Vad jag tänkte på är om det finns nåt spel med arketypskoncept - det vill säga att man kan kombinera "mäktig" med "sjöman" så får man både pengar, kontakter, navigering och knivkastning (till exempel). Om det inte finns - är det en bra idé att man kan kombinera 2-4 paket med arketypskoncept för att göra en rollperson/spelledarperson?
Rollspelet Stormbringer (efter Michael Moorcock's böcker om Elric) använder något liknande, fast inte fullt så utvecklat. Systemet är vanlig BRP med procentbaserade färdigheter. När man ska sätta färdighetsnivån för en rollperson så väljer man först vilken inriktning rollpersonen har - löser man helst problem genom våld, klurighet, svada, osv. Beroende på vad man väljer så ökar en grupp relaterade färdigheter (t ex våldsrelaterade/fysiska färdigheter för den som helst löser problem med kroppen istället för knoppen) med 20 procentenheter var.
Därefter väljer man yrke och får då 250 enheter att placera ut inom åtta relaterade färdigheter. Till sist kan man få ytterligare valfria enheter att placera ut om man väljer att spela en äldre rollperson.
Kontakter och karaktärsdrag är helt och hållet rollspelsbundna i Stormbringer, dvs det finns inga regler som definierar dem. Samma sak gäller ens relativa position i samhället. Att slänga in ett antal möjliga kontakter som en del av yrkesvalet skulle dock inte vara svårt, och vill man ha karaktärsdrag med är Pendragons system för
Passions och Traits givet.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Hmm, det där tål faktiskt att spinna vidare på (även om du kanske inte har nån nytta av det
). I Stormbringer avgör rollpersonernas livsval vilka kosmiska krafter de står närmast - Chaos, Balance eller Law (mäts med hjälp av ett poängsystem). Lutar man tillräckligt långt åt ena eller andra hållet kan man välja att bli förkämpe för den kraften, vilket ger vissa fördelar och en hel del förpliktelser. När man skapar sin rollperson ska man välja sida direkt - väljer man att kunna besvärjelserna som följer med yrkesvalet får man 3 Chaos points; föredrar man Law får man 3 Law points och kan höja tre valfria färdigheter, osv. Man skulle enkelt kunna droppa in ett gäng Passions och höja/sänka lämpliga Traits kopplat till detta val.
Att göra ett Traits-paket som är helt fristående skulle inte heller vara svårt. Är man den milda typen höjs kanske Forgiving, Modest och Merciful med +2 var (vilket automatiskt medför att Vengeful, Proud och Cruel sänks 2 steg var), är man lättretlig så höjs ett annat gäng. Pendragons religionssystem ger bonusar om man förkroppsligar religionens ideal genom ens Passions och Traits - samma sak skulle vara tematiskt riktigt i Stormbringer.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Nu blev det lite systemspecifikt där på slutet, men sammanfattningsvis tycker jag att Stormbringer funkar delvis på det sätt du utmålar, och skulle lätt kunna vidareutvecklas till ett färdigt system med arketyppaket. Att helt slopa valfriheten på detta sätt tilltalar mig dock inte direkt som spelare; som SL däremot vore det ett ypperligt sätt att snabbt vispa ihop färdiga SLPs av olika kulörer. Det har också fördelen att paketen inte behöver balanseras mot varann för att undvika superoptade rollpersoner (om man nu tycker att sådant är ett problem, dvs).
/Rax