Nekromanti ARGH Jag går bananas

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hae eg tänkt skriva ett inlägg tidigare om "Pick up and play" systemet - en addon som konverterar ditt tunga tradspel till ett smidigt oneshot för några timmar med setting från grottkräl till modelltävling med din värsta rival. Men det kändes inte som jag fick till et. Om nån vill diskutera det så hör av er. Kanske kan vi spåna lite ihop i nån tråd.

Det här är dock nåt jag får till...

Vad blir skönast uppbyggnaden av en galaxvärld egentligen? Jag flackar mellan 2 falanger.

Den ena är stora områden med mängder av stjärnhoper där stjärnhoperna är områden som styrs av regenter och har olika klimat, politik, problem, exporter, konflikter, skatter osv.

Det andra är att jag funderar på att fokusera på ett max trettiotal olika stjärnsystem i hela galaxen samt en mängd okända i de outforskade delarna. Stjärnsystemen är unika och kanske är en del grannsystem men inte stora hoper.

Så vad fan rockar? Stora områden med massa planeter och stjärnor inramade i någon form av område med en rymd som låter och ändrar färg? Oöverskådligt, långt ifrån detaljer men känns mäktigt.

Eller precisa stjärnsystem där man vet exakt var de ligger i en skiftande rymd där det är tomt där det inte ligger nåt system isf som i det första alternativet där områdena kan smyckas enl spelledaren huvud. Med en del outforskad rymd att gå bananas i.

Less is more men less in a galactic way seems strange? Eller?

Ram

Skev
Oj oj...

Det känns lite som frågan "Skall jag ha imperier eller inte?", inte sant?

Vad kommer spelarna oftast att syssla med? Vilken roll kommer imperier, planeter, stjärnhopar att ha när karaktären står där och skall äventyra? Vad tillför de?

Hur vill du att de olika sakerna skall sätta färg på världen?

Genesis

Ni dés ni maître
Det skönaste är ett bra system som tillåter spelgruppen att tillsammans skapa stjärnsystem och planeter som är relevanta för precis det de vill göra och som på ett intressant sätt sätter fokus på precis det som är viktigt just då. Gärna på rollpersonernas personliga flaggor. Så om jag har en rollperson som avskyr Zorgaxer på grund av hennes bakgrund så vill jag ha ett system som låter oss snabbt skapa en värld där denna flagga kommer att komma i spel, typ ett spel där Zorgaxerna kämpar ett blodigt försvarskrig mot en invaderande armé. Om vi tänker att vi har ett gäng personliga flaggor och dessutom ett gäng trådar i historien så är det inte så troligt att du kan förskriva en planet där flera av dessa är invävda på ett snyggt sätt. Dessutom, om du skriver planeten så kommer det att vara fullt av onödig info jag inte har någon nytta av, och dessutom blir det en massa jobb för spelledare och/eller spelgrupp att plugga in den här infon. Så allt du skriver kommer att vara mindre relevant än det vi hittar på, och dessutom jobbigt att läsa igenom. Om du istället ger mig ett väldesignat system där vi snabbt kan tota ihop den perfekta världen för just där vi befinner oss i ståryn just nu, och med den information vi tycker är kul och relevant, så har du gjort oss en jättetjänst.

Ovanstående gäller såklart min föredragna spelstil, men det är ju åsikter du kommer att få med en fråga som denna, så detta är min åsikt. Ge mig inga stjärnsystem alls (förutom ett par exempel), men en metod för att göra dem själv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Korvtårta! Jag fattar vad du menar men det är inte min spelstil. Dock så är jag för att bygga saker själv så jag är med på vad du säger. Jag föredrar en värld som kittlar mig som Ensamma Vargens Magnamund. Jag vill ha inspiration av texten. Det du beskriver kommer vara en del av systemet dock. Jag har en idé som utformats från mina världstrådar som var väldigt givande. Så, korvtårta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej du missförstår. Jag har färgen klar, klaner, imperier, yada. Men frågan är hur det ska smeats ut, om det ska vara planeter en masse i stora områden där allt känns gigantiskt eller ett 30-tal stjärnsystem där jag koncenterar det hela. Åhhh men det kanske är som att fundera på ett barns namn: Innan känns det apvikgti. Då barnet är fött och efter en tid är det självklart.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Att göra allt. Jag gillar din idé med att bygga själv. Jag kommer ha en del sådana möjligheter men samtidigt ha en uppbyggd värld med konflikter, platser, personer, filsofier, politiska spel, yada. Jag gör båda = en korvtårta (som jag trodde betyder, gör allt)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle gilla:

1. 1-5 detaljerade system med nationer, teknologi, kultur, konflikter, aktörer, mysterier, konspirationer och religioner. Och platser.

