Nekromanti Arketyper i äventyrargrupper: Gränsöverskridaren

God45

#PrayersForBahakan
Arketyper i äventyrargrupper: Gränsöverskridaren

Det här är på många sätt en fokustråd av typen jag har gjort tidigare. Men den här trådserien kommer fokusera på arketyper som är vanligt förekommande i äventyrargrupperna som vi spelar medlemar av i rollspel. Dessa arketyper är bredare och djupare än nästan alla klasser eller raser som jag tidigare skrivit fokustrådar om och därför tror jag att en öppnare approach som mer bygger på en diskussion i tråden är bättre.

Med det ur vägen, i den här tråden kommer vi diskutera gränsöverskridarna i äventyrargrupper:

Jag tänkte länge på vad jag skulle döpa den här arketypen till eftersom den är något svår att sätta fingret på men samtidigt är väldigt vanlig i rollspel. Men låt mig förklara hur jag tänkte med den här arketypen och sedan kan vi diskutera vad den faktiskt är.

Som en art tror jag vi älskar kategorier, man ska kunna peka på något och säga vad det är. Saker som bryter sig ur kategorierna är obekväma eller obehagliga och detta är något vi har bearbetat i vår fiction. Människor som beter sig eller är som djur och djur som är som eller beter sig som människor är nog det uppenbaraste exemplet på när vi finner ett obehag inför gränsöverskridandet. King Kong är när djuret är för mänskligt, Varulvar när människan är för djurisk och Dr. Moreau är lite både och. Men samma sak kan ses med människa och maskin i filmer som Blade runner, Metropolis eller till och med Terminator. Detta gör att personer som är gränsöverskridande är obehagliga och obekväma samtidigt som de är fascinerande.

Och det här är något som vi älskar att vältra oss i när det kommer till rollspel och vad gränsöverskridaren som arketyp handlar om. Jag har tidigare inte talat om bilderna i de här trådarna men nu ska jag det. Vår första bild är på Bishop, rangern från Neverwinter nights 2 (som jag råkar spela just nu, därför exemplet) och ett exempel på när just djur och människa eller djur och vildmarks blandningen blir gränsöverskridande. Bishop är en Chaotic evil ranger som låter det vilda styra honom och som ger efter till sin animalistiska sida när det kommer till att döda, spåra och jaga. Han är på många sätt motsatsen till Aragon som är så extremt mänsklig att han tämjt vildmarken och därför inte är gränsöverskridande alls. Det här är vanligt återkommande i karaktärer som är druider, barbarer eller vildmarksjägare. En blandning av mänsklig intelligens och djuriska instinkter som korsar gränserna för vad som är vad. Vår andra bild är på Conner från Angel, en halv-demon som blandar friskt mellan att använda mänsklig teknologi och intelligens och demoniska superkrafter. Istället att för att vara mänsklig och byta form till något annat är han båda och inget. Den tredje bilden är på Cassie Hack, en seriemördare mördare från serien Hack/Slash som är vad hon jagar... men inte. Här är frågan en om överskrivande av moral och samhällets regler, är man en seriemördare själv om man mördar seriemördare?

Alla de här är olika aspekter av samma grundläggande arketyp i det att överskridandet av gränser av olika slag ligger i kärnan av det som gör dem till intressanta karaktärer.

Odjuret
If you aren't willing to kill for it, how important can it be?

Man och vild best i samma kropp. Metaforiskt eller faktiskt, allt från druider och varulvar som tar formen av ett djur och är påverkade av djurets instinkter till de som bara tänker och beteer sig som djur fungerar som den här arketypen. I fantasy rollspel är de oftast rangers som har en koppling till jakt medan de i moderna eller sci-fi rollspel ofta är prickskjutar av någon form. Är nästan alltid en som bäst moraliskt neutral arketyp men det förekommer undantag.

Jag är vad jag dödar
Cancer in the system

Personen som stirrat in för länge i avgrunden och blivit det de hatar och slåss mot. Kan vara en frivilig process för att bättre kunna föra kampen, en sidoeffekt som drabbat karaktären eller något som karaktärerna blivit utan att ens märka det längs vägen. Nietzsche citat om agrunder brukar passa in rätt bra. Monsterjägaren som moraliskt är lika illa än värre än sitt byte och magikern som använder mörk magi för att bekämpa annan mörk magi är klassiska exempel som brukar dyka upp som äventyrare.

Cybot

Mest spelbar
Skäms God45. Du gör en tråd om gränsöverskridaren, nämner "Jag är vad jag dödar"...och så inte ett ord om Warhammers Inkvisitorer.

