Nekromanti "Aposteln" och hobbykyrkor

Saxifrage

Hero
Jag såg Robert Duvalls mästerliga "Aposteln" i helgen. I den filmen spelar Duvall en självutnämnd "apostel" som startar en egen kyrka i en småstad i Louisiana, och med liv och lust predikar frälsningens budskap, utan att för den skull vara prästvigd.

Finns det sådana "hobby-apostlar" även i Sverige? Dvs, finns det några regler som styr vem som får starta en kyrka idag? Är det fritt fram att ställa sig i Kungsträdgården och "frälsa" folk i Jesu namn, eller finns det någon slags mönsterskydd på vissa religiösa riter? Och hur funkar det förresten att vara präst i en frikyrka? Styrs prästerskapet av några generella regler?

Filmen "Aposteln" kan f.ö rekommenderas varmt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Dvs, finns det några regler som styr vem som får starta en kyrka idag?
Kort svar: nej. Att starta en egen kyrka faller under förenings- och religionsfriheten.

Somliga skulle dock hävda att Gud straffar falska profeter...

Dewil

Storuggla

Champion
"Dvs, finns det några regler som styr vem som får starta en kyrka idag? Är det fritt fram att ställa sig i Kungsträdgården och "frälsa" folk i Jesu namn, eller finns det någon slags mönsterskydd på vissa religiösa riter?"

Tja, i fallet Kungsträdgården kanske du skulle åka dit för ofredande om du okynnesfrälste folk som bara gick förbi, eller om du samlar för många deltagare utan att ha tillstånd från polisen (jämför demonstration). Men själva frälsargrejen, nope. Helt lagligt.

"Och hur funkar det förresten att vara präst i en frikyrka? Styrs prästerskapet av några generella regler?"

Det är väl snarare då interna regler och inte lagar, vilket gör att det värsta de kan göra ifall du bryter mot dem är att... kicka ut dig. En katolsk präst som nuppar vid sidan om blir ju inte fängslad, precis.

Storuggla, avspeglande flint

Organ

Out of time, out of mind
Nu är jag långt ifrån särskilt djupt insatt i ämnet men så här har jag förstått det hela:

För att få kalla dig "präst" måste du vara prästvigd, och för att bli prästvigd måste du ha gått någon av de prästutbildningar som finns. Jag vet inte om man i Sverige kan utbilda sig till någon annan form av präst än den som används inom svenska statskyrkan (om man t.ex. kan utbilda sig till katolsk präst eller om man är tvungen att göra det utomlands). Vad jag förstår så har svenska kyrkan monopol på prästvigningar.

Det finns dock utbildningar som inte faller under svenska kyrkans organisation men de som går dessa blir heller inte präster i den bemärkelsen utan kallas "pastorer". Till dessa hör de som fyller prästens roll i frikyrkorna. Ett känt exempel är Runar Sörgaard (stavar han så?) som alltså är pastor i Livets ord men inte skulle kunna arbeta som präst i svenska kyrkan om han nu skulle vilja pga att han inte är vare sig prästutbildad eller prästvigd genom svenska kyrkans försorg.

Vad gäller regler för frikyrkor så är det just friheten från svenska kyrkans regler som är grejen med dem. Det finns heller inga regler för vad man får och inte får göra i en frikyrka så längen man inte bryter mot några lagar.

/Anders

Storuggla

Champion
"(om man t.ex. kan utbilda sig till katolsk präst eller om man är tvungen att göra det utomlands)."

Det finns ett katolskt prästseminarium i Stockholm. Hur aktivt det är vet jag inte, men möjligheten finns.

Storuggla, vi har jesuiter också!