Nekromanti Are you the traitor?

Vimes

Sillkung
Nu har jag bara läst den korta produktbeskrivningen, men det verkade ju helt klart lämpa sig för forumspelande.

Rising

Vila i frid
Jag tror det där spelet gör sig bättre lajv, eftersom det bara handlar om att försöka se vem som ljuger.

Jag menar; i varulvsspel så kan man rent förnuftigt försöka hitta varulvar eftersom det finns vissa sätt att agera på (tydligast i hur man röstar) som är mer gynnsamma för varulvarna än för byborna; vilket leder till hela paletten av risker och wifom-typen av resonemang; som senare utmynnar i mer eller mindre användbara former av psykologi. I vilket fall som helst så har man något att prata om. Men i det här spelet så kan man inte göra så mycket annat än att fråga "är du den gode trollkarlen? Va? Svara!" och liksom, det är ju så klart att både den gode och den onde trollkarlen kommer att svara "ja. Jag är den gode trollkarlen. Han där borta, han är den onde trollkarlen. Inte jag."

Jag personligen ser inte riktigt poängen med det här spelet, måste jag säga, eftersom det inte finns så mycket att prata om. Det är ju inte så att man kommer be några av de vanliga spelarna att claima; eftersom varken nyckelbäraren eller förrädaren skulle säga sig vara något annat än vakter.

Så... jag fattar inte riktigt poängen med det här spelet. Att försöka se vem som ljuger kan visserligen fungera någorlunda när man spelar ansikte mot ansikte, men jag tror det blir väldigt svårt att spela det här över forum.

Ond bråd död

Swashbuckler
nej, jag förstår inte heller riktigt hur det är tänkt att spelas, utöver att läsa varandras ansikten, och det känns ju lite meningslöst att de har designat ett spel med komplicerade roller bara för att man sen ska försöka läsa varandra.

Så jag tänkte att det kanske kan bli nån sorts spelteoretisk effekt om man inte kan läsa varandras kroppsspråk i forumformat. Men det kanske blir som du säger att alla tre icke-wizards claimar vaktrollen. Kvar blir väl då för den riktiga vakten att gissa vilket är 50-50 samtidigt som nyckelbäraren står inför samma 50-50-beslut gällande wizards. Den goda wizarden har att välja mellan de tre vakterna så han håller nog käft och låter den riktiga vakten gissa som har större chans.

Det jag funderar på är om det kan uppstå nån annan sorts spel när man verkligen spelar spelet, där man försöker ställa frågor för att breadcrumba eller nåt. Sånt är intressant.

Själva spelet måste dock vara rätt svårsålt även utan tveksamheter i spelmekaniken; komponenterna känns väldigt överflödiga egentligen. Lite som när folk försöker sälja werewolfspelet.

!Paxen

Swashbuckler
Rising: Men grejen är den att det finns en ond sida och en god bland dom vanliga människorna, alltså så kan man inte bara säga att man är den goda trollkarlen. Spelet går ut på att sidan med störst förmögenhet vinner.

Den Onda trollkarlen vill använda nyckeln för onda syften, den Goda vill förstöra den. Men jag har bara läst produktbeskrivningen, så jag vet ju inte riktigt hur det fungerar spelmässigt.

Rising

Vila i frid
Rising: Men grejen är den att det finns en ond sida och en god bland dom vanliga människorna, alltså så kan man inte bara säga att man är den goda trollkarlen. Spelet går ut på att sidan med störst förmögenhet vinner.
Jag vet hur reglerna funkar. Den onde trollkarlen måste försöka få nyckelbäraren att ge sin nyckel till honom, så självklart måste han utge sig för att vara den gode trollkarlen. Om han skulle erkänna att han var den onde trollkarlen så skulle ju nyckelbäraren direkt säga "stopp" och ge sin nyckel till den andre trollkarlen, och så skulle det goda laget vinna.

Trollkarlarna är alltså offentliga. Alla vet vilka spelare som är trollkarlar. Man vet bara inte vem som är den gode trollkarlen och vem som är den onde trollkarlen; och givetvis kommer båda att utge sig för att vara goda - eftersom båda vill att nyckelbäraren skall ge sin nyckel till just honom.

