Nekromanti Arketyper till Neotech Ultra?

chrull

Stockholm Kartell
Re: det behövs inte

det här var ju en fråga om arketyper och inte SLPs...

Arketyp: Typisk Bartender(slummkrog)
SLP: Arne Bengtsson, brevbärare.

Och att ha arketyper är grymmt användbart, många olika är bra. men för många liknande är slöseri med plats. skillnaden på en typisk polis och en typisk säkerhetsvakt, kanske inte är så stor...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Snälla!

att ha med Typisk Mördare, är ungefär lika vettigt som Typisk rollperson.

de skiljer sig lite. däremot tror jag att taxi-chaffisarna som förekommer i äventyren inte skiljer sig så värst mycket..

SLPs? de kan du väl göra själv? du sa att arketyperna kunde improviseras elelr skapas innan. SLPs med namn, adress och bakgrund är väl ännu bättre att göra själv?

dessutom tror jag att det kommer finnas en hög slps med, ihop med de speciella platser som är beskrivna...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Kommentarer till de redan existerande:

Typisk gangster, Typisk yakuza, Typisk triadmedlem
hoppas det blir skillnad på dem.. annars känns det jobbigt om allt som skiljer yakuzan från triaden att yakuza killen har 3 mer i "técermoni" och triaden har 3 mer i "klassisk kinesisk-tatuering" ...

Typisk gängmedlem, Typisk kicker
samma sak här? vad är skillnaden eller missuppfattar jag kicker?

Typisk booster
ehm. booster? jag har inte boken här så jag kan inte kolla.

Typisk hacker
mkt bra.

Typisk livvakt Typisk hitman Typisk torped Typisk utkastare
ganska lika varandra eller? hitman/torped .. vad är skillnaden? eller menas det med hitman en hitman som just spelet Hitman, alltså en hyrd lönmördare?
utkastaren kanske inte är lika vapenkunnig, men utkastare på skumma slumklubbar kan torped värdena användas och på finare ställen har man ju väktare/ordningspolis att köra på eller?

Typisk tekniker, Typisk journalist
mkt bra.

Typisk väktare Typisk ordningspolis Typisk säkerhetspolis
väktare, ordningspolis och säkerhetspolis? två arketyper borde väl räcka? eller kommer det bli en så tydlig skillnad mellan ordnings/säkerhetspolis?

Typisk kriminalare
bra bra.

Typisk rånare
Hm, gängmedlemmar och kickers är det mina rollspersoner blir rånade utav oftast...

Typisk fixer
och i den här kategorin ska alltså knarklangare rymmas under samma tak som killen i hamnen som köper stulna bilar?
Om man skiljer på de andra så mycket som du gjort så tycker jag nog lite fler fixar-typer ska få vara med...

Egna förslag:
Bartender. Jag har alltid undrat hur bra den fete, skallige killen verkligen kan hantera baseballträt/hagelgeväret han har under disken...

Chaufför. Taxichaffisar bråkar man ofta med...

"Vanlig människa". jo, faktiskt. man träffar dem oftare än man räknar med. alltså en normal arbetare/student/whatever. en helt normal människa som vuxit upp i förorten och jobbar på ett helt normalt jobb. såna där man möter i rulltrappan varje dag...

Sen tog inspirationen slut. beror nog på matlådan som står och skriker...

chrull

DAKRilla

Hero

"SLPs? de kan du väl göra själv? du sa att arketyperna kunde improviseras elelr skapas innan. SLPs med namn, adress och bakgrund är väl ännu bättre att göra själv?"

Detta är en av de anledningar som göra att jag inte finner någon nytta av arketyper. Byt även ut "SLPs" mot RPs i ovanstående citat för ytterligare en anledning.

DAKRilla

Hero
Även om detta är lite Off Topic så håller jag med. Mer information om rymden, och kanske särskilt baserna på månen och Mars, är av mej väldigt efterlängtade.

chrull

Stockholm Kartell

det här blir stressigt. rasten är snart slut.

