Arbetsflöde med AI-genererade bilder

Rickard

Urverk speldesign
Jag har börjat leka mer och mer med Stable Diffusion (web ui) för att lära mig mer om hur man ska arbeta med den. Något jag sett i videor är hur folk använder AI:n för att lättare smälta samman kompositioner.

Jag ville från början ha en karta med skog i norr som gick in i en bergstunnel.

Jag skapade denna bild i paintbrush...

paintbrush.png

...och använde inpainting och img to img för att slutligen få detta:

00106-1134577248-(greyscale map) over a forest at the top, (map) of a tunnel through a mountai...png

Behöver fortfarande sätta mig i ett bildredigeringsprogram och fixa till saker. Det tog väl mig drygt två timmars pillande, antar jag. Klockade inte mig denna gång, vilket jag brukar göra. Satt en halv förmiddag med det och nu ett tag på kvällen.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Så jag testade ett antal prompter först och gav upp när generatorn inte alls ville visa vad jag ville. Så jag ritade upp en snabb skiss i Paint och drog in den i img to img.

paintbrush.png

Jag skrev en prompt där jag ville att den skulle utgå rätt mycket från min originalskiss. Fick sitta ett tag och dra i lite spakar tills den var tillräckligt fri att hitta på egna saker men ändå följde min skiss på ett ungefär.

00022-4142566050-map, forest at the top, mountain tunnels at the bottom, (grayscale), Käthe Ko...png

Jag gillade gången men berget längst upp var helt fel, så jag lade en mask där uppe och skrev en prompt att jag ville ha en karta över en skog. Naturligtvis fick jag aldrig det men kände att jag fick något bra förslag, även om det var rätt mycket utanför vad jag tänkt mig från början.

00058-3970770960-(map) of a forest, trees, seen from above, fantasy map, sketch.png

Jag ville få skogen och berget att smälta samman bättre så jag använde mig av img to img med en tillhörande prompt men lyckades aldrig hitta rätt, förrän jag skruvade igen på de inställningar som finns och råkade få ett lyckslag och någonting som stod ut från allt annat. Fortfarande grönt område.

00106-1134577248-(greyscale map) over a forest at the top, (map) of a tunnel through a mountai...png
Nackdelen är väl att detta kan tolkas som en skog med en sjö där en flod rinner nedåt i bilden, så jag kommer få slänga i detta i ett bildredigeringsprogram och göra allting mer kartlikt. Framförallt gillade jag en bild jag råkade få fram under alla de gånger prompterna gav helt urusla resultat. Får se om jag kan få linjerna i bilden nedan att smälta samman med själva gångväggarna. Tyckte det var en skön tagning på hur man kan rita väggar, att rita tunneln genom att låta den bli negative space.

00007-3895444225-map, forest at the top, mountain tunnels at the bottom, (grayscale), Käthe Ko...png

Någonstans på vägen fick jag idén om att grottan formats av en flod som sinat, så jag fick lite inspiration från att använda AI-generatorn.

(Det roliga är att jag hade kunnat göra något liknande på papper rätt enkelt, men detta är mer för att lära mig)

Last edited: