God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,547
Arketyper i äventyrargrupper: Musklerna
Det här är på många sätt en fokustråd av typen jag har gjort tidigare. Men den här trådserien kommer fokusera på arketyper som är vanligt förekommande i äventyrargrupperna som vi spelar medlemar av i rollspel. Dessa arketyper är bredare och djupare än nästan alla klasser eller raser som jag tidigare skrivit fokustrådar om och därför tror jag att en öppnare approach som mer bygger på en diskussion i tråden är bättre.
Med det ur vägen, i den här tråden kommer vi diskutera musklerna i äventyrargrupper:
Musklerna är kanske fel term men jag kunde inte komma på någon mer passande utan att begränsa betydelsen. Men med det sagt krävs inte faktiska muskler för att en karaktär skall kunna fylla rollen. Magiska/psioniska krafter, skicklighet med skjutvapen eller något annat man kan döda folk med fungerar också. För att döda folk och döda dem hårt är vad musklerna gör. Musklerna är helt enkelt den farligaste och livsfarligaste medlemen av gruppen och är definierad av det. Det här är personen som resten av gruppen gömmer sig bakom när saker blir lite för håriga och det är också gruppmedlemen som får sparka in dörrar och utkämpa dueller när behovet för sådant förekommer.
Medan nästan alla karaktärer i rollspel kan slåss så är de flesta inte definierade av sin stridsroll eller primärt kända och fruktade för den. Men det är just vad musklerna är. Medan musklerna absolut kan delta i politiska, sociala eller intellektuellt definierade delar av handlingen så är det inte var karaktärerna hör hemma och hon kan ibland känns som en haj ute ur vattnet i sådana miljöer. Ett slagfällt är dock mitt ute i Atlanten och medan de flesta karaktärer kan simma så är musklerna fortfarande en haj.
Det finns många olika typer av muskler som jag har sett spelade men här är några av de vanligare eller intressantare av de som jag personligen har haft vid mitt spelbord:
Monstret
"Det har varit för lite paladins på senaste tiden... Jag måste döda fler av Mithras hundar."
Monstret är, tja, ett monster. Alltid metaforiskt och ibland bokstavligt talat. Han älskar att slåss och att döda och gör det så fort han får chansen. Att slakta svagare fiender är kul men att döda värdiga utmanare och blanda sitt blod med deras medan man hackar varandra till döds är vad monstret lever för. Monstret är nästan aldrig en god karaktär och när det är en god karaktär är det nästan alltid en karaktär som har gått igenom eller kommer gå igenom en gottgörelse resa efter att ha varit onda. Ofta är monstret någon resten av gruppen släpper loss på sina fiender men samtidigt fruktar på någon nivå.
Glaskanonen
"Brinn! Allt måste brinna! Muhahahahahahahah!!!"
Glaskanonen är traditionellt en magiker men kan också vara en prickskjut eller en väldigt aggressiv men dåligt bepansrad krigare. Glaskanonen är en karaktär som gör enorma mängder skada på kort tid men som inte själv klarar av att ta särskilt mycket skada. Det fokus på fullständig attack som kommer ifrån att den här karaktärstypen inte klarar av en utdragen strid leder ofta till att glaskanonen upplevs som (läs: är) ännu mer agresiv än andra typer av muskler.
Muren
"Snälla! Jag har fortfarande 67 hitpoints."
Muren är motsatsen till glaskanonen. Medan glaskanonen är kungen över att dela ut skada så är muren kungen över att inte göra det. Muren är killen eller tjejen som har tjockast rustning, störst sköld och är byggd som... tja... en mur. Muren står längst fram och binder upp fiender medan mindre och svagare medlemar av gruppen lobbar magi eller kulor runt och över henne. Den har karaktären kallas ibland för en Tank och det är ganska passande.
Det här är på många sätt en fokustråd av typen jag har gjort tidigare. Men den här trådserien kommer fokusera på arketyper som är vanligt förekommande i äventyrargrupperna som vi spelar medlemar av i rollspel. Dessa arketyper är bredare och djupare än nästan alla klasser eller raser som jag tidigare skrivit fokustrådar om och därför tror jag att en öppnare approach som mer bygger på en diskussion i tråden är bättre.
Med det ur vägen, i den här tråden kommer vi diskutera musklerna i äventyrargrupper:
Musklerna är kanske fel term men jag kunde inte komma på någon mer passande utan att begränsa betydelsen. Men med det sagt krävs inte faktiska muskler för att en karaktär skall kunna fylla rollen. Magiska/psioniska krafter, skicklighet med skjutvapen eller något annat man kan döda folk med fungerar också. För att döda folk och döda dem hårt är vad musklerna gör. Musklerna är helt enkelt den farligaste och livsfarligaste medlemen av gruppen och är definierad av det. Det här är personen som resten av gruppen gömmer sig bakom när saker blir lite för håriga och det är också gruppmedlemen som får sparka in dörrar och utkämpa dueller när behovet för sådant förekommer.
Medan nästan alla karaktärer i rollspel kan slåss så är de flesta inte definierade av sin stridsroll eller primärt kända och fruktade för den. Men det är just vad musklerna är. Medan musklerna absolut kan delta i politiska, sociala eller intellektuellt definierade delar av handlingen så är det inte var karaktärerna hör hemma och hon kan ibland känns som en haj ute ur vattnet i sådana miljöer. Ett slagfällt är dock mitt ute i Atlanten och medan de flesta karaktärer kan simma så är musklerna fortfarande en haj.
Det finns många olika typer av muskler som jag har sett spelade men här är några av de vanligare eller intressantare av de som jag personligen har haft vid mitt spelbord:
Monstret
"Det har varit för lite paladins på senaste tiden... Jag måste döda fler av Mithras hundar."
Monstret är, tja, ett monster. Alltid metaforiskt och ibland bokstavligt talat. Han älskar att slåss och att döda och gör det så fort han får chansen. Att slakta svagare fiender är kul men att döda värdiga utmanare och blanda sitt blod med deras medan man hackar varandra till döds är vad monstret lever för. Monstret är nästan aldrig en god karaktär och när det är en god karaktär är det nästan alltid en karaktär som har gått igenom eller kommer gå igenom en gottgörelse resa efter att ha varit onda. Ofta är monstret någon resten av gruppen släpper loss på sina fiender men samtidigt fruktar på någon nivå.
Glaskanonen
"Brinn! Allt måste brinna! Muhahahahahahahah!!!"
Glaskanonen är traditionellt en magiker men kan också vara en prickskjut eller en väldigt aggressiv men dåligt bepansrad krigare. Glaskanonen är en karaktär som gör enorma mängder skada på kort tid men som inte själv klarar av att ta särskilt mycket skada. Det fokus på fullständig attack som kommer ifrån att den här karaktärstypen inte klarar av en utdragen strid leder ofta till att glaskanonen upplevs som (läs: är) ännu mer agresiv än andra typer av muskler.
Muren
"Snälla! Jag har fortfarande 67 hitpoints."
Muren är motsatsen till glaskanonen. Medan glaskanonen är kungen över att dela ut skada så är muren kungen över att inte göra det. Muren är killen eller tjejen som har tjockast rustning, störst sköld och är byggd som... tja... en mur. Muren står längst fram och binder upp fiender medan mindre och svagare medlemar av gruppen lobbar magi eller kulor runt och över henne. Den har karaktären kallas ibland för en Tank och det är ganska passande.