Nekromanti Appropå podcasts (inspelningsteknik)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Typ nästa vecka tänkte vi testa att göra ett testavsnitt av podcasten Viskningar från kryptan. Det lär säkert bli roligt, det är ju rätt kul att bara sitta och dilla om gamla rollspel, men det vore också bra om det gick att lyssna på för andra människor.

En ganska relevant del av att göra en podcast lyssningsbar är att ha åtminstone rimlig inspelningsteknik. Vi kommer tyvärr inte ha tillgång till någon studio, och om möjligt vill jag hålla investeringar under tusenlappen för ett testavsnitt.

Någon med ljudtekniska insikter som kan bidra med någon bra idé?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Nu tror jag att vi borde anropa Brynolf, men tillsvidare skulle jag tänka på tre grejer:

1) Puffskydd

En löjlig grej som inte ser mycket ut för världen, men är oumbärlig för bättre ljudkvalitet. Man kan ta en gammal strumpbyxa och spänna över en stålgalge eller nåt, men principen handlar om att bromsa vissa ljud innan de når mikrofonen.

Exempel: Puffskydd

2) En okej mikrofon. Här skulle jag använda en rundupptagande rörmikrofon. Min fru som arbetar med podcasts menar definitivt att en bra mikrofon är A och O. Varning för budgetalternativ på Teknikmagasinet!!

Kanske den här?



3) Rummets akustik

Testa lite olika (3-7) alternativa platser för inspelning. Vissa rum har jättebra akustiska egenskaper och är då mer trivsamma att lyssna på. Ett helt torrt rum är jobbigt precis som ekot i ett badrum är påfrestande. Jag blir ofta påmind av ljudtekniker hur mycket de ändå understryker den här punkten trots att det finns så mycket cool teknik. De verkar resonera som att "hellre goda förutsättningar vid inspelning än god teknik som kompenserar i efterhand (som exv reverb)"

Men som sagt, ping Brynolf.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Basenanji said:
1) Puffskydd

En löjlig grej som inte ser mycket ut för världen, men är oumbärlig för bättre ljudkvalitet. Man kan ta en gammal strumpbyxa och spänna över en stålgalge eller nåt, men principen handlar om att bromsa vissa ljud innan de når mikrofonen.
:heart:

Det finns föga lika irriterande saker vad gäller inspelningar som röstupptagningar utan puffskydd. Det går en snabbt på nerverna och tar fokus från allt annat.

... När du förresten just nämnde den gamla nylonstrumpeklassikern kände jag mig hugad att Youtuba lite, bara för det. Här är en kul pysselguide för ett schysst hemmamakat puffskydd. ... Ja, och så den gamla klassiska klädhängarvarianten då, of course. :gremsmile:

I övrigt tyckte jag att den här lilla Podcast-equipment-guiden kändes intressant. ... Då kommer ju genast påminnelser som det här med plugins, eventuell mixer osv. Värt att tänka på! Själv hade jag exempelvis kort och gott börjat med en plain men rekommenderad USB-mick. OBS: Verkar finnas flera matnyttiga länkar i slutet av videon.

/solvebring som kan föga om dylikt, men som lyssnare kan uttala sig om att kunna utstå det mesta med »garageradio» (det har sin charm!), förutom för låg ljudvolym (se till att testrecorda mycket!) och puff och flås!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Den billigaste popkillern är en helt vanlig penna fastsurrad framför membranet. Funkar kalas och så slipper man få stryk av frugan för att man klippt sönder hennes strumpbyxor.

En popkiller gör dock bara nytta om man sitter nära miken, och det gör man i allmänhet inte om man sitter ett helt gäng och pratar rollspel i grodan ro. Samtidigt låter det inget vidare om ni är fem pers och sitter på olika avstånd och olika vinklar från miken. Jag vet inte hur många ni ska vara iofs. Är ni två-tre stycken kan ni ju böga ihop er lite närmare. Vill ni hellre sitta mitt emot varandra, ta en mik med 8-karaktäristik. Men det är dyrt och mindre "allround".

Svårt att säga så mycket utan att veta hur upplägget ser ut egentligen. Men lite tips i all allmänhet...

*Akustiken spelar stor roll för hur proffsigt det ska kännas. För podcasts är kraven förstås rätt låga, men ni vill ändå ha det så torrt som möjligt. Inga reflektioner eller resonanser från rummet. Häng upp lite filtar, madrasser eller styckade groupies längs väggarna. Ju mer desto bättre. I såna här sammanhang kan det inte bli för torrt.
*Håll er så nära miken det går (ska ni vara närmare miken än 30cm så skaffa en popkiller a la penna eller strumpbyxa).
*Håll er på någorlunda samma avstånd från miken, så ni hörs lika bra allihop. Det är fett keff när någon uppenbart sitter fyra meter bort i en soffa och får skrika medan andra sitter närmare.
*Tanka ner ett gratis ljudredigeringtsprogram, typ Audacity. Mycket bra att kunna klippa bort snusk man inte vill ha med. Funkar dessutom bra för själva inspelningen.
*Angående mik är Basses förslag ovan så gott som något, men har ni inga halvvettiga mixrar eller ljudkort redan, är det lika bra att köpa en USB-mik med inbyggt ljudkort. Så slipper ni pyssla med mixer, adaptrar, fantommatning och annat knas. Typ Samson C01U eller nåt. Ingen proffsmik, men praktisk.
*Har ni en mixer är så klart en mik per person det allra bästa. Men det har man inte alltid råd med.
*Innehåll är alltid viktigare än teknisk kvalitet.

