Nekromanti Arkeologiska fynd?

Ram

Skev
Jag knåpar från och till på en fantasy-en-tid-efter-katastrofen-värld, en mix mellan trettonhundratal och sjuttonhundratal med mystik, lite runor, artefaktmagi och visst fokus på vetenskap. En av de saker som man "gör" är att leta efter gömda ruiner och artefakter och tekoologi från förr.

Det jag är på jakt efter är "arkeologiska" objekt, stora som små, extra gärna mekanik, optik eller mystik. De får gärna ha en stor funktionell betydelse, men lika gärna vara kuriosa. De får gärna ha sitt ursprung i arabvärlden, indien, kina, egypten, inka- och maya. Jag tänker på saker som:

Astrolab

Mandalas

Kalendestenar

Runstavar/kalenderstavar

da Vinchis polyheder

Gamla ritningar på mer eller mindre fungerande föremål

Pendlar

Stonehenge

Kompass från Han-dynastin

Annan kompass

Stjärnkartor

Så, great mind thrust of the forum, har ni några coola objekt på lager?

Ymir

Liten kantbaron
Vi har ju tex Antikhyteramekanismen

Orakelben från Shangdynastin:

De mystiska stensfärerna i Costa Rica:

Gyllene hjort, Pazyryk-kulturen:

Dou Wans jadedräkt, Handynastin:

Dol Haerubang-staty, Jeju:

De jättelika stenmynten på Yap:

Moai kräver kanske ingen närmare presentation, jag tycker bara de är så fantastiskt jävla...jag vet inte, semi-läskiga:

Inuitisk andefigurin med trumma:

Kanishkaskrinet, Kushanriket:

Skumt kärl, Olmekerna:

Kristallskallar är väl lite passé nu iochmed Indiana Jöns, men Starchild skull kan kanske vara något?

Det finns också ett fåtal skriftspråk (eller misstänkta skriftspråk) som vetenskapen inte kunnat dechiffrera. Tex de häftiga Vinca-symbolerna , och det cthulhuida Rongo-rongo.
Texten på den mystiska Faistos-skivan från Kreta är ett annat exempel, som tycks passa rätt väl in på dina önskemål.

Nåja...nu får det räcka för mig. Jag kanske skjöt lite förbi dina specifika önskemål med en del grejer, men det finns så himla mycket tuffa grejer från forntida kulturer som jag brann av lust att visa upp.

- Ymir, vill bli arkeolog också

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Min snabba tanke var en crossover angående Indiana Jones-fällor för skattplundrare och den där kinesiske galne kejsaren vars legendariska begravningsplats ska innehålla kvicksilversjöar etc... (fan om jag minns vad han heter, men det kan säker någon annan tillhandahålla)

Batteriet från xxx (minns inte vad)Men det var i alla fall en kombo av metallbitar som verkade ha fungerat som batteri.

Kristallsmyckena från Gotland. Som om man undersöker dem kunde fungerat som förstoringsglas enligt sägen.

Bergsristningar med mytiska varelser... hehe som Dänikken hänvisade till måste varit utomjordiska varelser.

Tingstäde träsks lämningar... en kultur helt ute på vattnet?

Stenraderna i Frankrike...

Den berömda piratskatten, med en rad livsfarliga fällor på vägen ner i ett Djupt hål...

Det var vad som föll in i mitt morgonsömniga huvud. Ge mig ett par timmar som jag inte har så kan jag säkert leta fram bilder och andra idéer också... :gremsmile: