Det här är viktigt.
Kraetyz, det handlar inte om att balansera våra skulder och synder mot varandra. Det handlar inte om att de också är onda ibland och vi också kan vara goda ibland.
Det handlar om att det finns ett vi och dom.
Jag fick en pamflett av en man som ville bevisa att islam inte alls förtrycker kvinnor. Till exempel så stod det att kvinnor historiskt sett fått ledigt från religiösa plikter under menstruation.
Samma sak med europeiska herrar som håller upp dörrar för damer. Det var ett sätt att visa respekt för kvinnor då, men det passar inte i dagens värld, där alla är fria att välja vilka de ska vara, istället för att få ett liv tilldelat sig när de föds, baserat på vilka deras föräldrar är och vilket kön de har.
Ser du, feminismen vill inte bevisa att kvinnor faktiskt visst är så och så, och att män visst är så och så. Tvärtom, vi vill bevisa att det finns outtalade mönster i samhället, förväntningar på män och kvinnor som vi inte tänker på. Om vi inte granskar dem och tänker efter så begränsar de oss allihop. Tar du illa upp och gör det till en kvinnor-mot-män-fråga så förstärker du just de mönster som feminismen kritiserar.
Kraetyz said:
Nåja, jag orkar inte bry mig, faktiskt. Genusforskning är någon som någon annan låtsasprofessor kan syssla med.
Det är synd.
När jag själv började på universitetet så kände jag underlägsenhet och skuldkänslor inför de riktiga genusvetarna, (kvinnor i regel) just eftersom
det var så mycket man gjorde fel, man måste vara professor för att göra rätt.
Som man är det väldigt lätt att ta illa upp när vi talar om kvinnoförtryck, man känner sig anklagad på basis av att man är man och försvarar sig genom att sparka ifrån eller bara säga "jag orkar inte bry mig"
Gör inte det.
Så länge du är öppensinnad, gör ditt bästa, tänker efter och inte tar kritik mot systemet personligt så gör du
rätt.
Och är du redo att till och med granska och kämpa med dig själv och din omgivning lite ibland, sticka ut hakan, så driver du på en förändring för en lite friare värld. Då är du min hjälte.
För ingen föds utanför sina normer, och det kan ingen kräva av dig heller.