Nekromanti Appar som borde finnas

Troberg

Sinister eater
Jag finner mig allt oftare letande efter appar till telefonen som inte finns, men som jag har ett behov av. Jag är övertygad om att jag inte är ensam.

Så, en tråd där vi kan tala om vad vi skulle vilja ha, så att folk kan tala om "Jamen, har du inte testat den här, den gör ju det!" eller kanske "Hmm, en sådan app skulle jag ju kunna skriva...".

* Geokodad video. Jag skulle vilja kunna spela in en video och få GPS-koordinater löpande. De jag sett har bara koordinater där man startade inspelningen. Sedan skulle jag vilja kunna spela upp videon med en karta bredvid, där man ser ett spår över var man är, precis vid det tillfälle man ser i videon.

* Follow me-navigation. Ganska ofta är man flera personer som ska till ett ställe som bara en hittar till. Lösningen är då normalt sett att man kör i konvoj, vilket suger trafikmässigt och någon kan lätt komma efter på grund av rödljus et cetera. Så, jag skulle vilja ha en navigationsapp där "ledaren" kan välja att skicka ut sin position till de andra (via lösenord, såklart), och de andras navigatorer hela tiden navigerar till ledarens position.

* Möjlighet att använda WiFi och 3G/4G samtidigt som en anslutning, för bättre prestanda. Om jag sitter hemma och tankar hem mycket filer, varför ska jag vara begränsad till ena när jag ändå har obegränsad trafik på båda?

* Ett program som gör så att man kan starta vissa funktioner genom snabba handgrepp, tex knacka tre gånger i snabb följd på telefonen (vilket då skulle fångas upp av antingen mic eller accelerometer). Exempel på sådana funktioner jag skulle vilja starta: inspelning av ljud, inspelning av video. Användbar om man exempelvis blir hotad eller om man blir vittne till något (tex "järnrör inte min kompis"-incidenten eller gate-gate-incidenten), då man snabbt och enkelt, men samtidigt diskret vill påbörja dokumentation av händelseförloppet.

* En ljudboksspelare som automatiskt kan synka var man slutade med andra enheter, tex platta, dator eller en Raspberry Pi-baserad bilstereo.

* En videospelare som klarar spellistor och random-uppspelning. VLC är nästan där, men inte riktigt än.

* En översättningsapp, gärna med Google Translate som backend, som översätter från/till flera språk samtidigt. Säg tex att jag som kan svenska, engelska, tyska och spanska hjälpligt talar om för den att jag kan de språken. Då får jag fyra textrutor, och så fort jag skriver i en av dem så får jag översättningar i de andra tre. Varför vill man göra så? Jo, för att man får en viss koll på att den av översättningarna man verkligen behöver är OK. Om man däremot märker att de olika översättningarna är olika, då behöver man fundera på vad som gått snett. Den här borde vara en baggis att implementera, eftersom allt grovjobbet görs av Google Translate.

* En vettig remote desktop-applikation för telefonen. Jag vill alltså styra telefonen från en dator, inte tvärtom. Det finns några, men de däckar verkligen telefonen prestandamässigt och tenderar att överhetta den inom några minuter.

* En portning av WiFi-hackingverktygen som finns i tex Backtrack Linux eller Kali Linux till Android. Ibland behöver man tillgång till nätet, och även om man inte får, så har jag inte så stora skrupler mot att tex låna ett hotells trådlösa nät lite (speciellt inte om det är Telia, Telia är min fiende).

Vad saknar ni?

(...och ja, jag använder ordet app väldigt motvilligt. Jag förstår inte vad som är problemet med "program", "applikation" eller "tillämpning". Om man tvunget ska förkorta så kan man väl förkorta det svenska ordet "tillämpning" och kalla det för "till".)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Telefonväxel med telefonsvarare.

Som tar inkommande samtal och matchar mot telefonboken. Man skall kunna ha personer som får ringa när som hellst, folk som hamnar i telefonsvararen, gärna koppling till Vem Ringde eller liknande sida som automatiskt låter telemarketing och liknande ringa signal efter signal utan svar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
* Ett program som gör så att man kan starta vissa funktioner genom snabba handgrepp, tex knacka tre gånger i snabb följd på telefonen (vilket då skulle fångas upp av antingen mic eller accelerometer). Exempel på sådana funktioner jag skulle vilja starta: inspelning av ljud, inspelning av video. Användbar om man exempelvis blir hotad eller om man blir vittne till något (tex "järnrör inte min kompis"-incidenten eller gate-gate-incidenten), då man snabbt och enkelt, men samtidigt diskret vill påbörja dokumentation av händelseförloppet.
Tasker finns till Android och har liknande funktioner, man kan t.ex skaka mobilen för att starta appar (använder det själv för att starta kameraappen).

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Troberg said:
Tasker finns till Android och har liknande funktioner, man kan t.ex skaka mobilen för att starta appar (använder det själv för att starta kameraappen).
Mmm, men den startar inte inspelningen, utan bara appen. Jag vill ha ett "tapp-tapp-tapp" och så spelar den in. Det är inte alla situationer där det är hälsosamt att ställa sig och börja fippla med telefonen...

Krille

Super Moderator
Jag vill fortfarande ha den här appen:

Den ska:

1) Visa en svart skärm och vänta på att triggas. Den kan triggas av höga ljud, att man skakar telefonen, eller att man petar på skärmen, beroende på inställningar och/eller programmerarlathet.

2) När den triggas så ska den flasha med kamerablixten, visa en animation av en blixt på skärmen, och spela upp ett film-åskmuller på så hög volym som högtalaren orkar med. Därefter återgår den till läge 1 och väntar på att triggas på nytt.