2. Tips eller ett system för att generera egna system. Jag betvivlar att man kan fixa detta enbart med system, men t.ex. Diaspora visar att enkla, abstrakta stjärnsystemmakare kan hjälpa hjärnan ordentligt när man hittar på själv.

3. En beskrivning, i breda drag, om vilka imperier som finns och hur det funkar i stora drag i galaxen. Här är det breda penseldrag och inte så många detaljer. Eller ja, man kan fortfarande göra enstaka nedslag och berätta om avlägsna stationer eller whatever, men i huvuddrag ganska vagt.

Detta är då vad jag skulle vilja ha om tanken är att jag ska äventyra i rymden, dvs åka runt mellan planeter och få uppdrag och lösa mysterier och slåss mot saker.

Om spelet istället ska handla om hovintriger skiter jag ju i ovanstående, då vill jag bara veta hur det galaktiska imperiets politik fungerar... Och allt annat kan målas med vag pensel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Världsmakarregler finns i många spel, och jag är barnsligt förtjust i att sitta och pilla med dem. :gremsmile:

Hellre ett hyffat omfattande sådant system än några färdiggenererade världar. Det underlättar entusiasmbyggandet. Det blir inte "Öh, vi spelar på Xsasos, här läs 10 sidor i min regelbok." utan "Öh, slå en t100 och kolla vad vi får för atmosfär på Xsasos!"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack! Skulle du vilja berätta lite om Diaspora stjärnsystemsmakarsystem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Tack! Skulle du vilja berätta lite om Diaspora stjärnsystemsmakarsystem?
Tja, um, jag har inte boken framför mig, men... Man bygger ett antal system, va. Sen slumpar man hur kopplingarna mellan dem ser ut (ett mycket smart system för övrigt, jag rekommenderar ett köp av PDF:en vid tillfälle).

Sen slumpar man lite annat, typ hur gästvänliga planeterna är, hur teknologinivån ser ut och så. och sen ger de exempel: "En planet med många handelsrutter men låg teknologinivå och som är ogästvänlig kan man tänka sig är ungefär såhär".

Nackdelen med sådana system är att allt sånt där som JAG gillar - platser, fraktioner, aktörer, hemligheter - får man fortfarande skapa själv.

I grunden är Diasporasystemet ganska likt Travellersystemet, men mycket enklare och mer abstrakt - men åtminstone för mig ungefär lika inspirerande. Även om samma saker också saknas, som saknas i Traveller.

Ram

Skev
Kan du inte dra för dig själv och oss andra hur du vill att världen skall användas?

För att förklara vad lite vad jag menar:
Jag gillar saker med viljor. Jag föredrar personer för de är mest konkreta, därefter organisationer och därefter "större entiteter" såsom imperier, länder, planeter etc. Varför? För de genererar saker som jag kan använda, utmana och väga emot varandra.

Jag gillar platser. Lagom detaljerade scener där platsen i sig (eller snarare dess resurser och eventuella ballanser som genereras av den) ger mig saker som jag kan angripa. Byn är beroende av fältet. Låt oss sätta eld på det och se vad som händer. Fortet är en stabil punkt i regionen. Erosionen är vår vän och halva borgen rasar och glider ned i floden. Vafan, låt den dämma upp den också så att vattnet far i en ny fåra. Vad händer nu då?

Jag gillar status quo:s som kan störas. Hårt hållna ballanser som alla lutar sig mot någon eller några fundament. De tre rivaliserande ungtupparna i handelshuset hålls i schack av den starke ledaren. Låt denne få en vagn över sig och se vad som händer.

Jag gillar saker som sätter färg. Saker som man kan kasta in för att visa att man är på en unik plats. Jag gillar lokala seder, lokala företeelese, lokal dekadens.

