Johan Granberg
Swordsman
Egentligen är det nog lite brunt av mig att göra såhär, men what the hell... Jag tror inte att Eksem blir ledsen, han är en hård kille!
Jag tänkte följa upp Eksems fråga genom att anpassa det hela till mitt egna, snarlika dilemma. Jag har nog inte nämnt det på forumet tidigare, men jag håller alltså på att leka lite med tanken på ett sorts skräckspel med fokus på baksidan av den amerikanska drömmen och i stort sett helt utan övernaturligheter (Jag är främst inspirerad av litteraturgenren Country Noir, t ex Jeremy T LeRoy och Larry Browns skildringar av den vita underklassen i USA). Om ni har sett filmen Gummo så har ni en ganska bra bild av hur jag vill ha stämningen där (fast lite...öh nedtonat). Det är min allmänna besatthet av "white trash-kultur"(läs Redneck Manifesto av Jim Goad!) som har mynnat ut i detta projekt och jag hoppas framför allt kunna skapa något som är lite orginellt i en genre som jag annars tycker har stagnerat en aning.
Men jag har alltså samma problem som Eksem. Jag har ingen aning som vilket system jag skall ha för rollpersonsskapande. Hade jag skrivit ett fantasyrollspel skulle jag förmodligen ha satsat på något i stil med star wars d6, dvs ganska många korta arketypbeskrivningar och utförliga regler om hur man skapar egna, men det känns på något sätt svårt att använda sig av det när settingen är 'vår' värld. Då spelet skall ha fokus på det fattiga, vita USA skulle man ju såklart kunna använda sig av klassiska white trash-stereotyper, men jag vill inte banalisera och göra simpsons-humor av det (en av anledningarna till att jag gör spelet är ju att man skall få en chans att uppleva hur amerikansk media konstant trycker ned och sparkar på dessa människor som redan ligger). Därför känns det svårt att ha ett arketypsystem. Ett yrkessystem å andra sidan känns konstigt då de människor man spelar ofta är den sortens folk som driver omkring och tar massa olika sorters arbeten i desperata försök att säkra sin familjs överlevnad. Klasser har jag ingen som helst aning om hur det skulle kunna användas i det här fallet.
/Johan, som var för snäll för att försöka kapa Eksems tråd.
Jag tänkte följa upp Eksems fråga genom att anpassa det hela till mitt egna, snarlika dilemma. Jag har nog inte nämnt det på forumet tidigare, men jag håller alltså på att leka lite med tanken på ett sorts skräckspel med fokus på baksidan av den amerikanska drömmen och i stort sett helt utan övernaturligheter (Jag är främst inspirerad av litteraturgenren Country Noir, t ex Jeremy T LeRoy och Larry Browns skildringar av den vita underklassen i USA). Om ni har sett filmen Gummo så har ni en ganska bra bild av hur jag vill ha stämningen där (fast lite...öh nedtonat). Det är min allmänna besatthet av "white trash-kultur"(läs Redneck Manifesto av Jim Goad!) som har mynnat ut i detta projekt och jag hoppas framför allt kunna skapa något som är lite orginellt i en genre som jag annars tycker har stagnerat en aning.
Men jag har alltså samma problem som Eksem. Jag har ingen aning som vilket system jag skall ha för rollpersonsskapande. Hade jag skrivit ett fantasyrollspel skulle jag förmodligen ha satsat på något i stil med star wars d6, dvs ganska många korta arketypbeskrivningar och utförliga regler om hur man skapar egna, men det känns på något sätt svårt att använda sig av det när settingen är 'vår' värld. Då spelet skall ha fokus på det fattiga, vita USA skulle man ju såklart kunna använda sig av klassiska white trash-stereotyper, men jag vill inte banalisera och göra simpsons-humor av det (en av anledningarna till att jag gör spelet är ju att man skall få en chans att uppleva hur amerikansk media konstant trycker ned och sparkar på dessa människor som redan ligger). Därför känns det svårt att ha ett arketypsystem. Ett yrkessystem å andra sidan känns konstigt då de människor man spelar ofta är den sortens folk som driver omkring och tar massa olika sorters arbeten i desperata försök att säkra sin familjs överlevnad. Klasser har jag ingen som helst aning om hur det skulle kunna användas i det här fallet.
/Johan, som var för snäll för att försöka kapa Eksems tråd.