Nekromanti Arkham horror kreaturer konverterade till BRP

Hattifnatten

Warrior
Hejsan! nu när mitt egna rollspel ligger på is så har jag bestämt mig för att försöka starta upp en cthulhu kampanj med hjälp av BRP, därför har jag bestämt mig att använda några kreaturer från brädspelet arkham horror. Igår kväll satt jag och konverterade ett antal kreaturer som passar in i det första äventyret.

HÄR ÄR ETT EXEMPEL:

Tindalos Hund/ Hound of tindalos
STR:15 MOV:8 Dammage bonus: 1 T6
CON:12 HP:13 Power points: 6
SIZ:15 Attacks: Bita 40 % 2 T6
INT:13 Klor 45% 1 T6 + DB
POW:12 Speak to mind 2PP 50 % 1 T6 sanity
DEX:18
APP:9

Unfair

Hero
Jag misstänker att du redan känner till detta men ändå.

Arkham horror är ett spel som baserat allt sitt fluff på böcker, noveller och annat material från cthulhu-sviten. Om det bara är så att du vill spela cthulhu-brp så finns det ju alltid Call of Cthulhu. Och om du inte vill använda reglerna därifrån så kanske du i alla fall bör tänka på att alla de varelser som är omnämnda där i är skrivna till brp och därför inte behöver någon konvertering, så det kan ju göra jobbet enklare.

Botulf

Hero
Eller skaffa istället monsterboken till CoC: Malleus Monstrorum som innehåller en jäkla massa Mythos varelser(inklusive dom i CoC grundboken) med BRP stats och en del settinginfromation och använd den med gula BRP boken. Och inspiration kan man hämta ur Lovecrafts historier och andra( såsom Robert E Howards är ett bra exempel) och ersätta fluffet i CoC boken med.

Malleus Monstrorum

Men däremot så har tanken slagit mig flera gånger om man inte istället kunde modda reglerna till Arkham Horror för att använda i rollspel snarare än tvärt om. Allt det väsentliga för CoC i regelväg finns ju redan där. Kanske man får läsa på lite fluff från Lovecrfaft bara och andra källor för beskrivningar av varelser. Inte lika stor minimalism i regler som Cthulhu Dark men ändå inte lika skramligt som andra Cthulhu baserade rollspel(CoC, ToC CoCd20, SoC) Hmmmm....

Hattifnatten

Warrior
Jo, det är klart :gremwink: men jag har precis köpt BRP och tänlte fördjupa mig i det spelet, CoC baseras ju på BRP så det jag kanske kommer att göra är att köpa Malleus monstorum men inte CoC regelböckerna..

Botulf

Hero
Det du missar främst från CoC boken i regelväg blir magin och kapitlet om Mythos böcker. Men sådana kan man hämta från litteraturen och sedan skapa dom via BRP boken(som jag har för mig har kapitel osm går in på det) .

Gällande magi och monster så brukar det sällan stå vid ett generiskt monster exakt vilka spells de har utan man får oftast sätta dit dom själv. Bara att fylla ut med Super Powers, Mutations, Magic eller Sorcery från BRP istället. Rollpersoner har sällan magi i CoC ändå och då brukar ändå kunna hanteras friformigt (oftast obligatorisk förlust av Sanity) om man verkligen känner att man måste ha med en besvärjelse i ett äventyr.

Möller

Hubert Hortlax
Antemannen said:
En annan fråga, kan man spela kampanjen masks of nyarlanthotep eller tatters of the king med hjälp av bara BRP boken?
Man kan göra allt möjligt här i världen.

Själv har jag spelat Tatters med ett system som inte ens liknar BRP. Nog går det, men det kräver antagligen en del av dig som spelledare.

Har BRP-boken regler för Sanity? Även om man inte behöver sköta det som CoC gör, så är att bli galen en rätt viktig del av varje bra Lovecraftisk berättelse.

Hattifnatten

Warrior
Jo, det finns en del i boken om sanity, et ganska bra sådant, jag funderar på att köpa in masks of nyarlanthotep, efter osm att det är en av de äldsta och låter bra.. =)

Bara av nyfikenhet, vilket system använde du?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Antemannen said:
Eftersom jag är den som spelledde Möller så kan jag svara: Ett hemmabygge inspirerat av Trail of Cthulhu. Mycket mindre pill än BRP, mindre stridsfokus, mer fokus på undersökningar etc.

Planen är att skriva ihop systemet och släppa det... nån gång.

Möller

Hubert Hortlax
Antemannen said:
Dethär hemasnickrade systemet som krank inte lyckats döpa än. Med ett undersökande färdigheter á Gumshoe / Trail of Cthulhu fast utan poängspenderande och ett riktigt annorlunda system för galenskap.

Jag var alltså spelare, inte spelledare. Om det nu inte framgick.

EDIT: Äh, EMU'ad av krank. Nåja.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
och ett riktigt annorlunda system för galenskap
Som finns beskrivet bland annat här.

Jag lovar, jag ska skriva klart det där...