Inkvisitorn är kanske den ultimata "Jag är vad jag dödar".
De är Psychers som jagar psychers, Monsterjägarna som är precis lika mycket monster som de monster de jagar...och till slut blir de, likt Eisenhorn och alla andra framgångsrika inkvisitorer, Radicals. Oavsett hur Puritan de är när de började.
Dagen en Inkvisitor blir Radical istället för Puritan är dagen han slutar ljuga för sig själv och börjar ljuga för sig själv. Han slutar ljuga om att det finns någon gräns han inte är redo att överskrida i Imperiets tjänst. Han börjar ljuga för sig själv om att han är på något sätt skild ifrån alla de andra som kom före honom, alla de andra som föll för Kaos förföriska viskningar.
God45 said:
Det här är naturligtvis helt sant (och fantastiskt formulerat av dig :) ) och jag håller med till 100%. Ett mycket bättre exempel än de jag gav.

Finns ju en annan typ av gränsöverskridare. Nästan lite tvärt emot de som tagits upp här. Personen från det onda, våldsamma eller grymma folkslaget/rasensom överskrider den rastypiska gränsen och är så otypisk sin ras det går.
Den fridsamme orcen som vägrar använda våld och är expert på läkekonst.
Eller Drow Elfen som är lawful good och andra liknande typer.

Ville bara påpeka att inte alla gränsöverskridare liknar de två typer som nämnts här

slanfan

Hero
God45;n36524 said:
Alla de här är olika aspekter av samma grundläggande arketyp i det att överskridandet av gränser av olika slag ligger i kärnan av det som gör dem till intressanta karaktärer.
Jag trodde det skulle handla om magiker som kan slåss och liknande "gränsöverskridningar", men det kanske kommer i någon annan tråd.

Jag känner att den här typen av roller ofta dyker upp i Vampire. Där rollpersonerna i grunden nästan alltid kan klassas som onda, men ofta försöker uppnå "goda" mål. Inte alltid i det godas tjänst, men dock. Kanske kan liknas vid en mytologisk hjälte som räddar sin nation genom att förgöra en konkurerande nation, eller dylikt.

JJoghans

Regelknackare
Jag tycker att "gränsöverskridande" är fel ord för syndromet, då "gränsöverskridande" vanligen syftar till någon som går emot strömmen och gör något nytt - och att det har en ganska positiv värdeladdning, vilket inte riktigt stämmer in på fallen som beskrivs.

Jag skulle kalla den här typen av karaktär för en "outsider" istället. Att hela tiden (med vilje eller ej) gå över gränsen för vad som är socialt acceptabelt i det samhälle man verkar i kommer resultera i att man antagligen står utanför samhället på ett eller annat sätt. Antingen utanför lagen eller inom den, men med en särställning som gör en hatad, avskydd eller fruktad. En outsider. Jag vet inte om man kan kalla det för en arketyp egentligen? Det är ett intressant karaktärsdrag, och det är kul att spela - men jag skulle nog snarare kalla det en social nackdel/handikapp?

God45

#PrayersForBahakan
Reddokk Fheg;n36572 said:
Finns ju en annan typ av gränsöverskridare. Nästan lite tvärt emot de som tagits upp här. Personen från det onda, våldsamma eller grymma folkslaget/rasensom överskrider den rastypiska gränsen och är så otypisk sin ras det går. Den fridsamme orcen som vägrar använda våld och är expert på läkekonst. Eller Drow Elfen som är lawful good och andra liknande typer. Ville bara påpeka att inte alla gränsöverskridare liknar de två typer som nämnts här
Jag vet inte om det är vad jag menar här. Mycket av det jag tänker på här är ett bort mot normer som inte bara är spelvärldens normer men även våra normer och tabun. Men de du nämner här kommer enligt mina planer dyka upp i sitt alldeles egna fokus :)

God45

#PrayersForBahakan
slanfan;n36578 said:
Jag trodde det skulle handla om magiker som kan slåss och liknande "gränsöverskridningar", men det kanske kommer i någon annan tråd. Jag känner att den här typen av roller ofta dyker upp i Vampire. Där rollpersonerna i grunden nästan alltid kan klassas som onda, men ofta försöker uppnå "goda" mål. Inte alltid i det godas tjänst, men dock. Kanske kan liknas vid en mytologisk hjälte som räddar sin nation genom att förgöra en konkurerande nation, eller dylikt.
Magikerna som kan slåss och så vidare kommer då ett eget fokus framåt under en titel i stil med "Mr.Second best", "Jack-of-all-trades" eller "Barden". Jag håller helt med om dina observationer gällande både Vampire och mytiska hjältar.

