppbyggt, jag är nästan övertygad om att inget liknande har gjorts tidigare, med tanke på världen man spelar i.
Dock kan folk missuppfatta "budskapet" (det finns egentligen inget budskap..), men jag ska försöka förklara allt i inledningen.

Idèn är att två partier har slagits om makten efter att samhället har rasat ekonomiskt och politiskt. Det slutar med att ingen av de två vinner, men kontrollerar vissa områden inom Sverige. Spelarna måste inte välja sida mellan parterna, men det ger en bra bas till ett roligt rollspel.
Jag har förnuvarande brainstormat ner allt på papper och håller på med första utkastet till spelet. Själva spelets regler har jag ännu så länge inte börjat fundera på, men världen har jag i ett nötskal. Jag kan tyvärr inte slänga upp det på nätet ännu, men jag kan maila den i Word-format om någon är intresserad. Vore kul med lite feedback.

Simon

Swashbuckler
Kan du inte skriva ner en kort (typ en sida lång) presentation här direkt i ett inlägg så att man får ett hum om hur det är? Miljön alltså, reglerna är i alla fall för mig mindre intressanta i ett spåna-skede.

Om du vill kan du ta en titt på Stormvarning, som är ett spel i Sverige under en amerikansk belägring efter en sovjetisk, mitt under pågående kallt krig. Vem vet, det kan ge nån inspiration.

ps666

Veteran
Tack för länken, Simon, det var något sådant jag letade efter
.
Mitt projekt, som har arbetsnamn "Den Siste Svensken" utspelar sig mitt i ett brinnande inbördeskrig år 2016 som är en direkt orsak av flera faktorer; bland annat en kraschad ekonomi, havererad flyktingpolitik, plötslig arbetslöshet och en blommande nationalism.
Oroligheterna tar sin början vid 2012, när ett nationalistiskt parti når framgång i riksdagsvalet. Ett motparti bildas, "Rebellerna", och växer ännu snabbare. Inrikespolitiskt missnöje slutar i en katastrof vid en demonstration den första maj, och våldsspiralen är ett faktum. Rebellerna lyckas driva nationalisterna norrut där de senare startar samhället "Jemtland". Samtidigt dras Sverige med anarki och båda sidor mobiliserar för att ta den slutliga makten över Sverige och bilda en egen regering, men de är båda oorganiserade och strider blossar upp dagligen över hela landet. Världen står obeslutsamt och tittar på av diverse skäl.
Spelarna ska kunna välja sida, dvs det finns inget "gott eller ont", eller om de så önskar spela neutrala. Tanken är att det kan bli en spännande miljö utan laservapen och övernaturliga krafter och samtidigt en intressant intrig och kulturella motsättningar.
Jag snickrar fortfarande på miljön, och jag har inte ens vågat börja tänka på hur reglerna ska se ut.

Simon

Swashbuckler
Tja, idén är det inget fel på. Ett tips är att researcha lite om sydamerikanska revolutioner, kontrarevolutioner och andra statskupper. Jag tror att det finns gott om IRL-material där som du skulle ha nytta av.

Titeln är tveksam eftersom "svensken" är ett lurigt begrepp redan i vår verkliga värld. Vem är svensk? Den som har medborgarskap, oavsett hur grovt hon bryter? Den som tillräckligt väl har annammat svenska traditioner och svensk kultur (men jag äter inte julskinka, till exempel - vad gör det mig till)? Den som pratar utan brytning? Den som ser "skandinavisk" ut? (Förlåt för utvikningen men jag tyckte det var relevant. I Stormvarning så använder vi "svensk" i en rad betydelser, och det ligger en del diskussioner kring hur och varför.)

Språkdemon som jag är så kan jag tipsa om att titlar, rubriker och en del namn på svenska i allmänhet bara har stor begynnelsebokstav i första ordet. Jag skulle föreslå "Den siste svensken" alltså, om det är det du vill ha.

Well, lycka till och låt oss höra hur det går!

ps666

Veteran
Jag håller på med research för fullt faktiskt, vilket samtidigt är mycket intressant.

Vem som är "svensk" är faktiskt en av tankarna bakom spelet. Revolutionen uppstår delvis av sönderbrytningar på grund av usel politik gentemot flyktingar och okunskap, delvis på grund av missnöje. Betänk att många krig/inbördeskrig har startats av just denna anledning i verkliga livet, det bästa exemplet jag har på rak arm är Nazityskland och i viss mån även kriget i fd Jugoslavien (som jag f ö håller på att researcha nu, genom att prata med kamrater från ex-Jugoslavien).
Spelidèn är att även "icke-svenskar" sluter upp bakom Nationalistpartiet och "svenskar" bakom Rebellpartiet, dvs ingenting är svart eller vitt, kriget är en utlösning av en rad händelser och misstag från den svenska regeringens sida, även om kulturblandningen är droppen som får bägaren att rinna över.
Bra feedback förresten, jag hade inte själv tänkt i riktigt samma banor.

Tack för din anmärkning om "siste", jag var själv osäker. Dock är det bara ett arbetsnamn än så länge.