Nekromanti Arketypskonceptspaket

Helmgast
Har fått en del inspiration med alla diskussioner om arketyper och yrken. Jag själv gillar mest arketyper då det ger färdiga rollpersonsbaser/spelledarpersoner som man kan ha snabbt och lätt.

Vad jag tänkte på är om det finns nåt spel med arketypskoncept - det vill säga att man kan kombinera "mäktig" med "sjöman" så får man både pengar, kontakter, navigering och knivkastning (till exempel). Om det inte finns - är det en bra idé att man kan kombinera 2-4 paket med arketypskoncept för att göra en rollperson/spelledarperson?

En idé är att man kombinerar "relation till omvärlden" ("inflytelserik", "mäktig", "berömd", "hatad" och så vidare) tillsammans med karaktärsdrag ("vresig", "gladlynt" etc.) och ett yrke (sånt kan ju alla...). I "gladlynt" ska, förutom själva karaktärsdraget även finnas "berättarkonst: vitsar" och liknande.

Krille

Super Moderator
"Vad jag tänkte på är om det finns nåt spel med arketypskoncept - det vill säga att man kan kombinera "mäktig" med "sjöman" så får man både pengar, kontakter, navigering och knivkastning (till exempel)."

Det finns. Det är så som Star Wars och Andra Imperiet fungerar. Där består av arketyperna av ett adjektiv och ett substantiv, till exempel "överspänd Jedi", "vild pilot" eller kringvandrande stridsrustningspilot".

Poängen med arketyper är egentligen att de inte har något med vad rollpersonen gör att göra, utan snarare hur han fungerar i världen. Det vill säga, poängen med den vilda piloten är inte att han är pilot, utan att han är vild.

Snow

Swashbuckler
nej... det Avatarex beskriver är inte så som Starwars d6 fungerar. "Vild pilot" är en odelbar enhet. Man kan inte välja att vara vild (och få egenskaper utifrån det) och sedan välja jedi (och få egenskaper från det). Man är fast med "Vild pilot" eller "Överspänd jedi" om man vill använda arketyperna.

rax

Swordsman
Vad jag tänkte på är om det finns nåt spel med arketypskoncept - det vill säga att man kan kombinera "mäktig" med "sjöman" så får man både pengar, kontakter, navigering och knivkastning (till exempel). Om det inte finns - är det en bra idé att man kan kombinera 2-4 paket med arketypskoncept för att göra en rollperson/spelledarperson?

Rollspelet Stormbringer (efter Michael Moorcock's böcker om Elric) använder något liknande, fast inte fullt så utvecklat. Systemet är vanlig BRP med procentbaserade färdigheter. När man ska sätta färdighetsnivån för en rollperson så väljer man först vilken inriktning rollpersonen har - löser man helst problem genom våld, klurighet, svada, osv. Beroende på vad man väljer så ökar en grupp relaterade färdigheter (t ex våldsrelaterade/fysiska färdigheter för den som helst löser problem med kroppen istället för knoppen) med 20 procentenheter var.

Därefter väljer man yrke och får då 250 enheter att placera ut inom åtta relaterade färdigheter. Till sist kan man få ytterligare valfria enheter att placera ut om man väljer att spela en äldre rollperson.

Kontakter och karaktärsdrag är helt och hållet rollspelsbundna i Stormbringer, dvs det finns inga regler som definierar dem. Samma sak gäller ens relativa position i samhället. Att slänga in ett antal möjliga kontakter som en del av yrkesvalet skulle dock inte vara svårt, och vill man ha karaktärsdrag med är Pendragons system för Passions och Traits givet.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Hmm, det där tål faktiskt att spinna vidare på (även om du kanske inte har nån nytta av det :gremwink: ). I Stormbringer avgör rollpersonernas livsval vilka kosmiska krafter de står närmast - Chaos, Balance eller Law (mäts med hjälp av ett poängsystem). Lutar man tillräckligt långt åt ena eller andra hållet kan man välja att bli förkämpe för den kraften, vilket ger vissa fördelar och en hel del förpliktelser. När man skapar sin rollperson ska man välja sida direkt - väljer man att kunna besvärjelserna som följer med yrkesvalet får man 3 Chaos points; föredrar man Law får man 3 Law points och kan höja tre valfria färdigheter, osv. Man skulle enkelt kunna droppa in ett gäng Passions och höja/sänka lämpliga Traits kopplat till detta val.

