Arketyper -- en utmärkt idé. Det underlättar mycket för många SL, och de som inte tycker sig behöva det kan ju bortse från informationen. Många bra förslag har redan kommit in. Här är min lista:
Advokat, Ambulansförare, Aristokrat, Bartender, Butiksinnehavare, Domare, Dörrvakt, Företagsledare, Gambler, Gangster, Gängmedlem, Hacker, Hitman, Hälare, Industriarbetare, Knarkare, Kriminalinspektör, Kåkfarare, Langare, Legosoldat, Livvakt, Lånehaj, Läkare, Officer, Ordningspolis, Ordningsvakt, Prisjägare, Privatdetektiv, Prostituerad, Psykolog, Reporter, Rymdarbetare, Rånare, Shadowdoc, Sjukvårdare, Skådespelare, Smugglare, Soldat, SWAT-polis, Säkerhetspolis, Säkerhetsvakt, Taxiförare, Tekniker, Terrorist, Tiggare, Tjänsteman, Trafikpolis, Underrättelseagent.
Håller med tidigare inlägg om att fokus bör ligga på "common people", t.ex. butiksinnehavare, bartender, taxiförare och prostituerade. Observera skillnaden mellan en säkerhetspolis och en säkerhetsvakt. En säkerhetspolis tillhör en stats polisiära underrättelsetjänst, dvs SÄPO i dagens Sverige. En säkerhetsvakt skulle jag säga är en väktare med utökade befogenheter.
Något off-topic: andra saker jag skulle vilja se i Ultra är mer information om gifter & gaser. Två sidor i regelboken är inte tillräckligt. Mer information om hur nätet fungerar i praktiken och hur en hacker arbetar år 2059. Dessutom skulle mer information och gärna illustrationer av många ting i utrustningslistan vara välkommet. En uppdaterad Hardware alltså, som kanske borde släppas som separat modul. Men det är väl bara önsketänkande från min sida?
- MAD