Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
En grej jag funderar över för en SF-spelvärld är en planet som i huvudsak är en stor skärgård, eventuellt med öppna oceaner som vår värld men där kontinenterna är ersatta av stora arkipelager.
Anledningarna till att jag vill ha en sådan värld är många, men framför allt att jag vill ha en naturlig planet för ekranoplan ("flygplan" som utnyttjar markeffekten för att hålla sig upp, normalt en maxhöjd på några meter. Häftiga om man gillar att åka mycket lågt och mycket fort...), men även att en sådan värld skulle passa en del andra uppslag jag har. Dessutom är jag just nu inspirerad av öarna i FarCry.
OK, problemen:
Vad kan ligga bakom att en sådan värld skapas? Vår sorts kontinentaldrift skulle ganska snabbt knycklat ihop planetytan till kontinenter.
Hur funkar havsstömmarna utan hämmande kontinenter? Löper korioliseffekten amok och alla försök att bada ofelbart leder till att man blir swooshad som en guldfisk i en toalett? Hur gör man havet i huvudsak lugnt? Blir det mycket stormar utan bromsande bergsmassiv?
Finns det något sätt att "komprimera" ett klimat? SF är fullt av ökenvärldar (Arrakis, Tatooine), skogsvärldar (Ewok-planeten), isvärldar (Hoth, Ice Planet Zero) och så vidare. Hur åstadkommer man sådana världar med mer heterogent klimat? Jorden spänner ju från skitkallt till tempererat till kokhett till regnskog, allt på en planet. Man vill ju göra det lite lättare att presentera världarna för spelarna och ett sätt är att koncentrera dem till ett koncept, tex tropisk arkipelag. Kan man trovärdigt säga att klimatet är mer likformigt över planeten, tex spänner över spannet man kan se runt medelhavet?
Ideer?
Anledningarna till att jag vill ha en sådan värld är många, men framför allt att jag vill ha en naturlig planet för ekranoplan ("flygplan" som utnyttjar markeffekten för att hålla sig upp, normalt en maxhöjd på några meter. Häftiga om man gillar att åka mycket lågt och mycket fort...), men även att en sådan värld skulle passa en del andra uppslag jag har. Dessutom är jag just nu inspirerad av öarna i FarCry.
OK, problemen:
Vad kan ligga bakom att en sådan värld skapas? Vår sorts kontinentaldrift skulle ganska snabbt knycklat ihop planetytan till kontinenter.
Hur funkar havsstömmarna utan hämmande kontinenter? Löper korioliseffekten amok och alla försök att bada ofelbart leder till att man blir swooshad som en guldfisk i en toalett? Hur gör man havet i huvudsak lugnt? Blir det mycket stormar utan bromsande bergsmassiv?
Finns det något sätt att "komprimera" ett klimat? SF är fullt av ökenvärldar (Arrakis, Tatooine), skogsvärldar (Ewok-planeten), isvärldar (Hoth, Ice Planet Zero) och så vidare. Hur åstadkommer man sådana världar med mer heterogent klimat? Jorden spänner ju från skitkallt till tempererat till kokhett till regnskog, allt på en planet. Man vill ju göra det lite lättare att presentera världarna för spelarna och ett sätt är att koncentrera dem till ett koncept, tex tropisk arkipelag. Kan man trovärdigt säga att klimatet är mer likformigt över planeten, tex spänner över spannet man kan se runt medelhavet?
Ideer?