"ska förtydliga min fråga något...det jag menade var en armé som inte är just nu i krig men som har till "uppgift" att patrullera gränser, ligga och slö i baracker, träna o.s.v."
Före de indelta härarna så hade man knappt någon armé i fredstid. Det som fanns var rikets riddare och deras väpnare, som stod i vapentjänst hos kungen året om, samt eventuellt adelsmännens knektar och liknande. Soldater är dyra i drift, i synnerhet om de inte gör något.
"Vet att ett lands armé inte är alls lika stor i fredstid som i krig men det jag är ute efter är siffror för den del av arméen som alltid är i tjänst."
Tja, det är ungefär adelsmännen och deras garnisoner. Ta antalet riddare i hela riket och multiplicera med tio, så har du en rätt bra siffra. Observera då att varje adelsman då bara skyddar sin egen förläning och inget mer. Möjligen skyddar han också sin herres förläning (en riddare som står i tjänst hos en greve kan om greven vill också patrullera grevens marker).
"Ta för exempel att landet är normalstort (typ tyskland) och inget extremt klimat eller geografi."
Tyskland kan egentligen inte beskyllas för att vara normalstort. Genom historien så har Tyskland antingen varit snorstort (det heliga Tysk-romerska riket under Karl den Store, eller Grossdeutschland som Hitler drömde om), eller uppsplittrat i mängder med småstater (typ däremellan).