Nekromanti Arketyper i äventyrargrupper: Ledaren

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Det här är på många sätt en fokustråd av typen jag har gjort tidigare. Men den här trådserien kommer fokusera på arketyper som är vanligt förekommande i äventyrargrupperna som vi spelar medlemar av i rollspel. Dessa arketyper är bredare och djupare än nästan alla klasser eller raser som jag tidigare skrivit fokustrådar om och därför tror jag att en öppnare approach som mer bygger på en diskussion i tråden är bättre.

Med det ur vägen, i den här tråden kommer vi diskutera ledare i äventyrargrupper:



Först vill jag klargöra en sak. Ledare och chefer är inte samma sak. Medan en chef är en officiel position som till exempel kan komma via anställning eller grundandet av en organisation. En ledare å andra sidan är en social roll som kommer från den aktuella sociala kontexten som gruppen ledaren är en medlem i exsisterar i eller utgör. Ledaren och chefen kan alltså vara olika personer även om de båda rollerna traditionellt, och ofta, hålls av samma person.

Så vad innebär det att vara ledare och vad är poängen med att ha en ledare i en äventyrargrupp? Ledaren ger framför allt gruppen driv framåt på ett sätt som konsensus beslutsfattande inte klarar av att matcha. Oavsett om ledaren gör detta genom att välja den bästa föreslagna planen eller skapar en kompromiss så är ledaren personen som sätter ner foten och som ser till att gruppen gör något och inte bara pratar i två timmar. Ledaren är ofta, men inte alltid, också personen som sätter de stora målen för gruppen när det inte finns något självklart att göra eller reagera på. Ledaren är också den som ser till att gruppen drar jämt med varandra, att alven inte dödar dvärgen och paladinen och inte griper tjuven. Detta kan naturligtvis också göras på flera olika sätt, från manipulation till diplomati till öppna terapisessioner till öppna hot om våld och om inget annat fungerar är ledaren personen som säger: "Tänk på pengarna!"




Det finns många olika typer av ledare som jag har sett men här är några av de vanligare eller intressantare av de som jag personligen har sett i spel:


Visionären
"Finns det en balkong? Jag tänker sjunga medan staden brinner."

Visionären är någon med stora planer som leder till ännu större mål. De är äventyrare med ett öga på det långasiktiga perspektivet och själva äventyrandet är ofta bara en bricka i ett spel. Den här typen av ledare tenderar att använda sina medäventyrare antingen som medkonspiratörer som byggs upp för senare eller som spelpjäser som måste flyttas runt och offras om det krävs. Visionären kan ha goda intentioner men med tanke på nivån av manipulation och "offrande" av saker som karaktärstypen ofta sysslar med är de sällan mer än anti-hjältar. Onda visionärer är ofta diaboliska mästerbrottslingar av någon typ.


Den moraliska kompassen
"Vi kan inte göra det killar. Vi bara kan inte. Men jag är beredd att dö här om vi måste."

Den moraliska kompassen håller ihop gruppen genom att vara dess samvete. Medan visionären ofta är gruppen smartaste medlem så krävs några sådana förmågor inte av den moraliska kompassen. Istället krävs en osviklig koppling till anledningen för gruppens äventyrande och viljestyrka nog att hålla fast vid de anledningarna. Detta betyder inte alltid att det är moraliskt goda anledningar, i en grupp formad runt hämnd så kan den moraliska kompassen vara individen som är mest dedikerad till att hämnas. Den moraliska kompassen håller ihop och driver gruppen framåt med hjälp av gruppens känslor och genom att ärligt säga vad hon känner rörande situationer. Medan gruppen med en moralisk kompass som ledare ofta tar de "dumma men rätta" besluten så är de ofta mer sammansvetsade än andra grupper.


Den starkaste
"Jag har nog med magi kvar för att bränna er alla levande!"