God45

#PrayersForBahakan
Dazumal;n36589 said:
Jag tycker att "gränsöverskridande" är fel ord för syndromet, då "gränsöverskridande" vanligen syftar till någon som går emot strömmen och gör något nytt - och att det har en ganska positiv värdeladdning, vilket inte riktigt stämmer in på fallen som beskrivs. Jag skulle kalla den här typen av karaktär för en "outsider" istället. Att hela tiden (med vilje eller ej) gå över gränsen för vad som är socialt acceptabelt i det samhälle man verkar i kommer resultera i att man antagligen står utanför samhället på ett eller annat sätt. Antingen utanför lagen eller inom den, men med en särställning som gör en hatad, avskydd eller fruktad. En outsider. Jag vet inte om man kan kalla det för en arketyp egentligen? Det är ett intressant karaktärsdrag, och det är kul att spela - men jag skulle nog snarare kalla det en social nackdel/handikapp?
De första orden som jag kom att tänka på för att beskriva arketypen var engelska, Transgressing, som jag fortfarande tycker passar bra men som jag valde bort pga att det var på engelska och queer. Queer skulle egentligen passa grymt bra men har för starka sexuella kopplingar utanför akademia så jag valde bort det som term. Men med det sagt är karaktärer av den här typen ofta väldigt androgyna och gränsöverskridande även i sexualitet och utseende så det kanske finns någon koppling där,

God45;n36593 said:
Jag vet inte om det är vad jag menar här. Mycket av det jag tänker på här är ett bort mot normer som inte bara är spelvärldens normer men även våra normer och tabun. Men de du nämner här kommer enligt mina planer dyka upp i sitt alldeles egna fokus :)

Ok. ska bli intressant och se när det kommer. olika trådar för olika gränsöverskridande arketyper?

För gränsöverskridande går ju liksom åt båda hållen. det behöver ju inte bara vara arketyper som drar mot det djuriska, vildsinta eller onda.

God45

#PrayersForBahakan
Reddokk Fheg;n36601 said:
Ok. ska bli intressant och se när det kommer. olika trådar för olika gränsöverskridande arketyper? För gränsöverskridande går ju liksom åt båda hållen. det behöver ju inte bara vara arketyper som drar mot det djuriska, vildsinta eller onda.
Jag tror att hela grejen med gränsöverskridaren är avbrottet från våra normer på ett sätt som skapar en viss realtion och karaktärstypen du talar om uppfyller inte det utan är något annat. Gränsöverskridaren måste vara obekväm och obehaglig på någon nivå för att vara vad den är.

Zorbeltuss

Hero
Cybot;n36531 said:
Skäms God45. Du gör en tråd om gränsöverskridaren, nämner "Jag är vad jag dödar"...och så inte ett ord om Warhammers Inkvisitorer.
Finns en karaktär (som inte är från rollspel dock) som än mer spelar på denna arketypen.

/Luna Lovegood

God45;n36603 said:
Jag tror att hela grejen med gränsöverskridaren är avbrottet från våra normer på ett sätt som skapar en viss realtion och karaktärstypen du talar om uppfyller inte det utan är något annat. Gränsöverskridaren måste vara obekväm och obehaglig på någon nivå för att vara vad den är.

Namnet gränsöverskridaren är kanske lite missvisande. Eftersom gränsöverskridande låter ganska positivt. det är min första tanke när jag ser eller hör ordet. Sedan vid lite eftertanke man ju tänka på att gå övergränsen oftast räknas som något negativt. men det är ju lite skillnad på det uttrycket och gränsöverskridande.. sedan kommer ju insikten att ordet gränsöverskridare är i sig väldigt neutralt.
Det antyder endast att någon har överskridigt en gräns. inget om att det skall vara negativt, obehagligt. eller ens positivt eller fint.

Egentligen samma med avbrott mot våra normer. detta behöver i sig inte vara något negativt eller obehagligt. även om ett brott mot våra normer oftast ses som något obehagligt även om det egentligen inte är det.. det kan ju vara något possitivt men eftersom det bryter mot invanda normer så känns det oftast skrämmande till att börja med eftersom man inte är van det.

Men jag förstår vad du menar. men jag tycker det finns två karaktär typer som bör räknas som gränsöverskridare.dels den obehagliga och obekväma som du tar upp här. men även de som jag nämde som är lite mer possitiva men som på många sätt även de kan räknas som obekväma och kanske obehagliga. Ta exemplet med den fridsamme orcen som är mästare på läkekonst. även om han är läkare och undviker våld skulle nog många räkna honom som annorlunda och obekväm likafullt. eftersom han går utanför normerna.
På flera sätt skulle han nog räknas som obehagligare och underligare än en druid som kan anta björnform.

Men som sagt jag förstår hur du menar här. men jag skulle vilja se mer om detta. mer om arketypen gränsöverskridaren. Eftersom det är en ganska komplex arketyp med både obehagliga och trevliga egenskaper. Även om jag inte är förtjust i uttrycken god och ond. men för att föenkla det kan man väl säga det finns finns 2 huvudtyper av gränsöverskridare i detta fall. De som skrider över gränsen mot att bli ond. och de som skrider över gränsen från ondksa mot godhet. Även om de orden inte är de perfekata i detta samanhang tror jag ni förstår vad jag menar