Nekromanti Apropå upploppen i Frankrike, en liten fundering

Dewil

Skrivbordsgeneral
Om det hade varit vita medelklassungdomar som levt jävel i Frankrikes förorter, hade de svenska medierna kallat det demonstrationer i stället för upplopp då?

Dewil

Nightowl

Champion
Antagligen

Fast eftersom det är Frankrike: vita medelklassungdomar som "demonstrerat" i Franrike hade antagligen också sett till att bryta sig in i en kommunalbyggnad och släppa ut trehundratusen* grodor**, eller bränna upp några busskurer eller så. Välbärgad medelklass som blir politiskt förbannad i Frankrike GÖR så, det hör liksom till.

Erik, mer traktorer i riksdagen

*Detta är en komisk överdrift.
**Detta är en etnisk lustighet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
...inte

Nä... Det tror jag inte. Att de kallat det demonstrationer istället för upplopp alltså. Jag tror inte att de skiljer sig från svenska medier och politiker. Således hade det hela kallats kravaller (jfr. "Göteborgskravallerna").

- Vulf

Eksem

Champion
Re: ...inte

"(jfr. "Göteborgskravallerna")."

Som ju utgjordes av vit medelklass.

/Eksem, förtydligar

Saxifrage

Hero
Revolucíon!

"Upplopp" är ett bra ord. "Demonstration" är snortrist, det för tankarna till övervintrade proggare som rullar barnvagn och har töntiga slagord. "Kravaller" låter lite för icke-organiserat, där handlar det mest om att bråka. Men när det är "upplopp" på gång, då j-ar vet man att det händer saker. Själva begreppet har ju en skön underton av att det står betydligt större saker på spel än några fönsterrutor.

När det är upplopp i galaxen, då muttrar Darth Vader om skälvningar i Kraften, slipar ljussabeln och ger order att samla marktrupperna. När det däremot är kravaller på Danos IV, då gäspar han och kallar in lite fler anorektiska michelinmän för att reda ut det. Och om det pågår en "demonstration" så orkar han väl inte ens kalla in stormtrupperna (kanske nöjer han sig med "frisk bris"-trupperna?).

Det sagt, så verkar det vara ont om "upplopp" i Sverige. Har medierna rapporterat om några svenska "upplopp" i modern tid?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: ...inte

"Som ju utgjordes av vit medelklass."

Ja, det var ju det jag menade, kompis :gremsmile:

- Vulf

Arfert

Facit
Re: Antagligen INTE

nej... kravaller hade det säkerligen kallats, kanske med ÄNNU mer jämförelser med 1968 i media.

Storuggla

Champion
Fängelseupplopp? [ANT]

Annars är det mer kravall i Sverige, tror jag.

Storuggla, sju nätter av rock

Rosen

Myrmidon
Re: Revolucíon!

"Demonstration" är snortrist, det för tankarna till övervintrade proggare som rullar barnvagn och har töntiga slagord. "Kravaller" låter lite för icke-organiserat, där handlar det mest om att bråka.

Kunde man inte bara kalla det "kalabalik"? (-:

--
Åke

Sodivra

Champion
Re: Revolucíon!

När det däremot är kravaller på Danos IV, då gäspar han och kallar in lite fler anorektiska michelinmän för att reda ut det.
Ano... what?! :gremlaugh: (Ja, till slut fattade jag.)

Och om det pågår en "demonstration" så orkar han väl inte ens kalla in stormtrupperna (kanske nöjer han sig med "frisk bris"-trupperna?).
Bahahaha!

Riktigt fyndigt inlägg, det här! Kudos och guldstjärna!

DODswe4

Hero
Re: Apropå upploppen i Frankrike, en liten funderi

ärligt talat trot jag inte att det är så stor chans att vita medelklass ungar klagar över samma sak, dom är ju ändå rika...