Det är roligt och stämningsfullt. Rätt lättspelat när man väl lärt sig reglerna.PAX said:Vad är bra med Arkham Horror?
Om man gillar Chuthulumytoset, ja.PAX said:Något för spelare som inte är rollspelare?
Oja. Om man gillar chuthulumytoset i alla fall.PAX said:Något för inbitna rollspelare?
Någorlunda. Setupen tar en tid. Men det kan också gå väldigt fort beroende på vad som händer i spelet.PAX said:Tidskrävande?
Jag gillar verkligen det här spelet, men jag vill nog också säga att det som gör det riktigt bra är om man försöker leva sig in i det lite. Där kanske rollspelare har en fördel, men jag ser det inte som krav. Läs på lite på karaktären man får och spela därefter så blir upplevelsen mångdubbelt bättre.PAX said:Hypat eller förtjänar att hyllas?
Ja visst ja! Det skulle jag också ha skrivit något om men glömde bort det i allt mitt beröm. Det kräver nästan att man har med någon som spelat det förr för att det ska bli riktigt roligt.krank said:Det är svårt att få till framför allt med nybörjare eftersom det har så hög inlärningskurva.
Stämningen och variationen.PAX said:Vad är bra med Arkham Horror?
Ja, definitivt. Däremot så får man inte vara rädd för lite regler.PAX said:Något för spelare som inte är rollspelare?
Ja, då är det ännu roligare.PAX said:Något för inbitna rollspelare?
Det beror på vem man spelar med. jag har spelat med överanalyserare där det tagit 6-8 timmar, och jag har spelat med folk som är snabba där det tar 2 timmar.PAX said:Tidskrävande?
Helt klart en favorit för mig.PAX said:Hypat eller förtjänar att hyllas?
Nackdelen där blir å andra sidan att man som enskild och inte speciellt duktig spelare konstant känner att man förstör för ALLA andra. Får jag ingen hjälp med beslutsfattandet från de som vet mer och tänker bättre än mig så gör jag ju också fel. Hela tiden. Vilket inte är ett speciellt stort problem i spel där man spelar mot varandra; där behöver jag ju bara äga mina egna misslyckanden...Björn den gode said:(sen hittade jag Space Alert som löser det snyggt)
Arkham Horror är ett av de två spel som alla tycks älska och jag finner nästintill ospelbart.PAX said:Vad är bra med Arkham Horror?
Något för spelare som inte är rollspelare?
Något för inbitna rollspelare?
Tidskrävande?
Hypat eller förtjänar att hyllas?
Det första av de här problemen är en sak som min expansion är direkt designad för att fixa. Den gör att man alltid har något att göra, och att man har medellånga mål (dvs längre än "vad gör jag nästa runda" och kortare än "hur vinner vi spelet").Lu-kaazh said:Det första problemet jag har är att spelet kan låsa sig själv i en situation där inget händer
(snip)
2. play by commite
Tycker du? Jag tycker ofta att det blir ett race mot tiden, och jag har nog varit med om 4-5 spel där allt avgjorts på ett enda tärningslag på slutet.Ond bråd död said:Angående spelmekaniken så är designen lite kass i och med att spelet blir rätt ointressant när väl börjat vinna. Det blir liksom lättare och lättare, och de sista portalerna är bara en process att stänga. Det tar dock fortfarande en jävla tid att bli klar.
Återigen, min expansion. Den sätter ihop saker till investigations, små minihandlingar i spelet, med bonusar om man lyckas, straff om man misslyckas och ibland pågående effekter tills man lyckats/misslyckats.Ond bråd död said:Dessutom är händelserna helt slumpmässiga och skapar ingen vettig story, utan bara händer.
En grej kring spellängden: Ja, det är långt. Det skulle inte känts så episkt om det var en bagatell som man spelade genom på trekvart. Det är en medveten del av grejen.PAX said:Verkar vara spridda skurar när det gäller upplevelsen av spelet. Länge sen jag själv ens orkade bry mig om brädspel men just Arkham Horror lockar en del. Främst kanske för att jag är fan av Call of Cthulhu. Hittar jag ett begagnat exemplar så kanske det blir ett test.
Hur man ska tolka det beror på om du tror att hästar finns, men det var mycket jobb.PAX said:Anders verkar ha gjort ett hästjobb med sin expansion. Dokumenten är redan nedladdade.
Jag håller med OBD.Troberg said:Tycker du? Jag tycker ofta att det blir ett race mot tiden, och jag har nog varit med om 4-5 spel där allt avgjorts på ett enda tärningslag på slutet.Ond bråd död said:Angående spelmekaniken så är designen lite kass i och med att spelet blir rätt ointressant när väl börjat vinna. Det blir liksom lättare och lättare, och de sista portalerna är bara en process att stänga. Det tar dock fortfarande en jävla tid att bli klar.
What?Möller said:Men det är ju fortfarande så att man aldrig vinner på att stänga alla portaler, t.ex., utan det är att försegla som gäller.
Höh. Jag har aldrig lyckas avsluta ett spel genom att stänga alla gates.Troberg said:Jag ligger nog på ungefär 2/5 segrar i slutstrid, 2/5 förseglade och 1/5 stänga alla gates.
Det beror helt på vilka karaktärer man råkar spela med. Har man bra gatestängare så är det fullt genomförbart. Med rätt spells går det lite lättare. Kör man dessutom med Kingsport och någon blir Captain of the White Ship, så är det ännu lättare.Möller said:Höh. Jag har aldrig lyckas avsluta ett spel genom att stänga alla gates.Troberg said:Jag ligger nog på ungefär 2/5 segrar i slutstrid, 2/5 förseglade och 1/5 stänga alla gates.