Nekromanti Applestrul! Argh! Hjälp?

Storuggla

Champion
Hej, min iMac har fått fnatt.

Jag kan inte logga in på mitt konto (det går dock att logga in på min frus konto). Jag skriver in lösenordet, trycker enter, den visar mig min skrivbordsbakgrund och verktygsfältet i finder men innan sakerna på mitt skrivbord dyker upp så slängs jag ut till inloggningsskärmen igen. Om och om igen. Jag står dessutom som admin, vilket gör att jag inte kan leka mulle meck via frugans konto.

Vad fan? Någon som har något tips?

Storuggla, panisk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Äh, det är bara en illusion. Inget går ju fel på en Mac, de strular aldrig och deras interface är mycket lättare att ha att göra med än andra datorer. Om du faktiskt har en Mac på riktigt så borde du med andra ord redan se direkt vad som är fel och vad som behöver göras... =)

(ovanstående är ironi, och inte menat som ett elakt påhopp på Storuggla utan mer ett elakt påhopp på alla Mac-fanbois som brukar hävda att det aldrig blir fel på en mac, att den är så användarvänlig, etc. Hoppas storuggla inte tar illa upp...)

Nej men, allvarligt: Sorry, jag har ingen aning om vad som kan vara fel.

Arfert

Facit
Testa att starta från System-DVDn kanske... Har faktiskt aldrig hört om nåt sånt tidigare... eller från nån backup från timemachine om du använder det...

Storuggla

Champion
Testade med skivverktyg, starta i säkert läge, rubbet.
Det blev en ny installation av os:et. Mmm, dags att ladda ner allt man hade på hårddisken igen. Kul.

Storuggla, jävla skitdator

krank

Storuggla said:
Det blev en ny installation av os:et. Mmm, dags att ladda ner allt man hade på hårddisken igen. Kul.

Betyder det att iMacs kör med bara en enda partition med typ allting på?

Fan vad dumt...

Arfert

Facit
Kör du Leopard? Använd Timemachine i så fall... då hade du bara startat om från din backup, och allt hade vart på plats snabbt och enkelt...

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Storuggla said:

Betyder det att iMacs kör med bara en enda partition med typ allting på?

Fan vad dumt...
Nej, det betyder att UGGLAN kör med en partition...

krank

chrull said:
Nej, det betyder att UGGLAN kör med en partition...
Jo, men... som standard?

Det gör windows också, och det är precis lika dumt där.

Numera gör även Ubuntu det - jag begriper inte varför.

Arfert

Facit
Det väljer man när man gör installationen, de flesta kör bara en, som på windows... har aldrig fattat varför man ska ha olika partitioner om man bara har en användare. har haft massor med datorer, och det har aldrig hänt mig att bara en partition av hårddisken gått sönder, utan bara att HELA håddisken pajat, och då har det vart rent "mekaniska" fel, det hade inte spelat nn roll vilket operativsystem eller hur många partitioner jag haft.

Bästa skyddet är och förblir att ha en lös hårddisk att backa upp mot, och där har ju apple den mest smidiga lösningen jag sett: Timemachine

krank

Arfert said:
Det väljer man när man gör installationen, de flesta kör bara en, som på windows... har aldrig fattat varför man ska ha olika partitioner om man bara har en användare. har haft massor med datorer, och det har aldrig hänt mig att bara en partition av hårddisken gått sönder, utan bara att HELA håddisken pajat, och då har det vart rent "mekaniska" fel, det hade inte spelat nn roll vilket operativsystem eller hur många partitioner jag haft.
Alltså, operativsystem skiter sig. Windows, Linux, OSX - ibland hönder grejer som gör att man t.ex inte kan logga in eller liknande skit.

Då är det dödspraktiskt att kunna installera om hela OS:et utan att bli av med alltför mycket.

När jag körde XP hade jag alla mina inställningar etc på en separat partition och alla mina dokument och fonter på en extern hårddisk. Sedan hade jag en automatiserad installations-CD, som jag bara stoppade i, startade om med, och typ 20 minuter senare hade jag ett fräscht system med alla inställningar precis som jag ville ha dem, och med en liten dialogruta som frågade mig om jag ville återställa mina tidigare grejer. Skitpraktiskt.

Jag säger inte att det händer såna grejer ofta i mac, eller ens lika ofta som i XP. Jag säger att när det händer, så är man skitglad att man spenderade den där extra tiden och pillret.

Arfert

Facit
så här är det på mac, har man allt uppbackat på en separat enhet (en exakt kopia), så kan man faktiskt oftast bara starta från den, och dra och släppa rubbet tillbaka på din "vanliga" hårddisk på datorn.

Thats it.

Eller om man kör timemachine, starta från den och tryck återställ.

Hursomhelst, en extern backup ska man ju ALLTID ha. Om man skulle tappa datorn eller nåt.