Vad vill du ha ut ur den beskrivning som du tänker skriva? Vad är det du vill erbjuda? Då tror jag att du får svaren på vilken nivå du skall beskriva på också.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Har du några snygga favvorregler på världsmakning?
Om du har möjligt, kika lite på Burning Empires världsmakarsystem. Det generar planeter med olika atmosfär, topografi, industrier, härskarsystem, militär, etc etc. De olika valen ger också plus eller minus till styrkan hos en själv och fienden i spelet, men sådant kan man bortse från om man vill ha det till ett annat system.

Ram

Skev
Jarl said:
Niklas73 said:
Har du några snygga favvorregler på världsmakning?
Om du har möjligt, kika lite på Burning Empires världsmakarsystem. Det generar planeter med olika atmosfär, topografi, industrier, härskarsystem, militär, etc etc. De olika valen ger också plus eller minus till styrkan hos en själv och fienden i spelet, men sådant kan man bortse från om man vill ha det till ett annat system.
Seconed. Det systemet är mycket trevligt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad jag vill erbjuda...

OK! Jag lyder och så kanske du kan hjälpa mig att se sånt jag inte ser. Världsmakeri var mycket mer jobb än jag trodde. Skriva världar är inga problem men att göra dem betydelsefulla för spelarna får mig tänka ur okända perspektiv som jag idag har lite svårt för. Tacksam för er hjälp. Låt mig börja med hur jag tänker mig upplägget.

Grundkonflikter
Vi har 5 konflitkgrupper och 3 grundkonflikter i världen som är väl etablerade. De är låsta och ska inte kunna rubbas. Grundkonflikterna är det som svarar på vad man gör i spelet. Man väljer att tillhöra en konfliktgrupp mer eller mindre starkt och etablerar på så sätt relationer mot de andra konfliktgrupperna. Eller så äventyrar man och sätter sig utanför konfliktgrupperna som civil i de okända världarna som står utanför konflikten. Då går man utanför det område som ligger till grund för spelet och det vill jag att man ska kunna göra. Här finns plats för improvisation och nya möjligheter - helt skapade av gruppen. Men det är inte där krutet på världen ligger. Det får en beskrivning men inte mer.

Egenskaper
Jag tänker skapa x antal platser att beskriva. Dels med en stämningstext och dels med kort fakta. Platser är det bästa jag vet och jag tycker de kan ge massa inspiration. Det kan de inte om de är fullkomligt statiska och torra som Narnia exporterar gruvkol och importerar lax. Därför måste platser smyckas. Jag kommer dit.

Andra egenskaper är relationer. Platser och relationer kommer få en relationskarta så man ser hur de spelar med varann. Jag tror att det här är att ta första steget utanför den staiska världsbeskrivnignen och ge riktiga frön till äventyr.

Andra egenskaper är tillstånd (värld y är fattig) och personer som har inflytande i världen.

Som man ser är vissa egenskaper låsta och opåverkningsbara och andra öppna och skapar möjligheter till dynamisk interaktion.

Smycken
För att kunna använda det här kommer jag ge exempel för varje egenskap. Exemplen ska

Förklara hur platser kan ge upphov till äventyr
Förklara vilka typer av settings världarna kan användas till: "Lämpar sig bra för action, drama, romans".
Förklara hur man kan kombinera olika platser och konflikter med varann för bra äventyr.
Förklara hur olika relationer spelar med varann på gott och ont: Yada avskyr Yodo och har krigare på henens mark i Tydo där även gerillagruppen Mydo finns. Faktiskt inte mer än så.

Thats it so far. Sen har jag lite tankar kring hur man kan göra grafik av det här men det är löst.

Vad vill jag erbjuda?
Bra fråga. I like. I huvudsak vill jag erbjuda äventyrande på många skilda platser med många olika stämningar. Men då jag tänker efter är fokus nog action, drama och skräck. Alltså behöver jag nycklar för detta i form av platser och relationer som alltså måste färgas av vad jag vill erbjuda. Det gör de nog i det material jag har sedan tidigare. Frågan är nog hur det ska paketeras men ovanstående ger kanske svar på det?

