Nekromanti Applicera WW II på RPG setting!

Vilken setting skulle ni applicera WW II på om ni fick idén? Och varför?

Jag skulle applicera kriget på Warhammer Fantasy och The Old World.

Varför?
Jo, för att det bara är så klockrent.
The Old world är ju pseudo Europa och det är bara som upplagt för det.
Jag skulle förändra en hel del saker från det faktiska WW II självfallet.
Den galna idéen att flytta fram tiden har också slagit mig.
Hur man ska hantera Chaos? Bra fråga!

Imperiet skulle självklart bli motsvarigheten till Tyskland.

antorax

Swordsman
Måste nog säga att mitt första förslag skulle nog vara Warhammer också. Passar verkligen. Skulle även passa väldigt bra som WW1 tycker jag. Värt att göra ett försök?

Kaos vet jag inte. Jag skulle nog vilja fokusera på det korrumperande Kaos, och mindre på det fysisk-offensiva. Alltså mörkermagiker som inte vet vad de ger sig in på, människor som tas över utav sina lustar/hat/passioner och liknande.

Det svåra skulle jag säga är att göra alver, dvärgar och orker spännande i en WW2 setting. Jag skulle genast få stora problem. Antar att det uppenbara (om man ser på wh40k) vore väl att fortsätta ha dem som sjuuukt krigiska mindre klaner som drar runt och plundrar). Dvärgar tänker jag mig skulle fortsätta under jord och vara de främsta inom maskinteknik - typ stridsvagnar. Alver... Ja... Slänga bort dem?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Äh, det måste ju finnas ett Frankrike, alverna fyller också en roll.

Den odödlige kejsaren said:
Äh, det måste ju finnas ett Frankrike
Bretonnia kanske?

Allt beror väl på hur likt man vill att Warhammers världskrig skall vara vårt världskrig.

Jag tror personligen att det bli enklare att få till en bra WW II stämning i The Old World om man använder de länder som har en rätt så uppenbar liknelse med våra Europeiska länder.

Imperiet - Tyskland
Kislev - Ryssland/Polen
Marienburg - Holland?
Bretonnia - Frankrike
Estalia - Spanien
Tilea - Italien
Border Princes - Schweitz?
Nippon - Japan
Norsca - Sverige/Norge/Danmark
Ulthuan - Usa?
Albion (Koloniserat av Bretonnia men är numer självständigt) England

Vapen - Gevär SIG 27 (Sigmar 27), Pistol UC 8 (Ulric 8 )

Jag bara spånar här nu mest för att se vart det leder.

Tankar, förslag, idéer?

Krille

Super Moderator
Jag hade hyfsat långt gångna planer på att göra det med min gamla käpphäst Västmark, men det snöt sig: jag kom inte på något bra sätt att rollspela i krigsmiljö som inte blev tråkigt eller knas.

Fast det hade väl varit fusk, eftersom Västmark ju var Europa plus en ö befolkad av flickor med rävsvans.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
jag kom inte på något bra sätt att rollspela i krigsmiljö som inte blev tråkigt eller knas.
Det hindret brukar jag också stöta på när jag försöker hitta på krigskampanjer. Antingen blir det strategispel eller rälsat vapenrunk, typ. Och jag är inte så värst intresserad av nån av dem.

antorax

Swordsman
Men borde man inte kunna spela i en WW2 miljö utan krig? Antingen så spelar man under ett krig, men inte i det, eller så spelar man i en miljö som håller på att mynna ut i/eller just avslutat ett krig.

Om man tar vår egen värld så skulle man ju kunna spela runt 1940, men inte vara direkt involverad i kriget. Detta skulle ju kunna handla om att man är arkeolog och hittar underliga artefakter i en sarkofag i Egypten. Och att en "fraktion", eller motståndare är nazisterna, men det behöver ju inte vara den främsta.

Arfert

Facit
The Lord of the Rings är ju likt både första och andra världskriget, (även om Tolkien själv sa att man inte skulle läsa böckerna så) så Midgård är ju lätt att modda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Draugen said:
Vilken setting skulle ni applicera WW II på om ni fick idén? Och varför?
Jag tycker inte att WW2 behöver så värst mycket mer setting; möjligen kan man dra upp pulpmätaren några steg och göra krigets fasor ännu onämnbarare (jag tänker Cthulhu såväl som Kult eller varför inte Hellboyartad mystik).

