Nekromanti Arbetslöshet eller...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Om nästa sysselsättning är arbetslös är man då soffliggare eller? Om man jobbar mycket under arbetslösheten borde man få mer poäng än man får, tycker vi. (Ulvtand och jag)

Två erfarna individer av arbetslöshet...

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Draugin

Warrior
Svartjobb

Reglerna är ju lite kassa i det här sammanhanget, det är ju inte direkt svårt att skaffa en massa svartjobb att livnära sig på när man blivit arbetslös...

Maggan

Swordsman
Synpunkt och en annan fråga... (frågan = lite OT)

Jag anser precis som Yassilus att SL avgör den saken helt...
En annan fråga om yrken när man gör rollpersonen som jag har är:
Får man en ny sysselsättningsperiod efter fängelse? Det står i boken att man får möjlighet till att göra något nytt efter fängelseperioderna, men kan det stämma? För fängelset är ju också en "sysselsättningsperiod". Jag tror att man inte får göra något mer om man åker i fängelse som det sista man gör (så att det blir som en 4:e sysselsättningsperiod), men är osäker när det gäller de andra perioderna...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Synpunkt och en annan fråga... (frågan = lite OT)

Det är ju roligare om man inte får någon mer period. Lite gamla "vänner" från fängelset... /images/icons/wink.gif

Som du sa står det ju i boken att man "kan få möjlighet till en extra sysselsättningsperiod". Med andra ord avgör man själv det...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Johan K

Gammal & dryg
hmm

Kan man inte gör som så här att man kan ta & göra nån husregel till det. Att man t. ex får mer pengar efter div. jobb, får nån kontakt med en uteliggare eller nått sådant...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Maggan

Swordsman
Aha!

Tack för det!
Jag har kört så som du säger (dvs UTAN extra perioder) hittills, och det funkar bra. Så jag låter det nog vara så också...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Exakt. Tänk på Regel nummer 1. [NT]

Här står det inget viktigt.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Douggie

Warrior
Om du inte har något att göra blir du slö. Slöar du så är det svårt att komma igågn. Och därför får man så lite färdighetspoäng. Om det inte riktig är vad ni är ute efter, ändra på det.

Livet är härligt.... om man träffar med sina anfall.

// Douggie

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Mmmm.... men det finns faktiskt folk som inte kan med att slöa. Har slående exempel på det i vår bekantskapskrets. Och själva är vi inte så förtjusta i att bara låta tiden gå... så ja... äsch då... Tyck vad ni vill!

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Rage

Veteran
Re: n2s regler har inga nummer[NT]

Man kan göra hur man vill med arbetslösheten (alltså med poängen man får), men i Neotech2 är det nog tänkt så att vara arbetslös är en "dålig" sysselsättning som man får om man har otur, fängelse lika så.

Snow

Swashbuckler
sidan 6, längst upp till vänster

....

Snow
Dead, but still walking around

Confusion

Veteran
Jag kan delvis hålla med dig (er) om att alla inte bara ligger hemma på soffan och degar utan gör något av det. Att jobba svart tror jag inte räknas under arbetslös utan snarare under arbetare (kanske man kunde få slå ett slag mot arbetare eller nått om man blir arbetslös eller hemlös, upp till sl).
Dessutom tycker jag det är lite synd att det kan bli ganska stora skillnader på kompetensen i gruppen när någon får misslyckad karriär och en annan en framgångsrik (syns inte alls lika mycket i n2 som i eon men ändå) då man kanske inte pysslar med sitt jobb lika mkt om man har misslyckad karriär men borde man inte få mer poäng på valfria eller iaf färdigheter som supa eller likande :gremwink: universitet är det enda yrkesvalet där detta återspeglar sig. Jag har inte funderat på hur detta skulle te sig regelmässigt men en lösning är t ex en drös med "slacker färdigheter" inom varje yrke som man får mindre poäng på ju bättre karriären går.
jag tycker det skall vara en skillnad i kompetens mot en misslyckad karriär och en framgångsrik men inte en så stor som det är nu. Dessutom brukar de som latar sig på jobbet och kanske skiter i att gå dit lära sig andra saker än de som sitter på jobbet hela dagen lång.

/Henning, som spånar villt