SLPs är ju hela karaktärer med bakgrund som är VIKTIGA. de är dessutom extremt unika individer. ofta med märkliga kunskaper. Alltså är de inte så svårt att göra om man bara har tid... Dessutom är det sällan man överaskas med "Oj! jag glömde göra slutbossen i äventyret!!". eller liknande...

däremot så väntade du dig inte alls att rollpersonerna skulle smita från taxinotan och dessutom skjuta mot taxibilen... eller att de skulle börja tjaffsa med ungdomsgänget som står och röker braj i tunnelbanan.. de där personerna du bara nämnde för stämningens skull...

Då kan det vara bra att ha värden...

SLPs är givetvis kul att få klara.. även om jag sällan använder sådana, däremot använder jag dem till inspiration...

arketyperna kan dessutom användas till att göra "inte-så-viktiga-SLPs" tex nån underhuggare. allt man gör är ändrar några få värden på en arketyp till vad du tycker passar, sätter namn och utseende till honom och vips så har du en SLP...

chrull

Snow

Swashbuckler
Om det är vapnen, skadevärden och sånt som är det väsentliga... varför skilja på triaderna, yakuzan o andra gangsters (till exempel)... rada hellre upp flera olika vapenkombinationer för samma arketyp... känns som väldigt mycket klippa o klibba för er och mycket oanvändbart papper för oss annars...

swazze

Swordsman
En annan intressant grej kan vara att lägga in lite djur. Inte för att det finns så jätte många kvar men. Polisen använder väll fortfarande polis och knark hundar och armérna använder attackhundar.

Sen några fler yrken skulle väll inte skada heller

Mad_UBBT

Veteran
Arketyper -- en utmärkt idé. Det underlättar mycket för många SL, och de som inte tycker sig behöva det kan ju bortse från informationen. Många bra förslag har redan kommit in. Här är min lista:

Advokat, Ambulansförare, Aristokrat, Bartender, Butiksinnehavare, Domare, Dörrvakt, Företagsledare, Gambler, Gangster, Gängmedlem, Hacker, Hitman, Hälare, Industriarbetare, Knarkare, Kriminalinspektör, Kåkfarare, Langare, Legosoldat, Livvakt, Lånehaj, Läkare, Officer, Ordningspolis, Ordningsvakt, Prisjägare, Privatdetektiv, Prostituerad, Psykolog, Reporter, Rymdarbetare, Rånare, Shadowdoc, Sjukvårdare, Skådespelare, Smugglare, Soldat, SWAT-polis, Säkerhetspolis, Säkerhetsvakt, Taxiförare, Tekniker, Terrorist, Tiggare, Tjänsteman, Trafikpolis, Underrättelseagent.

Håller med tidigare inlägg om att fokus bör ligga på "common people", t.ex. butiksinnehavare, bartender, taxiförare och prostituerade. Observera skillnaden mellan en säkerhetspolis och en säkerhetsvakt. En säkerhetspolis tillhör en stats polisiära underrättelsetjänst, dvs SÄPO i dagens Sverige. En säkerhetsvakt skulle jag säga är en väktare med utökade befogenheter.

Något off-topic: andra saker jag skulle vilja se i Ultra är mer information om gifter & gaser. Två sidor i regelboken är inte tillräckligt. Mer information om hur nätet fungerar i praktiken och hur en hacker arbetar år 2059. Dessutom skulle mer information och gärna illustrationer av många ting i utrustningslistan vara välkommet. En uppdaterad Hardware alltså, som kanske borde släppas som separat modul. Men det är väl bara önsketänkande från min sida?

- MAD

Snow

Swashbuckler
En fråga... vad har du tänkt att det skall finnas för info under arketypen butiksinnehavare (för att ta ett exempel)? en typisk slp eller en mall?