Att göra ett Traits-paket som är helt fristående skulle inte heller vara svårt. Är man den milda typen höjs kanske Forgiving, Modest och Merciful med +2 var (vilket automatiskt medför att Vengeful, Proud och Cruel sänks 2 steg var), är man lättretlig så höjs ett annat gäng. Pendragons religionssystem ger bonusar om man förkroppsligar religionens ideal genom ens Passions och Traits - samma sak skulle vara tematiskt riktigt i Stormbringer.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nu blev det lite systemspecifikt där på slutet, men sammanfattningsvis tycker jag att Stormbringer funkar delvis på det sätt du utmålar, och skulle lätt kunna vidareutvecklas till ett färdigt system med arketyppaket. Att helt slopa valfriheten på detta sätt tilltalar mig dock inte direkt som spelare; som SL däremot vore det ett ypperligt sätt att snabbt vispa ihop färdiga SLPs av olika kulörer. Det har också fördelen att paketen inte behöver balanseras mot varann för att undvika superoptade rollpersoner (om man nu tycker att sådant är ett problem, dvs).

/Rax

Rising

Vila i frid
Om det inte finns - är det en bra idé att man kan kombinera 2-4 paket med arketypskoncept för att göra en rollperson/spelledarperson?
Egentligen funkar det ju redan så i många spel, fast med Ras+Yrke. Varför skrev jag det där? För att vara jobbig och dum i huvudet? Nä, utan för att säga att principen fungerar, redan idag, och att du därför förmodligen är på rätt väg. Särskilt bra verkar det fungera när de olika kategorierna får styra lite olika saker. Raser styr ju mest grundegenskaperna, medan yrkena styr färdigheterna. Jag tror därför att det kan vara en god idé att se till att dina adjektiv och din arketyp inte krockar med varandra.

Jag tycker din idé är skitball och jag är mycket intresserad av att spåna på saken, då jag gärna vill göra något liknande själv.

---

Jag tror att kroppstyper kan vara en grej att ha med. En "fläskig" person kan ha helt andra kroppsliga egenskaper än en "senig", "spänstig", "krallig", "spinkig", "kort" och "ålderstigen" person.

Karaktärsdragen tror jag däremot kan vara bättre att låta bli, eftersom det mest märks i ens uppträdande. Det går ju att vara gladlynt på så oerhört många olika sätt, alla behöver inte kunna berätta vitsar. Men det är bara som jag känner nu, det kan vara så att du har rätt.

Det här med relation till omvärlden var iaf smart. Typiskt bra template.

Helmgast
Egentligen funkar det ju redan så i många spel, fast med Ras+Yrke. Varför skrev jag det där? För att vara jobbig och dum i huvudet? Nä, utan för att säga att principen fungerar, redan idag, och att du därför förmodligen är på rätt väg. Särskilt bra verkar det fungera när de olika kategorierna får styra lite olika saker. Raser styr ju mest grundegenskaperna, medan yrkena styr färdigheterna. Jag tror därför att det kan vara en god idé att se till att dina adjektiv och din arketyp inte krockar med varandra.

Det har jag inte tänkt på, men klart du har rätt. Man kan ju göra om raserna "alv" och "dvärg" till adjektiven "alvisk" och "dvärgisk", på ett ungefär.

Jag tycker din idé är skitball och jag är mycket intresserad av att spåna på saken, då jag gärna vill göra något liknande själv. [...] Det här med relation till omvärlden var iaf smart. Typiskt bra template.

Det var för banne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades. =) Skriv inlägg om du kommer framåt.

Jag tror att kroppstyper kan vara en grej att ha med. En "fläskig" person kan ha helt andra kroppsliga egenskaper än en "senig", "spänstig", "krallig", "spinkig", "kort" och "ålderstigen" person.

Smart, den tar vi.

Karaktärsdragen tror jag däremot kan vara bättre att låta bli, eftersom det mest märks i ens uppträdande. Det går ju att vara gladlynt på så oerhört många olika sätt, alla behöver inte kunna berätta vitsar. Men det är bara som jag känner nu, det kan vara så att du har rätt.

Man kan va mäktig på olika sätt också. Annars kan vi ju vända på steken och kalla det "vitsig" och låta "gladlynt" ingå däri.

// avatarex, som är ute efter nyskapande i mitt d6-regelsystem

Jaggernaut

Hero
Citat från 'Rising' men jag tycker det var lika bra att svara på det i det här inlägget istället för att göra två inlägg.

Det är väl tänkt att man ska få någon egenskap eller färdighet för att man är t.ex. gladlynt? Exempel - Gladlynt: färdigheten Berättarkonst: Vitsig, Egenskapen: 'Kommer lätt överens med folk' - eller nåt sånt. Egentligen kan jag var helt ute och cykla men det var så jag uppfattade det hela. Isåfall kan man ju göra så att man får en del olika alternativ och väljer själv på vilket sätt du vill vara gladlynt. Alltså du väljer att du är gladlynt på något sätt och får färdigheter/egenskaper utifrån på vilket du är gladlynt. Då behöver man inte vara vitsig bara för att man är gladlynt.