Vill du ha mer konkreta tips eller låna hundra mikar så säg till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Jag är inte säker på att jag fattar hur penna-varianten av puffskydd ser ut …

Förresten, hur är det med "s"-ljud? Vet jag jag har lyssnat på podcaster och känt hur "s"-ljuden skurit i öronen. Kan man göra något åt det?

(Ska inte göra podcast, men är allmänt intresserad.)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Grymt bra tips! Ska försöka leta reda på en Samson C01U.

Vi är för närvarande tre personer som tänkte sitta och dilla lite i samma rum.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
http://www.steeple.org.uk/wiki/Simple_guide_to_editing_in_Audacity#Compression

S-ljuden är rätt starka, så där får man gärna spikar i ljudstyrkan. En "kompressor" hjälper dock till att reda ut det. Det som skiljer det smärtsamt dåliga ljudet i tidiga NNO-podcasts från det halvtaskiga ljudet i de senare är att jag lärde mig använda kompressorn.

Fick jag bara göra en enda filtrering på mina inspelade filer skulle jag lätt välja kompressorn. Om det är lite för svagt eller starkt kan man som lyssnare vrida på volymratten. Men om det är spretigt finns det inte så mycket man kan göra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Man blir ju rätt nyfiken på vilka tre personer det är...men säg inget i förväg!

:gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Genesis said:
Jag är inte säker på att jag fattar hur penna-varianten av puffskydd ser ut …

Förresten, hur är det med "s"-ljud? Vet jag jag har lyssnat på podcaster och känt hur "s"-ljuden skurit i öronen. Kan man göra något åt det?

(Ska inte göra podcast, men är allmänt intresserad.)
Bra att du frågade, för det fick mig att tänka lite och det är nog trots allt inte är dem bästa lösningen när man är flera som delar på en mik. Grejen med penntricket är att pennan klyver luft"strålen" som härrör från "p" och andra puffiga konsonanter, så den inte träffar mikens membran. Men det funkar så klart bäst när man sitter rakt framför miken. Gör man inte det, kan pennan i värsta fall rikta in puffar som annars skulle ha missat rakt in i membranet. Så skippa pennan om ni ska dela mik.

Angående S-ljud, kan man laborera med vinkeln mun-mik. Högfrekventa ljud är mer riktade än lågfrekventa, så en justering av pallet på bara några grader kan göra skillnad. Testa att säga "sssssss" framför miken medan du vrider huvet hit och dit så märker du. För podcasts är nog denna lösning inte helt lysande iofs.

En kompressor som Wilper är inne på är alltid bra om man lyckas ställa in den någorlunda (de är rätt knepiga att förstå sig på). Men de är inte direkt anpassade för just s-ljud. En mer specialiserad variant är en "de-esser", vilket är en kompressor som bara jobbar i de högre registren och sänker s-ljuden när de blir för starka. Ftäller man den för hårt kan det dock tyvärr refultera i att man framftår fom en läfpare.

Ett orelaterat tips är att medelst filter eller EQ skära bort allt lågfrekvent ljud från ljudfilen. Prat innehåller inte så mycket bas, framför allt inte om man inte sitter jättenära miken. Så det man skär bort blir mest onödigt krafs som bordbävningar, puffar, brum och liknande. Testa hur mycket ni kan skära bort innan det börjar låta mobilhögtalare. Det kan variera mellan 50-200 Hz, beroende på situation.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det var visst inte så lätt som att gå till 4Sound och köpa en, var köper man sådant här i Stockholm?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Eksem said:
Det var visst inte så lätt som att gå till 4Sound och köpa en, var köper man sådant här i Stockholm?
4sound eller Jam borde ha. Jag kan ordna fram en åt dig för 895:- annars.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Eksem said:
Det var visst inte så lätt som att gå till 4Sound och köpa en, var köper man sådant här i Stockholm?
Även om den 4Sound-butik du traskar in i inte har precis C01U så kanske de har något liknande.

Teknikmagasinet säljer en billigare USB-mik som heter "GoMic" som kanske kan vara nåt att titta på. En recension på YouTube där snacket är inspelad med en sån finns här. Går att ställa in så den är rundupptagande vilken kan passa om man är flera om en mikrofon. Den kommer nog höra prassel och stolflyttande rätt bra också då.
 
Top