Nekromanti Arkitektur

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: The bigger the better

Lustigt det där att gotiken fått den anstrykningen, när den ursprungligen var tänkt att vara ljusare och luftigare än den romanska stilen -- höga fönster, smala pelare, allt enligt tanken att det inströmmande ljuset skulle vara en symbol för Gud. Jag skyller först på renässansen, sedan på 1800-talet (att skylla på 1800-talet är alltid en bra idé när det gäller historia).

solvebring

Superhero
Re: The bigger the better

Lustigt det där att gotiken fått den anstrykningen, när den ursprungligen var tänkt att vara ljusare och luftigare än den romanska stilen -- höga fönster, smala pelare, allt enligt tanken att det inströmmande ljuset skulle vara en symbol för Gud.
Du har helt rätt, och det är skumt det är det. Dock tror jag just att det kanske är det som skrämmer en. Det är verkligen så stort och så stor, och det med former som känns relativt hotande, eftersom det skulle spetsas till överallt. Det kan ju också vara så, på grund av alla otäcka slott som varendaste oldschool-skräckis utspelar sig i, att de är gotiska. Nå, själv gillar jag som sagt inte gotiken... Eller jo, det är förbaskat grym arkitektur, men jag gillar inte att beträda sådana byggnader. Det är för stort, och de stora fönstren sitter ofta högt uppe, så ljuset de släpper in blir ofta som en slags halvgrå slöja som börjar sig ovanifrån. Ja, det känns som en stor, kall, själalös jätte böjer sig över en. Dessutom så brukar man ju pryda en del av dessa verk utvändigt med en massa häxsnirkliga mojänger och otäcka gargoyles. De är lite creepie faktiskt.