Det finns en huvudstory i ARK som tar vid efter att skeppet passerat Andra barriären, efter vilken kommunikation med Jorden inte längre är möjlig, och man bör få kontakt med Nya världen snart. Där börjar det, och där är vi i grundboken, vilken även är episod 1. Episod 2 följer upp, och så vidare, och självfallet betyder det att man kommer allt längre på resan.
Spelledaren är dock inte helt bunden vid huvudstory, det vore lite för smalt. I varje episod finns tips på vilka riktningar man kan ta för att fasa in nästa episod snyggare, samt inte minst viss information så att man inte råkar leda in sin egen kampanj i en linje som krockar eller rimmar illa med huvudstoryn. Det är förstås fritt fram att göra, men vill man spela huvudstoryn från början till slut utan att ändra för mycket så skall man kunna göra det.
Sedan är det också så, på tal om nischer, att vissa, vi kan kalla dem punkter, i storyn öppnar upp för nya typer av äventyr. Det är exempelvis ingen avancerad gissning att man kan lämna skeppet vid något tillfälle...
Ram said:
Well, det är väl lungt, det är bara några månader kvar på året. Tidigt 2009 är ok med mig.
Många smileys ovan. Jag tycker att det var synd att Ark blev malpåsat då det var ett av de spel som jag tyckte hade högst potential av de som låg i pipen på sin tid och ett av de få som lyckades fånga mitt intresse...
Hehe, tja, man skall aldrig säga aldrig. Den trista verkligheten är dock tidspressad, vilket är hindret för en snabb ARK-utgivning. Jag vill helt enkelt inte rulla igång kalaset utan att kunna följa upp med episoder hyfsat regelbundet, ett par om året åtminstone. Andra spel, som Splatter exempelvis, klarar sig bättre utan tillbehör, men här är storyn och vad den möjliggör en stor del av konceptet, i alla fall för mig.
Kul att du är intresserad i alla fall!