Nekromanti Arkipelagisk värld

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En grej jag funderar över för en SF-spelvärld är en planet som i huvudsak är en stor skärgård, eventuellt med öppna oceaner som vår värld men där kontinenterna är ersatta av stora arkipelager.

Anledningarna till att jag vill ha en sådan värld är många, men framför allt att jag vill ha en naturlig planet för ekranoplan ("flygplan" som utnyttjar markeffekten för att hålla sig upp, normalt en maxhöjd på några meter. Häftiga om man gillar att åka mycket lågt och mycket fort...), men även att en sådan värld skulle passa en del andra uppslag jag har. Dessutom är jag just nu inspirerad av öarna i FarCry.

OK, problemen:

Vad kan ligga bakom att en sådan värld skapas? Vår sorts kontinentaldrift skulle ganska snabbt knycklat ihop planetytan till kontinenter.

Hur funkar havsstömmarna utan hämmande kontinenter? Löper korioliseffekten amok och alla försök att bada ofelbart leder till att man blir swooshad som en guldfisk i en toalett? Hur gör man havet i huvudsak lugnt? Blir det mycket stormar utan bromsande bergsmassiv?

Finns det något sätt att "komprimera" ett klimat? SF är fullt av ökenvärldar (Arrakis, Tatooine), skogsvärldar (Ewok-planeten), isvärldar (Hoth, Ice Planet Zero) och så vidare. Hur åstadkommer man sådana världar med mer heterogent klimat? Jorden spänner ju från skitkallt till tempererat till kokhett till regnskog, allt på en planet. Man vill ju göra det lite lättare att presentera världarna för spelarna och ett sätt är att koncentrera dem till ett koncept, tex tropisk arkipelag. Kan man trovärdigt säga att klimatet är mer likformigt över planeten, tex spänner över spannet man kan se runt medelhavet?

Ideer?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Finns det något sätt att "komprimera" ett klimat? SF är fullt av ökenvärldar (Arrakis, Tatooine), skogsvärldar (Ewok-planeten), isvärldar (Hoth, Ice Planet Zero) och så vidare. Hur åstadkommer man sådana världar med mer heterogent klimat? Jorden spänner ju från skitkallt till tempererat till kokhett till regnskog, allt på en planet. Man vill ju göra det lite lättare att presentera världarna för spelarna och ett sätt är att koncentrera dem till ett koncept, tex tropisk arkipelag. Kan man trovärdigt säga att klimatet är mer likformigt över planeten, tex spänner över spannet man kan se runt medelhavet?
Det finns ju de som hävdar att Jorden har varit en snöboll en gång i urtiden, även om den hypotesen väl inte är så populär nu för tiden. Ändå visar det ju att det är teoretiskt möjligt med isplaneter: de har bara drabbats av en osedvanligt elakartad istid.

Om kontinenterna är stora blir avdunstningen mindre, klimatet blir torrare och så vidare. Och om det inte ligger några kontinenter vid polerna kommer det inte att finnas några ismassor där, så havsströmmarna blir antagligen varmare i allmänhet. Och så vidare. Det finns många faktorer man kan laborera med, och om dina spelare inte har specialkunskaper borde det räcka att få en pseudo-trovärdig förklaring.


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad kan ligga bakom att en sådan värld skapas?"

Med stor sannolikhet vulkanisk aktivitet. Hela Mikronesien består ju av vulkanöar eller korallatoller kring vulkanöar. Kruxet är att man får kontinenter på köpet. Men det går nog att bortförklara med att vattenmassan är så stor att det bara är de högsta topparna som syns.

"Blir det mycket stormar utan bromsande bergsmassiv?"

Tropiska stormar uppkommer med i princip hav och sol som enda generator. Vi har ju också den stora röda fläcken på Jupiter som exempel - där finns ingen yta alls, och stormen har rasat sedan åtminstone Galileos tid.

"Finns det något sätt att "komprimera" ett klimat?"

Gör klimatet extremt genom extrema globala förhållanden. Folk som klagar på att ökenplaneter och isplaneter är orealistiska bör titta på Mars respektive Jorden under någon av istiderna.

