Herr Grönstedt
Swordsman
I det sätt som vi i vårt gäng spelar rollspel så skapar vi rollpersoner helt utan att använda oss av arketyper och yrken, då vi anser att det skapar stereotyper och vi istället vill ha individer.
Jag anser att systemet i DoD 6 är extremt styrande såtillvida att man tvingas att skapa just stereotyper. Det beror huvudsakligen på yrkesfixeringen. Samtidigt är hela regelsystemet uppbyggt kring nivåerna som hänger ihop med yrkena. Nivåerna förstärker effekten av yrkerna, eller om det är tvärt om.
För att vi ska kunna spela den sortens spel som vi vill måste vi lösa upp yrkesfixeringen och därmed också lämna nivåsystemet. Det vi får falla tillbaka på är gamla expertregler.
Det som jag tycker är den stora behållningen med DoD 6 är kampanjreglerna, spelvärlden och det nya magi/religionssystemet och vad jag får göra är att anpassa dessa bitar till våra gamla regler och kanske plocka några andra godbitar från övriga spelet.
Är det någon annan av er som har erfarenheter av dylika anpassningar och som har speltestat dem?
- Mattias
Jag anser att systemet i DoD 6 är extremt styrande såtillvida att man tvingas att skapa just stereotyper. Det beror huvudsakligen på yrkesfixeringen. Samtidigt är hela regelsystemet uppbyggt kring nivåerna som hänger ihop med yrkena. Nivåerna förstärker effekten av yrkerna, eller om det är tvärt om.
För att vi ska kunna spela den sortens spel som vi vill måste vi lösa upp yrkesfixeringen och därmed också lämna nivåsystemet. Det vi får falla tillbaka på är gamla expertregler.
Det som jag tycker är den stora behållningen med DoD 6 är kampanjreglerna, spelvärlden och det nya magi/religionssystemet och vad jag får göra är att anpassa dessa bitar till våra gamla regler och kanske plocka några andra godbitar från övriga spelet.
Är det någon annan av er som har erfarenheter av dylika anpassningar och som har speltestat dem?
- Mattias