Re: Apropå temat
"Finns det inte ett sånt rollspel?"
Dream Park RPG:
Det har också gjorts ett spel vid namn... tror det hette Morpheus (mitt ex ligger i fel landsände, så jag kan inte kolla) där man är framtida gamers som ligger med hjärnorna digitalt uppkopplade till ett VR-rollspel, och spelar deras rollpersoner (däremot berörs knappt ens egna RP; spelarna som lirar dem).
Spelet är väl främst intressant för att det innehåller en del systemtekniska klurigheter som ska återspegla det faktum att spelvärlden är en datorsimulering. Alla grundegenskaper är mentala, och fysiska handlingar är beroende av ens värden i dem. De direkta färdigheterna är få och av typen 'pricksäkerhet' eller 'kontroll'. Ett föremåls egenskaper - ex motståndskraften hos en dörr man försöker slå in - mäts i hur mycket fokus VR-systemet har på det.
Jag har ofta undrat om Matrix-författarna hade läst det här spelet, för flera av koncepten från det dök senare upp i filmerna, ex att övernaturliga krafter är en talang i att manipulera datorsimuleringen, och att man kan bli en jävel på martial arts om man förstår sig på att utnyttja dess system för rörelser.
--
Åke