Mad_UBBT

Veteran
Knappt någon information alls, bortsett från spelvärden. Det är väl hela tanken med arketyper, sedan får SL bygga på vid behov med namn, utseende och uppträdande eftersom det är mer individuellt. Självklart blir arketyper stereotyper, och det är ju själva idén. Att användas för mindre viktiga spelledarpersoner, alla som inte direkt för handlingen framåt. Kan hålla med dig om att butiksinnehavare är lite väl generellt. Min tanke var snarast närbutiksinnehavaren, du vet den där Ali på hörnet.

- MAD

swazze

Swordsman
En ny hardware skulle inte skada. En stor del av materialet finns ju redan, så lite ny fräsh design samt en del ändringar och skulle lätt kunna köpa den.

Snow

Swashbuckler
I c

nästa fråga som infinner sig är då varför vill man ha alis värden? Skall han slåss? Skall man köpslå med honom? spelar det någon roll om man måste höfta fram värdet på hans pistolfärdighet?

Jag försöker inte vara otrevlig... bara tycker det låter som en dålig idee att ge så oviktiga statister utförliga värden om man delar upp dem så fint. Bättre att ha en "supersunkig commoner", "medelsunkig commoner" och "commoner" (ursäkta svengelskan). Barn och åldringar är supersunkiga till medelsunkiga om någon undrade. Dessa innehåller väldigt enkla värden för att ha med dem i strider.

Jaja... det kanske bara är min mening (och några till verkar det som). Mina slp:er har mycket sällan värden om jag inte tror att de kommer att slåss. Då får de stridsvärden, resten håller jag i huvudet. Fast å andra sidan har jag bilder på de flesta av mina slp:er, tillverkat i ett fantombildsprogram, det ni! ;-)

Kanske ett sätt att snabbt göra en slp utifrån några enkla val hade varit bra... lite tabeller och grupper av färdigheter som kan delas ut snabbt.

eNo

Veteran
Jag skulle gärna se värden för lite djur t.ex en vakhund.
Jag skulle även gärna vilja ha lite info om olika "high-tech" prylar såsom Holoflage. Lite text om olika säkerhetssystem vore inte heller fel.

Det här svaret har inte mycket med arketyper att göra, men jag fick åtminstånde det jag ville säga sakt.

eNo

Mad_UBBT

Veteran
Självklart kan man höfta till värden när de behövs. Arketyper ser jag som ett stöd till oerfarna alternativt lata SL. Och jag tycker definitivt att de fyller en funktion. Sedan kan man fundera över indelningen och vilka typer som bör vara med eller inte. Själv har jag gjort ganska många (ca 50 stycken). Jämför gärna med Western.

Bifogar en sida ur min förteckning som exempel på hur jag har lagt upp informationen. Attribut och färdigheter är baserat på mallarna i grundreglerna. En praktiserande advokat (stereotyp) antar jag vara överklass till exempel. Det påverkar uppväxtfärdigheterna, men det där vet du ju redan. Eventuella vapenpreferenser kommer så långt det är möjligt från uppgifter i Offensiv. Jag har också med en sammanställning över samtliga arketypers Turordning. Det gör det lätt för SL att snabbt se vad som är lämpligt att kasta åt spelarna. Kommentera gärna!

- MAD

Snow

Swashbuckler
tja... nu förstår jag ännu mindre vad du behöver arketyper till?/images/icons/smile.gif
du har ju allt färdigt redan!... snygg layout också. varför inte publicera hela listan nånstans.

Mad_UBBT

Veteran
Du har rätt, personligen behöver jag inga arketyper. Men jag tycker ändå att det är bra att Neogames ger ut officiella regler, det är ju trots allt inte bara jag som spelar N2. Tack för komplimangen, men jag tror att jag håller detta för mig själv. Särskilt som Neogames nu ska ge ut "officiella" arketyper. Min inställning kanske ändras om de gör dåligt ifrån sig...

- MAD