Nekromanti Armébygge

Radioaktiv

Hero
Okej, så jag har fått Slaaneshtanter i julklapp och nu vill jag börja bygga en armé. So far so good.

Problemet är att jag är en hopplös noob som har noll koll. Så jag har lite frågor som jag skulle uppskatta om jag fick svar på, och sedan tar jag självklart gärna emot tips om att måla osv. Länkar till vettiga sidor uppskattas självklart också. :gremsmile:

Så, har någon koll på demonerna? Får man blanda hur man vill?

Får jag blanda Slaanesh och Tzeentch?

Jag har hört att man kan blanda in beastmen, hur funkar det?

Bra tips på sidor för att bygga vettigt scenery?

Tack på förhand :gremsmile:

RasmusL

Champion
Radioaktiv said:
Okej, så jag har fått Slaaneshtanter i julklapp och nu vill jag börja bygga en armé. So far so good.

Problemet är att jag är en hopplös noob som har noll koll. Så jag har lite frågor som jag skulle uppskatta om jag fick svar på, och sedan tar jag självklart gärna emot tips om att måla osv. Länkar till vettiga sidor uppskattas självklart också. :gremsmile:

Så, har någon koll på demonerna? Får man blanda hur man vill?

Får jag blanda Slaanesh och Tzeentch?

Jag har hört att man kan blanda in beastmen, hur funkar det?

Bra tips på sidor för att bygga vettigt scenery?

Tack på förhand :gremsmile:
Nu spelar jag inte men har läst en del och givetvis är det att vinna som räknas! Så: Läs på om tillgängliga enheter och stjäla/hitta på (stjäla mer än du skapar, ta något bra och lägg en personlig touch) en strategi. Bryt ner till delmål som kan uppnås av tillgängliga enheter, sätt ihop armen utefter detta och ös!

Strategi - > Delmål/Roller -> Enheter som fyller rollerna (enligt alla begränsningar)

Radioaktiv

Hero
Hehe, självklart är det att vinna som räknas!

Jovars, det första jag skall införskaffa är böcker. Tanter att måla har jag redan.

Öh, tror bestämt att jag känner folk som spelar, men vet inte om de är så pepp på att prata strategi med mig. De är kanske inte de tålmodigaste typerna.

Googla warhammerbloggar? Hm...

Korpen

Hero
Första frågan är nog vilket warhammer? Demoner kan ju användas till både WFB och 40K.

Korpen

Hero
Radioaktiv said:
Fantasy. Inget 40K för mig är jag rädd. Även om det skulle varit roligt att måla det med...
Tja, är det demoner man har så kan väl de användas till bägge spelen som de är?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Radioaktiv said:
I dunno! Går in på deras vanliga hemsida och tittar...

Jomen det kan man visst.
De har olika baser. 40K kör runda baser, Fantasy kör fyrkantiga. Kör man bara med kompisar har jag dock svårt att se hur någon skulle kunna opponera sig (utan att vara ett jävla kukfejs, alltså).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men fett att du kör demons, iaf. Om du är sugen på en fet modell så verkar "demon prince" till 40K grymt häftig att bygga och måla.

Radioaktiv

Hero
Och ja, om det bara är basen som är annorlunda och någon inte vill spela, då vet jag inte om jag är så pepp på att spela med den personen faktiskt :gremtongue:

Calydon

Veteran
Börjar med att säga att jag inte har 100% koll eftersom jag knappt spelar, men har iaf målat en del och sånt.

Men det går iaf att blanda gudarna hursomhelst och man måste det nästan om man inte vill spela med endast daemonetter typ. Det som en del inte gillar är ifall man sätter en guds magiska items på en trupp från en annan gud.

Förr fanns det en Chaos bok som inkluderade både beastmen, människor och demoner som dyrkade Chaos. Numera har de dock varsin bok (Beastmen, Warriors of Chaos samt Deamons of Chaos) och kan inte blandas längre tror jag.

För övrigt verkar deamons få en ny armebok till fantasy i februari.

Ang. målning så grundmåla alltid, vanligen med svart eller vit spray. Använder man svart kan man fuska lite och ha svart kvar längst in i alla skåror, men figuren blir också mörkare än från vitt. Har man använt vitt är kan man använda wash (tunn utspädd färg) för att få ner lite färg i skårorna.

Är också värt att innan man målar ta bort eventuella gjutlinjer, de brukar synas tydligare när figuren är målad.

Ska du använda dem till både 40k och fantasy så använd fyrkantiga baser då de i fantasy måste stå bredvid varandra.

Brynolf

Dum fan
I WHFB kan du blanda demonunits hejvilt, inga restriktioner där. Tror det var annorlunda förut, att en Slaaneshgeneral var tvungen att ha fler av "sina egna" units än andra. Vilket förstås var logiskt, eftersom kaosgudarna enligt fluffet inte gillar varandra.

Men det är bara att köra på! :gremsmile: (Med reservation för den nya demonboken som enligt rykten ska komma väldigt snart. Men å andra sidan kommer de knappast göra några större förändringar just i den här frågan; det skulle ju kunna innebära att de säljer färre gubar...)

Radioaktiv

Hero
Gött, skönt att höra. Skall införskaffa boken när den kommer, men då kan man iallfall någotsånär planera för en armé.

Just den där grejen med att sälja gubbar slog mig också. Men man får väl se vad de hittar på. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Är också värt att innan man målar ta bort eventuella gjutlinjer, de brukar synas tydligare när figuren är målad.
Ja usch, det hände mig ett par gånger. Sjukt irriterande när man lagt ner massa jobb att måla, så hittar man fula smådetaljer.

Hörde att Korn inte gillar magi alls, kan man ändå blanda in deras gubbar?

Har bara använt vitt som bas innan, när jag målade riddare och ödlegubbar. Det lockar mig dock att göra gubbarna lite mörkare, det är ju demoner trots allt. Verkar iallafall vara värt att pröva.

Och ja, fyrkantiga baser får det allt bli. Det måste vara enklast. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Snackade med den väldigt hammar-insöade slyngel till bror jag har, så nu ska vi se.

För att påpeka det igen - du får mixa olika gudars demoner hursomhelst. Du får tillochmed ställa t.ex. en Khorne-hjälte hos dina Demonettes (men, säger brorsan, det är inte vettigt att göra det).

Angående att bygga armén så är det vettigt att köpa de enheter man tycker är estetiskt tilltalande. Det är många figurer att måla så innan man blivit helt beroende av hobbyn är det viktigt att det är kul att måla.

Men, estetiken är inte allt. Gör du helt fel val så riskerar själva spelet att förlora sin charm. Fundera på om du (tidigt) vill ha en Greater Demon (en stor demon-lord) - det påverkar spelet rätt mycket. Lillbrorsan är ingen expert på just demoner men nämnde att om du t.ex. vill ha en Lord of Tzeentch så ska du inte ha Pink Horrors eftersom du inte får nytta av så mycket magi.

Om du tidigt kan få låna ihop en proxy-armé och köra en match, kanske runt 1500 poäng (någonstans där börjar spelet fungera som det är tänkt) kan du få ett hum av vad som fungerar, vad du vill göra.