Nekromanti Appropå kungahuset...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Nu börjar vi hamna utanför trådens ämne, men monarkins vara eller inte vara anser jag inte ska vara en rent ekonomisk fråga. Det handlar om helt andra saker.
Framför allt skulle den här tråden definitivt inte handla om monarkins vara eller icke vara. Jag är inte intresserad av en sådan diskussion. Jag ville helt enkelt undersöka ett specifikt argument, förbehållslöst, för att se om det fanns några konkreta siffror bakom eller om det var gripet ur luften.

Jag hade blivit som allra nöjdast om någon hade kunnat peka på en undersökning eller liknande som konkret visade antingen ja eller nej. Det har ingen i tråden kunnat göra.

hakanlo

Hero
Arfert said:
monarkins vara eller inte vara anser jag inte ska vara en rent ekonomisk fråga. Det handlar om helt andra saker.
Ja, trots att det inte var det trådens skapare önskade som svar, är det nog svårt att komma till en annan slutsats...

Petter42

Swordsman
Argumentet var väl att kungahuset agerar reklam frö Sverige. Det går inte att göra konkreta undersökningar på sånt. Det man brukar göra när man undersöker om reklam har någon verkan är att undersöker ekonomin. Gör reklam. Gör undersökning. Jämför skillnader.
Men det finns alltid dom som försöker(Har inte läst den andra):
http://di.se/Default.aspx?pid=195358__ArticlePageProvider

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/100421-svenska-kungahuset-under-lupp.html

Verksamhetsberättelser kan även det vara intressant för den som önskar läsa på:
http://www.royalcourt.se/download/18.7eb872b11280345f9fc80004146/HOVSTAT_Annual+Report+2009.pdf

Zire

Swashbuckler
109,5 mille (2008) stod det på Wikipedia. Men är det ens en förlust? Trots allt så har ju Sverige apanage till kungen för att Jean Baptiste Bernadotte betalade av statsskulden med 24 miljoner (i början av 1800-talet).

(Nu är iofs JBBs rätt till pengarna omdiskuterade, men å andra sidan, vilken arvsrätt är rättvis?)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Petter42 said:
Argumentet var väl att kungahuset agerar reklam frö Sverige. Det går inte att göra konkreta undersökningar på sånt. Det man brukar göra när man undersöker om reklam har någon verkan är att undersöker ekonomin. Gör reklam. Gör undersökning. Jämför skillnader.
Men det finns alltid dom som försöker(Har inte läst den andra):
http://di.se/Default.aspx?pid=195358__ArticlePageProvider

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/100421-svenska-kungahuset-under-lupp.html

Verksamhetsberättelser kan även det vara intressant för den som önskar läsa på:
http://www.royalcourt.se/download/18.7eb872b11280345f9fc80004146/HOVSTAT_Annual+Report+2009.pdf
"Slutsatsen är att svenska folket kan räkna hem affären. Kungahuset är ett varumärke, enligt varumärkesforskaren Mats Urde som värderat det till uppemot 1 miljard kronor."

Tja, där har väl Krank svar på sin fråga.

krank

Vitulv said:
Tja, där har väl Krank svar på sin fråga.
Jag tror att det blir så nära svar man kommer. Det är ju, som sagt, lite knivigt det där med hur mycket ett varumärke "är värt".

Men visst, nåtslags svar är det ju, och det tackar jag för.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Vitulv said:
"Slutsatsen är att svenska folket kan räkna hem affären. Kungahuset är ett varumärke, enligt varumärkesforskaren Mats Urde som värderat det till uppemot 1 miljard kronor."
Var kvitterar jag ut min hundring? :gremwink:

//EvilSpook

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Prisa kungahuset

Betyder inte det bara att 1 miljard kronor är ett lämpligt pris om någon skulle vilja köpa rättigheterna till varumärket Kungahuset?

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Prisa kungahuset

Gurgeh said:

Betyder inte det bara att 1 miljard kronor är ett lämpligt pris om någon skulle vilja köpa rättigheterna till varumärket Kungahuset?

/tobias
Jo, det gör det väl egentligen. Men jag vet inte hur mycket närmre ett svar på Kranks fråga det går att komma.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Prisa kungahuset

Om nu den värderingen är korrekt så borde väl ett vettigt antagande vara att man på en fri marknad får samma avkastning nån annanstans. I så fall bör varumärket inbringa en vinst motsvarande räntan på sitt värde. Jag antar då att den eventuelle nye ägaren till varumärket också måste bekosta lika mycket som kungahuset kostar skattebetalarna idag.

Dock, skulle antagligen kungahuset skötas effektivare privat så kostnaderna skulle antagligen bli mkt lägre och man skulle kunna göra bröllopet till ett hårt sponsrat event med reklambanners överallt. :gremsmile:

Om nu värderingen skulle vara korrekt så gör nog skattebetalarna faktiskt en förlust med kungahuset och bjuder nån 1 miljard tycker jag att vi slår till. :gremsmile:

Spitfire

Swordsman
Vitulv said:
Inte ett svar på din fråga kanske, men lite mer kött på benen kan man få här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/svart-att-veta-om-hovet-gor-nytta-1.1109963
Whoohoo, Knugen rular!!

Fast lite seriöst då. Jag har alltid misstänkt att nog är kungahuset en större tillgång än en belastning för Sverige så jag har aldrig haft problem med dem.

I julas hade jag en diskussion med min svågers bror som ansåg att de borde avskaffas.
Det grämer mig att jag missade att poängtera för honom att han bor ju faktiskt i Schweiz och betalar ju ändå ingen skatt i Sverige... alltså är hans åsikt irrelevant.

krank

mateyasu said:
alltså är hans åsikt irrelevant.
Bara om man enbart ser till det rent ekonomiska argumentet.

Jag noterar också att även den länkade artikeln saknar egentliga konkreta fakta; återigen är det gissningar och uppskattningar.

Arfert

Facit
krank said:
mateyasu said:
alltså är hans åsikt irrelevant.
Bara om man enbart ser till det rent ekonomiska argumentet.

Jag noterar också att även den länkade artikeln saknar egentliga konkreta fakta; återigen är det gissningar och uppskattningar.
Det enda faktat i artikeln är siffran 60 miljoner, vilket verkligen är jordnötter i marknadsförningssammanhang. Rusta eller Elgiganten bränner mycket mer.

krank

Arfert said:
Det enda faktat i artikeln är siffran 60 miljoner, vilket verkligen är jordnötter i marknadsförningssammanhang. Rusta eller Elgiganten bränner mycket mer.
Alltså; 60 miljoner är väl helt enkelt apanaget, eller hur? Den siffran kände jag redan till. Och den svarar inte på min fråga.

Men; jag har iaf fått två vettiga svar i den här tråden:

För det första går det antagligen inte att mäta.
För det andra är apanaget jordnötspengar i reklamsammanhang.

Jag köper båda, rakt av.