"Hur kan man då vrida och vända på sånt här för att överaska de så självsäkra äventyrarna och plötsligt försätta dem i ovisshet?"
I Chock var det sanslöst enkelt. Om spelarna hörde några vargar yla i fjärran så tänkte de "varulvar!" och om man sedan introducerade någon karaktär som hade ett silversmycke om halsen så tänkte alla "aha! Den där borde vi sno så att vi kan smälta ner den och skjuta varulven med!" och sedan blev de jättepaffa när man släppte lös en Buso på dem istället.
Samma sak med resor över vatten. Man vet ju att man kommer råka ut för antingen:
#1: Sabotage.
#2: Pirater/sjöodjur.
#3: Lönnmördare ombord.
så om man verkligen vill göra spelarna nervösa så drar man ut på båtresan utan att något av det ovanstående inträffar. Spelarna tänker febrilt "varför säger inte SL bara att vi kommer fram? Brrr, är det en bomb ombord? Jag lovar att vi alla kommer dö när som helst, argh, jag står inte ut längre, jag hoppar i vattnet och simmar fram istället!!!"
"Spelare är ett säreget släkte som alltid har för sig en massa saker om hur vissa problem brukar lösas"
Ja, ibland kommer spelare på lösningar som är så absurda att man undrar vad som händer i deras hjärnor egentligen. Om det finns en seriemördare som lamslår staden till exempel, och man tar fram en karta och sätter ut markörer på de platser som offrens kroppar har hittats på: Då kan man ge sig fanken på att de drar de märkligaste slutsatser varenda gång! (verkliga exempel
"Kolla! Det bildar nästan bokstaven H, ser ni!? Mördarens namn måste börja på H!!!"
"Hmm, det är nästan en pil, liksom... förutom de där borta... men de här alltså... ser ni? ... som pekar... lite snett men ändå... på... på den här skolan! Vi måste evakuera skolan!!!"
"Va? Ligger kropparna i vattnet? Hmm... Vi har alltså att göra med ett
fiskmonster av något slag..."
"Okej, det här är alltså kropparna. Hmmm, nä, det här ger inget. Har någon provat att ta begynnelsebokstäverna på offren och se om det bildar ett meddelande?"
(Okej, de här var mellan- och högstadiekillar nästan hela bunten, men ändå...)
---
Ett bra sätt att överraska spelarna är genom att vända deras dumhet och koboldism mot dem själva. Jag glömmer aldrig när mina spelare hade en artefakt som skulle tillkalla en aspekti; en sorts demon, till sig inom kort, och de barrikaderade sig allt vad de kunde och bestyckade sig till tänderna. De såg verkligen till att ingenting med lätthet kunde ta sig in till dem, och de spejade hela tiden ut genom små gluggar så att de skulle se demonen så fort som den närmade sig.
Snart började artefakten vibrera och humma, för att sedan långsamt veckla ut sig inför deras ögon. Spänningen steg och stämningen blev allt tätare... Då säger plötsligt en av spelarna:
"Hörni, tänk om den där Nahz-Nahz kommer komma
ut ur artefakten?"
Sedan förstod de alla hur sanslöst korkade de hade varit. Deras fina murar och barrikader som var tänkta att inte släppa
in något, var ju exakt lika effektiva på att inte släppa
ut dem själva! Fångade i fällan, aspektin kom mycket riktigt ut ur artefakten och det hela slutade förstås riktigt, riktigt illa.
:^)
/Rising