Man kan va mäktig på olika sätt också. Annars kan vi ju vända på steken och kalla det "vitsig" och låta "gladlynt" ingå däri.

Nu ska jag vara allmänt dryg (svara gärna med någon elak kommentar :gremtongue:) och påpeka att bara för att man är vitsig behöver man inte vara gladlynt. Kan ju dra elaka vitsar om folk för att förnedra dem/göra dem ledsna och så. Alltså är man elak/sadistisk eller nåt sånt

Rising

Vila i frid
Det är väl tänkt att man ska få någon egenskap eller färdighet för att man är t.ex. gladlynt? Exempel - Gladlynt: färdigheten Berättarkonst
Det är väl just det att det finns många gladlynta personer som ändå är blyga, stammande eller enstöringar; och som därför inte alls är bra på berättande, på samma sätt som det finns många buttra författare, melankoliska diktare, svartsynta sagoskrivare, osv, som är långt ifrån gladlynta, men ändå goda berättare.

Det finns vissa spel som knyter an förmågor till karaktärsegenskaper; ett av de tydligaste är Wuthering Heights, där Raseri bestämmer ens förmåga att slåss och utföra fysiska göromål. Det funkar i det spelet, men kommer med ganska starka mallar när man skall göra en rollperson; kan man inte vara precis lika bra på att slåss med en lugn kung fu-master onion-gubbe, eller en kyligt beräknande fäktmästare?

Därför tror jag att till ett generellt rollspel (wuthering heights är inte ett generellt rollspel) så vore det kanske att bita sig i svansen att knyta an färdigheter till karaktärsegenskaper.

Jaggernaut

Hero
Det är väl tänkt att man ska få någon egenskap eller färdighet för att man är t.ex. gladlynt? Exempel - Gladlynt: färdigheten Berättarkonst
Det är väl just det att det finns många gladlynta personer som ändå är blyga, stammande eller enstöringar; och som därför inte alls är bra på berättande, på samma sätt som det finns många buttra författare, melankoliska diktare, svartsynta sagoskrivare, osv, som är långt ifrån gladlynta, men ändå goda berättare.
Hm jag tycker jag gav en alternativ lösning till det där men, men :gremsuck:. Citat från mitt första svar (i den här tråden).

Isåfall kan man ju göra så att man får en del olika alternativ och väljer själv på vilket sätt du vill vara gladlynt. Alltså du väljer att du är gladlynt på något sätt och får färdigheter/egenskaper utifrån på vilket du är gladlynt. Då behöver man inte vara vitsig bara för att man är gladlynt.
Man kan vara blyg också, eller vad du nu än vill passa ihop med gladlynt (sen kanske det inte finns färdigheter/egenskaper till allt men då får man antingen improvisera/ta vad som passar bäst (vilket kanske passar alls ändå)/inte ta något alls). Kan väl lägga till att man inte behöver ta någon färdighet/egenskap alls om det inte finns någon som passar.

Därför tror jag att till ett generellt rollspel (wuthering heights är inte ett generellt rollspel) så vore det kanske att bita sig i svansen att knyta an färdigheter till karaktärsegenskaper.
Jo det kanske är bäst så men vill avatarex ha det så att man får färdigheter/egenskaper av till karaktärsdragen så gav jag en alternativ lösning (iofs kanske den inte är den bästa men den borde ju kunna fungera :gremtongue:)

Helmgast
Jo det kanske är bäst så men vill avatarex ha det så att man får färdigheter/egenskaper av till karaktärsdragen så gav jag en alternativ lösning (iofs kanske den inte är den bästa men den borde ju kunna fungera )

Förtydligande: Jag vill ha "koncept" som i sin tur ger egenskaper, färdigheter och karaktärsdrag. Till och med kontakter och utrustning.

Konceptet "Svensson" ger: Måttligt fotbolls- och schlagerintresserad, traditionalistisk, radhus, två barn och en lagom inkomst. Dessutom har man varit i Danmark massa gånger och är lite avundsjuk på deras ölpriser.

Konceptet "nörd" ger: Datorkunnande, historisk bevandring, ointresse för sport och schlager, några skumma specialintressen och kaffetålig mage. Eventuellt lite skygg också.

Nu är detta i födelsestadiet och jag vet inte hur man kombinerar "nörd" med "Svensson". Men jag tar gärna emot tips.