3) Det finns en inställningsfunktion där man ställer in hur den ska triggas och hur känslig den kan vara. Som tillägg: välja åskljud och animation, och bestämma huruvida blixten ska användas eller inte.

Syftet är enbart att man ska kunna hålla telefonen mot himlen och vråla "FOR SCIENCE!!!" med passande ljud- och ljuseffekt.

En kompis kompis gjorde en prototyp till iPhone, men jag behöver en till android. Och den skulle bli perfekt med Tasker.

chrull

Stockholm Kartell
wilper said:

Som tar inkommande samtal och matchar mot telefonboken. Man skall kunna ha personer som får ringa när som hellst, folk som hamnar i telefonsvararen, gärna koppling till Vem Ringde eller liknande sida som automatiskt låter telemarketing och liknande ringa signal efter signal utan svar.
För att undvika telemarketing är det ju lättare att använda Nix, som nu finns för mobilnummer...

Totte

Warrior
弾幕 said:
wilper said:

För att undvika telemarketing är det ju lättare att använda Nix, som nu finns för mobilnummer...
Tyvärr fungerar NIX bara för privatpersoner, har man företagsmobil får man stå ut med "Hej, jag ringer från Te.....nera" vi ser att du betalar för mycket för din telefon idag.. " (att dom heter Telefonera, inte TeliaSonera är hela bluffen)

chrull

Stockholm Kartell
Totte said:
弾幕 said:
wilper said:

Tyvärr fungerar NIX bara för privatpersoner, har man företagsmobil får man stå ut med "Hej, jag ringer från Te.....nera" vi ser att du betalar för mycket för din telefon idag.. " (att dom heter Telefonera, inte TeliaSonera är hela bluffen)
Får man? Jag förstår allvarligt talat inte hur folk kan ha så mycket problem med telemarketing-folk. Jag svarar alltid när de ringer, tackar artigt nej och ber dem inte ringa mig i fortsättningen. Det funkar alltid.

anth

Vetefan
弾幕 said:
Får man? Jag förstår allvarligt talat inte hur folk kan ha så mycket problem med telemarketing-folk. Jag svarar alltid när de ringer, tackar artigt nej och ber dem inte ringa mig i fortsättningen. Det funkar alltid.
Nja.
För det första accepterar de sällan ett artigt nej som ett nej.
Däremot brukar de acceptera
"RING MIG INTE IGEN ERA SKITSTÖVLAR"

Det största problemet är dock att det brukar ringa c:a 10 st per dag.
Efter tredje samtalet på en dag börjar man bli lite less på dem.
Stackars sate som ringer det 10:e samtalet.

Totte

Warrior
Argh! said:
弾幕 said:
Nja.

Hade "Qual-Telecom" och "Telefånera" highscore med 13 samtal tillsammans från dessa båda på en dag.

slanfan

Hero
Hmm, en app som gör att när jag fotograferar växter och djur, så identifieras de med namn och jag erbjuds en länk till relevant information. Detta är givetvis sammankopplat med sociala nätverk i någon form av bingofunktion. Så i slutändan tävlar jag och alla mina vänner om att se mest av naturen. Kanske en poängsättning som gör att ovanligheten av arten är relevant.

Detta kommer förutom viktig kunskap i t.ex svampskogen belysa problemen med utrotningshotade arter och miljöförstöring...

G

Guest

Guest
slanfan said:
Hmm, en app som gör att när jag fotograferar växter och djur, så identifieras de med namn och jag erbjuds en länk till relevant information. Detta är givetvis sammankopplat med sociala nätverk i någon form av bingofunktion. Så i slutändan tävlar jag och alla mina vänner om att se mest av naturen. Kanske en poängsättning som gör att ovanligheten av arten är relevant.

Detta kommer förutom viktig kunskap i t.ex svampskogen belysa problemen med utrotningshotade arter och miljöförstöring...
http://leafsnap.com/about/ (inte allt du önskade dig men väl en delmängd)

Troberg

Sinister eater
Argh! said:
弾幕 said:
Nja.

Ta en titt på den här appen: https://play.google.com/store/apps/detai...GIuYW5kcm9pZCJd

Jag kör den, och den visar dels vem som ringer, även om du inte har dem bland dina kontakter, och dels så kan du blocka vissa nummer i framtiden, så att de bara får upptaget när de ringer.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Argh! said:
弾幕 said:
Nja.

Du borde ha en app som identifierar telefonförsäljare, svarar, ber dem vänta, spelar pausmusik, kopplar ihop samtalet med nästa telefonförsäljare, spelar in samtalet och till sist publicerar det på bloggen telefonförsäljare pratar med telefonförsäljare.

Mitt problem är att det tar flera minuter att hinna klämma in nejtackringmigaldrigmer i deras ström av standardfraser. Undrar om de är bättre på det själva.

Lukas

Mannen i Gult
troberg said:
Måste fråga, känner du att det är ofta du hamnar i en sådan position?
För jag tror inte jag någon gång varit i en situation jag kände att det skulle vara bra att diskret börja spela in ljudet.

Dilandau

Myrmidon
Troberg said:
Min gamla Nokia N95 hade appar (fast det kallades inte appar då) som kunde göra en del av de grejerna. Aktivera funktioner genom att lägga den med skärmen nedåt t.ex. (jag använde det för att aktivera ljudlöst läge men har för mig att man kunde ställa in nästan vad som helst med lite meck).

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men gud så bra!

Då vill jag ha en som är som Shazam fast man kan lyssna på fågelljud, och vips får man reda på att det är en brednosad finkherre!