Re: Öh, ursäckta!
vadå fysiska fenomen? det funkar som så att senorna repas upp.Vilka fysiska fenomen ligger bakom detta
vadå fysiska fenomen? det funkar som så att senorna repas upp.Vilka fysiska fenomen ligger bakom detta
Det borde väl vara detsamma som om man drar långsamt. Dessutom är det troligen som Krille säger på ett annat ställe att största belastningen kommer när man släpper och strängen smäller rak.vadå fysiska fenomen? det funkar som så att senorna repas upp.
Trevligt? Socialt? Skoj? Upphetsande?"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Läs nu igenom vad du har skrivit.Nej, det tar INTE en sr att ta upp en pil och lågga den på strången och sedan skjuta. Det kan kanske ta fem sek eller nått sånt, men man hinner sjuta iväg en pil under samma sr som man tar upp den!
Jo det skulle man.Såvisst, du kan spänna bågen om du är otränad och om bågen är tillräckligt vek. Men du skulle knappt kunna träffa en lada inifrån.
Jag tänker börja med att komentera din komentar om mitt motto.Trevligt? Socialt? Skoj? Upphetsande?
Detta stämmer nog (jag håller med) men då betyder det ju att en långbåge utsätts för mer skada endå. På grund av den störra dragkraften (70kg tror jag men har förmodligen helt fel )Dessutom är det troligen som Krille säger på ett annat ställe att största belastningen kommer när man släpper och strängen smäller rak.
Till att börja med så är "sikta" en special handling som tar en sr att göra.Skulle man vara så snabb att man skulle hinna skjuta 2 pliar på en sr skulle det vara väldigt svårt att sikta.
Skitsnack. Man har väl sett meddelandepilen i Monty Python and the Holy Grail!Å, du vill nog ha en båge med en sextio till åttio punds dragkraft för att ha en allvarlig risk att kunna skada en människa. Det motsvarar ca trettio till fyrtio kilo som du ska dra isär (inte lyfta eller trycka ihop, utan dra isär), och du får endast göra det med fingrarna.
Om du precis klarar av detta så kommer du inte att kunna hålla bågen spänd så länge att du hinner sikta. Även om du anstränger dig så kommer påfrestningen att få musklerna att darra jävel.
OK, mot en sådan faktastorm kan jag inte annat än att erkänna mig överbevisad.Vilket bevisar med all önksvärd tydlighet att mjäkiga bågar inte skadar.
Det är i sådanna situationer som man skall blåtta bröstet ta sin katana i ett stadigt brepp och gå till anfall i vetskapen om att sin död är nära.OK, mot en sådan faktastorm kan jag inte annat än att erkänna mig överbevisad
Är det så?? I så fall kan jag erkänna mig besegradÅ andra sidan, strängen avpassas efter bågen. En långbåge behöver kraftigare sträng, och därför har den kraftigare sträng.
Inte bara det, man har en längre sträng också! (Nu vet jag inget om bågskytte men det lät som en rimlig gissning.)Å andra sidan, strängen avpassas efter bågen. En långbåge behöver kraftigare sträng, och därför har den kraftigare sträng.