Den starkaste är den värsta sortens ledare som jag tar upp på den här listan. Hon är ledare eftersom hon är kapabel att kuva resten av gruppmedlemmarna till att arbeta för henne. Det här är något som traditionellt förekommer i "Chaotic evil" grupper. Spelar man en stam av orcher, Siths i Star Wars eller Chaos riddare/marines i Warhammer så är det här en vanlig stil av ledarskap. Det här dock en ledare som det ofta konspireras emot i de egna leden och som ständigt riskerar att få en dolk i ryggen. Men om ledaren är stark och smart nog och bringar sin grupp nog med rikedomar och makt så kan hon vara extremt effektiv som ledare.





Så, vad tycker ni om ledare i äventyrargrupper?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Lagledaren
Gruppen är ett lag och varje konfrontation en match. Lagledaren lever för att vinna dessa konfrontationer och är en effektiv taktiker och enare av gruppen mot gemensamma mål på kort sikt. Utanför dessa konfrontationer är Lagledaren, som saknar ett större perspektiv och mening för sina drivkrafter, vilsen och tar inte sällan en tillbakadragen roll i sällskapet till nästa konfrontation.

Den tysta ledaren, Konsensus
Inte alla ledare leder ses som ledare av sina gruppmedlemmar, vissa har istället en osviklig förmåga att ta initiativ och göra det som gruppen vill vilket leder till att resten följer efter. Inga brandtal, ingen taktikplanering, bara handling. Konsensus är hens namn och hen är en tystlåten men handelskraftig individ som gärna står i frontlinjen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Organisatören:
Hemligheten till seger ligger i organisationen av det icke-uppenbara.
Organisatören är ledaren som ingen skulle påstå är en ledare, men märkligt nog så görs allt som denne vill. Det är ju trots allt enklast om vi faktiskt följer rutten som 'någon' har planerat och förberett för. Och det är ju trots allt enklast om vi besegrar monstret där borta, för det ligger ju i den planerade rutten. Och det är ju tur att vi tog med troll-dödar vapen och passerade ett träsk med troll i, för annars skulle vi ju aldrig gått in ditt och kunnat hämnas 'någons' förfäder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Tony.Meijer;n27297 said:
Organisatören:
Hemligheten till seger ligger i organisationen av det icke-uppenbara.
Organisatören är ledaren som ingen skulle påstå är en ledare, men märkligt nog så görs allt som denne vill. Det är ju trots allt enklast om vi faktiskt följer rutten som 'någon' har planerat och förberett för. Och det är ju trots allt enklast om vi besegrar monstret där borta, för det ligger ju i den planerade rutten. Och det är ju tur att vi tog med troll-dödar vapen och passerade ett träsk med troll i, för annars skulle vi ju aldrig gått in ditt och kunnat hämnas 'någons' förfäder.
Det här är en ganska vanlig ledare som jag inte har tänkt på. Det här är ofta personen med kartan out of games karaktär. Det här är nog också en bra ledare i grupper som är väldigt.... Dåliga med auktoritetsfigurer....
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Moralförföraren:

Moralförföraren är motsatsen till Visionären. För visionären i gruppen en spelbricka i en större plan. I förförarens sinne är världen bara ett verktyg för att forma gruppen till...något annat. Förföraren tenderar att komma i två olika varianter. The Corruptor, som vill föra över gruppen till The Dark Side. Kanske jobbar hen för en ond kosmisk kraft, kanske gör hen det helt enkelt för sitt egna höga nöje. The Redemptionist är The Corruptors spegelbild, av någon anledning vill hen ingjuta lite godhet i gruppens mörka hjärtan.
Oavsett så tenderar Moralförförarens äventyr att åtminstone någon gång involvera hundvalpar.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Den formelle ledaren, som lutar sig på att någon annan tilldelad den ledaruppdraget. Om de andra inte lyssnar på den, så kommer de att få smisk av deras överchef efter uppdraget.
 
Top