Fantasymiljöer tror jag skulle vara aptråkigt, men det är nog mest för att jag tycker att fantasy är aptråkigt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
The Lord of the Rings är ju likt både första och andra världskriget, (även om Tolkien själv sa att man inte skulle läsa böckerna så) så Midgård är ju lätt att modda.
Ringens krig som Schlieffen-planen? Ja, kanske det. Fransmännen gjorde snygga motoriserade insatser vid slaget vid Marne, vilka vände utvecklingen. Aragorns trick med piratflottan var en motsvarande luring.

Rickard

Urverk speldesign
Fryksdal said:
Men borde man inte kunna spela i en WW2 miljö utan krig? Antingen så spelar man under ett krig, men inte i det, eller så spelar man i en miljö som håller på att mynna ut i/eller just avslutat ett krig.
Ja, för mig handlar många av de bättre krigsfilmerna inte alls om kriget. "Good morning, Vietnam" som ett exempel. "Taegukgi" en annan. "Shindler's list" är inte betraktad ens som krigsfilm men utspelar sig under andra världskriget.

/Han som gillar Shindler's lists utstuderade och därmed starka scener

Möller

Hubert Hortlax
Tja, World of Darkness. Men det har ju en helt egen tråd här och nu. Men jag kan bara inte slita mig från att tycka att vampyrer och wwII hör ihop.

Sen skulle ju Nobilis vara coolt också. Semigudar som har åsikter om ett världskrig.

Men jag håller inte alls med Krille om att ett rollspel i krigsmiljö måste handla om krig. Som sagt fungerar detta i andra medier, då borde det ju rimligtvis funka i rollspel också.
Krig är enorma katalysatorer som får saker att hända. Varför inte försöka lösa mordgåtor medan london bombas?

w176

Förlorad dotter
Buffy rpg

Buffy rollspelet. Frihetskamp på dagarna, vampyrjägare på nätterna. Det är jobbigt att vara hjälte.

Eller Panty Explotion, i europa med silkesstrumpor.

Liksom applicera WW2 på 40k är liksom redan gjort i grundsettingen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Buffy rpg

w176 said:
Buffy rollspelet. Frihetskamp på dagarna, vampyrjägare på nätterna. Det är jobbigt att vara hjälte.

Eller Panty Explotion, i europa med silkesstrumpor.
Den första lät mycket ballare när det var en flickskola med i bilden... also: I'd totally play this.

Krille

Super Moderator
Möller said:
Men jag håller inte alls med Krille om att ett rollspel i krigsmiljö måste handla om krig. [snippeti] Varför inte försöka lösa mordgåtor medan london bombas?
Vad är den praktiska skillnaden gentemot mordgåtor då London inte bombas?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Krille said:
Sirener och fallande bomber: »Eh... vi går ner i källaren. Igen.«

Möller

Hubert Hortlax
Krille said:
Möller said:
Men jag håller inte alls med Krille om att ett rollspel i krigsmiljö måste handla om krig. [snippeti] Varför inte försöka lösa mordgåtor medan london bombas?
Att vittnen dör i bombräder. Att mördare kalls in (eller det kanske dom inte gör, englands armé var väl frivillig?), det råder ransonering vilket kanske skulle ge upphov till nya tänkbara motiv. I nt vet jag.Just mordgåtor i andra världskrigets England gör 'Foyles war' väldigt bra.

Det är ju egentligen ingen skillnad på att ha ett krig som bakgrund som att ha vadsomhelst som bakgrund. Varför ha med svält i Götterdämmerung när man ändå inte kämpar för att klara brödfödan? Varför ha med den jorden-politiska aspekten i Stargate SG-1 när det ändå handlar om att utforska planeter? För att det ger stämning och djup.

Arfert

Facit
för att inte tala om att i krigstid förekommer saker som undantagstillstånd med ökade befogenheter för polis, spion-noja, rensonering och svartabörshandel och mycket annat... Foyles War är ett bra exempel.