Anyway: Jag vill erbjuda platser. Check. Platser i sig ger inspiration men bjuder inte på direkta hookar att skapa äventyr ur. Därför vill jag erbjuda relationer. Check. ur relationer och platser ska springa ställningstaganden och äventyrande för något som är kopplat till en relation eller plats med avseende på action, drama och skräck/dekadens (och lite sex/romans, jo det måste vi ha). Till det bör man kunna använda checklistorna ovan. Sen vill jag ha en liten plätt där anything goes om man ruttnar på de 5 konfliktgrupperna och bara vill lira nåt annat (som pick up n play scenarion )

Ovanpå det här vill jag måla med inspirerande fluffärg som ger en skön känsla och ramar in det jag vill förmedla.

Till sist ska världen ha stora tomrum även i det etablerade med hookar som Yada och Yodo ovan.

Jisses, vad belv det här för "självterapi"? Vad får man ut av det här?

Ram

Skev
Re: Vad jag vill erbjuda...

Om jag skulle föreslå bara för att starta upp saker så:
Tre nivåer av beskrivning; Övergripande beskrivning (så kort som det går), stora konflikter och hur man använder dem (lagom utförligt) samt platser med tankar (ganska kort men eventuellt många). Kopletera med en generator som kan generera en planet eller en stad och som fokuserar på att generera särdrag som ger krokar.

1. Imperiet Santar består av över hundra solsystem och styrs av Det högsta rådet. De finare planeterna har mycket hög teknologisk nivå medan majoriteten av dem är på mycket lägre nivå.

2. Santar ligger i öppet krig med Gråvärldsalliansen. Konfliken är på flera nivåer, dels öppet rymdkrig, ett antal invaderade solsystem, spioneri och sabotage samt blockad- och piratverksamhet. Santar är den huvudsakligen aggresiva parten. Santars främre infanteri finns överallt i krigszonen, deras rymdjägare ställer till problem för alla och envar ute i rymden och deras spioner försöker rekrytera folk av alla folkslag för att samla information och spränga saker.

3. Rymdhamnen Was på Peean. Mineralhamn, har viktiga resurser för vapenbygge, har halvdold genetikspeciallab, har på senare tid blivit en håla för smugglare efter att utpostens armés generalstab omkom i en flyolycka. Det finns en motståndsrörelse med olkart syffte. De exporterar även jättemaskskin så jakten är en stor näring. Fyll på med personer, platser, seder, företeeelser...

Ovan är så klart för kort för att ge relevant info egentligen, men jag hoppas mina tankar når fram.

Om jag skall gilla det:
Fyll på med syften, krokar, öppningar, rykten, användbara saker på så många ställen som det går utan att texten får dåligt flyt.

Vad tror du om det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Konnetarer på detta?

Om jag skulle föreslå bara för att starta upp saker så:
Tre nivåer av beskrivning; Övergripande beskrivning (så kort som det går), stora konflikter och hur man använder dem (lagom utförligt) samt platser med tankar (ganska kort men eventuellt många). Kopletera med en generator som kan generera en planet eller en stad och som fokuserar på att generera särdrag som ger krokar.

1. Imperiet Santar består av över hundra solsystem och styrs av Det högsta rådet. De finare planeterna har mycket hög teknologisk nivå medan majoriteten av dem är på mycket lägre nivå.

2. Santar ligger i öppet krig med Gråvärldsalliansen. Konfliken är på flera nivåer, dels öppet rymdkrig, ett antal invaderade solsystem, spioneri och sabotage samt blockad- och piratverksamhet. Santar är den huvudsakligen aggresiva parten. Santars främre infanteri finns överallt i krigszonen, deras rymdjägare ställer till problem för alla och envar ute i rymden och deras spioner försöker rekrytera folk av alla folkslag för att samla information och spränga saker.

3. Rymdhamnen Was på Peean. Mineralhamn, har viktiga resurser för vapenbygge, har halvdold genetikspeciallab, har på senare tid blivit en håla för smugglare efter att utpostens armés generalstab omkom i en flyolycka. Det finns en motståndsrörelse med olkart syffte. De exporterar även jättemaskskin så jakten är en stor näring. Fyll på med personer, platser, seder, företeeelser...

Ovan är så klart för kort för att ge relevant info egentligen, men jag hoppas mina tankar når fram.

Om jag skall gilla det:
Fyll på med syften, krokar, öppningar, rykten, användbara saker på så många ställen som det går utan att texten får dåligt flyt.

Vad tror du om det?
Det här är bra och involverar det jag radat upp i mitt inlägg. En bra mall att utgå från. Tack.

Någon annan som har kommentarer på detta?