Alternativt, ha en heterogen värmekälla till världen. Solen lyser upp rätt taskigt vid polerna, varför vi har arktiskt klimat där. Om värmen kommer heterogent från en annan värmekälla så får man inga klimatzoner. Jag kör det tricket i Skymningshem (som också har en arkipelag), fast draget in absurdum. Solens värme är så mjäkig att till och med norrskenen är kraftigare. Den huvudsakliga värmen kommer istället från vulkanisk aktivitet, instängd av växthuseffekt. En del till kommer i form av magnetosfären som drar in en massa laddade partiklar till polerna (varför det är arktiskt klimat vid ekvatorn och tropiskt klimat vid polerna), och en liten del till från solen som klimatutlösare.

Alternativt, presentera klimatet vid den huvudsakliga bosättningen. Planeten Hurgibumbi är känd som ett tropiskt paradis, men det beror på att den enda landmassan är en jättelik arkipelag vid ekvatorn. Det är arktiskt klimat vid polerna, men där finns det bara is så dit åker ju ingen. Utom för att hämta tillbehör till drinkarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Med stor sannolikhet vulkanisk aktivitet. Hela Mikronesien består ju av vulkanöar eller korallatoller kring vulkanöar.
En planet med kall kärna då? Inga kontinenter på glid, terrängen formas i första hand av erosion och meteoriter?

Tropiska stormar uppkommer med i princip hav och sol som enda generator.
OK, hur tar man kål på stormarna? Det blir inte mycket till paradisöar om man måste knyta ett ankare i foten för att inte blåsa bort...

Alternativt, ha en heterogen värmekälla till världen.
Eller mer än en sol. Det behövs inte mycket för att "fylla ut" vad den primära solen inte värmer ordentligt.

Alternativt, presentera klimatet vid den huvudsakliga bosättningen. Planeten Hurgibumbi är känd som ett tropiskt paradis, men det beror på att den enda landmassan är en jättelik arkipelag vid ekvatorn. Det är arktiskt klimat vid polerna, men där finns det bara is så dit åker ju ingen. Utom för att hämta tillbehör till drinkarna.
Har funderat på det, men tyckte det kändes som en feglösning.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Kan man trovärdigt säga att klimatet är mer likformigt över planeten, tex spänner över spannet man kan se runt medelhavet?
Du bör eftersträva ett likartat klimat över hela planeten, eftersom detta skulle lösa alla dina problem. Tror jag. Eftersom havsströmmarnas syfte är att transportera kyla/värme för att utjämna planetens temperatur så kommer haven vara relativt lugna. Vinden, som har samma syfte, kommer också vara lugnare. Eftersom det inte finns några kontinenter så kommer inte temperaturskillnader mellan land och hav vara lika klara, vilket leder till svagare vindar och färre extrema väderfenomen.

Sedan kommer det svåra. Att skapa förutsättningarna för en sådan planet...
 
G

Guest

Guest
OK, hur tar man kål på stormarna? Det blir inte mycket till paradisöar om man måste knyta ett ankare i foten för att inte blåsa bort...
Det bästa sättet att ta kål på stormar är mer sol, solen är faktiskt anledningen till att jupiters och mars stormar är så långvariga.
Ett annat sätt är ju att ha mycket mer omväxlande atmosfär, som vid stormar ger effekten av berg utan att ha det.
Om du vill kan du ju också ha ett högre lufttryck som dämpar stormarna, nackdelen är ju att man kan flyga iväg iallafall om man inte mot förmodan skulle flyta iväg.

En planet med kall kärna då? Inga kontinenter på glid, terrängen formas i första hand av erosion och meteoriter?
Detta låter som en bra ide, kontinentalplattorna flyter ju trotts allt på magman.

Eller mer än en sol. Det behövs inte mycket för att "fylla ut" vad den primära solen inte värmer ordentligt.
Här är helt klart en tjock atmosfär att föredra, alla andra förslag är fina gödningsmedel till kontinenter.
 
Top