Och lagaspekten är nog mer en poängberäkningsgrej än en spelgrej. Jag menar, som förrädare vet du ju inte *heller* vem som är den onde trollkarlen - din lagkamrat. Och eftersom det inte är lättare för dig att hitta rätt trollkarl än vad det är för nyckelbäraren, så kommer du att vara precis lika ute i det blå som alla andra. Chansen att du skulle räkna ut vem som var den gode resp. onde trollkarlen före alla andra, och sedan lyckas signalera till denne vem som var nyckelbärare utan att själv bli avslöjad som förrädare på kuppen... Det är ju högst osannolikt.

Så i princip är det fifty-fifty, där nyckelbäraren väljer mellan de två trollkarlarna.

Och spelet går inte ut på att "sidan med högst förmögenhet vinner"; utan man spelar i flera omgångar efter varandra, där medlemmarna i det segrande laget varje omgång får varsitt poängkort; och det är den enskilde spelare som först får tio poäng som vinner.

Ond bråd död

Swashbuckler
Undra varför de bestämde sig för att trollkarlarna skulle vara offentliga. Det känns som det skulle bli intressantare om det fanns fler alternativ.

Rising

Vila i frid
Undra varför de bestämde sig för att trollkarlarna skulle vara offentliga. Det känns som det skulle bli intressantare om det fanns fler alternativ.
Well, grejen är ju att det framförallt är nyckelbäraren som vill ha koll på vem som är den gode trollkarlen och vem som är den onde dito. Det är ju hans uppgift. Men samtidigt kan han inte stå ut för mycket i utfrågningarna, för då fattar ju den onde trollkarlen direkt vem nyckelbäraren är, varpå denne skulle stoppa spelet och peka på nyckelbäraren, och så skulle de onda vinna.

Så hela poängen är att nyckelbäraren är den som verkligen vill ha koll på trollkarlarna, men samtidigt så måste han försöka hålla sig lite lagom i bakgrunden för att inte samtidigt bli ett offer för den onde trollkarlen.

Det är därför det goda laget behöver vakterna; vanliga bybor som skall ställa just den typ av frågor till trollkarlarna som nyckelbäraren vill få svar på; så att nyckelbäraren kan observera trollkarlarna samtidigt som han gömmer sig i mängden. Och för att komplicera saken en aning så har man en förrädare med i spelet, också, som dels kan försöka sätta käppar i hjulet på utfrågningen; men mest finns han nog till för att den gode trollkarlen skall ha något att göra.

Jag tycker inte att det är ett problem att trollkarlarna är offentliga; utan det är nog hela poängen med det här upplägget och helt nödvändigt för att det skall funka. Däremot så ser jag inte riktigt utmaningen i att fråga personer vem som är "ond".

Jag menar; tänk på Bluffstopp: Det som gör det intressant att bluffa (och att syna bluffar) i det spelet är just för att somliga kort och kortkombinationer är otroligare än andra. Så länge man har ett högre kort på handen än det som föregående spelare påstår sig ha lagt så känns det liksom motigt att syna kortet - ty man kan ju lika gärna bara spela sitt eget kort och slippa ta den risken. Och det i sin tur medför att man i rollen som bluffare hellre påstår att tvåan man lagt är något i stil med en nia än ett ess. Ty ett ess kommer ju förmodligen att bli synat, men en nia kan man kanske hoppas slinka förbi? Men det resonemanget gör att man bör tänka på ett helt annat sätt som synare, osv, osv.

Det finns liksom en spänning i bluffstopp, i frågan om vad man skall utge sig ha lagt för kort, och i frågan som följer huruvida motståndaren skall syna denna bluff eller inte. Jag ser dock inte riktigt den spänningen mellan två trollkarlar som båda självfallet utger sig för att vara goda trollkarlar. Och eftersom det inte tycks finnas mycket i att hämta i en utfrågning av de båda, så känns det inte riktigt som att spänningen hos nyckelbäraren - i frågan om hur aktiv han skall vara som utfrågare - kommer att bli särskilt intressant, det heller.