Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Efter att ha köpt "Arkham Horror" och dessutom börjat läsa i Leslie S. Klingers bok med Lovecrafts berättelser är jag helt chutulhufierad. Samtidigt gnager ett gammalt spel i tankarna: Ebon Oaks, där det fanns rum som spelarna skulle gå genom. Därav denna idé om ett varulvsspel:
Den gamle adelsmannen och klubbordföranden i logen ”the Silver Twilight Club” Barnacle Barnes har plötsligt avlidit under mystiska omständigheter i sitt gigantiska hus. Medlemmarna i logen har därför bestämt sig för att en mörk och stormig natt undersöka hans hus i jakt på ledtrådar efter mördaren. Men de är inte ensamma! Några kultister har smugit sig med i gruppen och under täckmanteln att alla i klubben är anonyma och egentligen inte känner varandra, har de lyckats smyga sig in i huset. Nu gäller det att identifiera kultisterna innan de har tagit klubbens medlemmar av daga. Men hur veta vem som är en äkta logemedlem eller ej?
---
Spelet är ett huvudsakligen traditionellt varulvsspel där följande specialregler tillämpas:
1. Det finns ingen siare eller väktare.
2. Varje spelare går dock att identifiera genom att man hittar ett personligt föremål som bekräftar dennes identitet som "utforskare" (istället för kultist, vilket är spelets version av varulv)
3. Man hittar ett föremål genom att i aktuell tråd skriva vilket rum man letar i: "Jag letar i VARDAGSRUMMET!"
4. Föremålen bekräftar en persons yrke. Exempel: "Fotografen har en kamera". Kultisterna har inga "vanliga föremål".
5. SL kommer sedan i PM berätta resultatet av genomökningarna.
6. Spelet arrangeras för 8-9 deltagare (det går att skala upp till större spel, men bedömer att det är realistiskt att arrangera ett spel för den här mängden deltagare).
7. Spelet har hämtat stor inspiration från brädspelet "Arkham Horror", vilket kan ses som spelets fluff (länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Arkham_Horror)
8. Spelet kommer vara av blixtkaraktär med rundor på följande dagar: start söndag 3/4 12.00, måndag 4/4 21.00, tisdag 5/4 21.00, onsdag 6/4 21.00, osv.
9. Om kultisterna kommer först till ett rum (dvs anmäler att de undersöker ett rum först av alla) kan de gömma det föremål som finns i rummet, varpå nästföljande personer som undersöker rummet får resultatet "Inget föremål i detta rum!"
10. Det finns fler rum än spelare.
11. Fler spelare än en kan befinna sig i samma rum.
12. Om ett rum har en specialeffekt (som en fälla eller liknande) drabbas endast den spelare som kommer till rummet först.
Vinstkriterier
Utforskarna vinner om de har oskadliggjort alla kultister
Kultisterna vinner om de är lika många eller fler än utforskarna.
Exempelroller kan* se ut så här:
Utforskare:
Kultist:
Anmälan stänger på lördag 2/4 kl. 21.00.
Spelupplägg och andra frågor diskuteras gärna innan spelstart!
/Basenanji
*Vilket kan komma att ändras.
Den gamle adelsmannen och klubbordföranden i logen ”the Silver Twilight Club” Barnacle Barnes har plötsligt avlidit under mystiska omständigheter i sitt gigantiska hus. Medlemmarna i logen har därför bestämt sig för att en mörk och stormig natt undersöka hans hus i jakt på ledtrådar efter mördaren. Men de är inte ensamma! Några kultister har smugit sig med i gruppen och under täckmanteln att alla i klubben är anonyma och egentligen inte känner varandra, har de lyckats smyga sig in i huset. Nu gäller det att identifiera kultisterna innan de har tagit klubbens medlemmar av daga. Men hur veta vem som är en äkta logemedlem eller ej?
---
Spelet är ett huvudsakligen traditionellt varulvsspel där följande specialregler tillämpas:
1. Det finns ingen siare eller väktare.
2. Varje spelare går dock att identifiera genom att man hittar ett personligt föremål som bekräftar dennes identitet som "utforskare" (istället för kultist, vilket är spelets version av varulv)
3. Man hittar ett föremål genom att i aktuell tråd skriva vilket rum man letar i: "Jag letar i VARDAGSRUMMET!"
4. Föremålen bekräftar en persons yrke. Exempel: "Fotografen har en kamera". Kultisterna har inga "vanliga föremål".
5. SL kommer sedan i PM berätta resultatet av genomökningarna.
6. Spelet arrangeras för 8-9 deltagare (det går att skala upp till större spel, men bedömer att det är realistiskt att arrangera ett spel för den här mängden deltagare).
7. Spelet har hämtat stor inspiration från brädspelet "Arkham Horror", vilket kan ses som spelets fluff (länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Arkham_Horror)
8. Spelet kommer vara av blixtkaraktär med rundor på följande dagar: start söndag 3/4 12.00, måndag 4/4 21.00, tisdag 5/4 21.00, onsdag 6/4 21.00, osv.
9. Om kultisterna kommer först till ett rum (dvs anmäler att de undersöker ett rum först av alla) kan de gömma det föremål som finns i rummet, varpå nästföljande personer som undersöker rummet får resultatet "Inget föremål i detta rum!"
10. Det finns fler rum än spelare.
11. Fler spelare än en kan befinna sig i samma rum.
12. Om ett rum har en specialeffekt (som en fälla eller liknande) drabbas endast den spelare som kommer till rummet först.
Vinstkriterier
Utforskarna vinner om de har oskadliggjort alla kultister
Kultisterna vinner om de är lika många eller fler än utforskarna.
Exempelroller kan* se ut så här:
Utforskare:
Namn | Yrke | Föremål | Spec.förm. | Information |
Harwey Walter [endast aktuellt om 7+ investigators] | Professor | Elder Sign | [förmåga] | --- |
Kultist:
”Alias”/Elsa Schmitt | ”Författare”/Kultist | ”Skrivmaskin”/ Kultistdolk | Har ett alias | Har gjort i ordning en engångsfälla som tar livet av den första som besöker rummet (välj ett rum: valet skickar du innan spelstart i ett PM till SL). |
Anmälan stänger på lördag 2/4 kl. 21.00.
Spelupplägg och andra frågor diskuteras gärna innan spelstart!
/Basenanji
*Vilket kan komma att ändras.