varför skulle det vara svårare att bli bra på att skuta med båge än att slå med ett svård (som är nog så kompliserat när men ska bli bra)?.
Jag har väl inte sagt något om svärd, eller har jag det? Om jag gjort det skulle jag ansett att det nog borde vara svårare att bli bra på att skjuta pilbåge än på att slåss med svärd.
Framför allt borde det vara längre "startsträcka" på pilbåge. Om du sätter ett svärd i händerna på bonden Jöns och förklarar att det är den spetsiga delen han ska slå folk med har han en hygglig chans att faktiskt skada någon med svärdet. Om du sätter en pilbåge i händerna på honom kommer han att skicka pilarna till Korpilombolo. (Jag pratar nu om hur jag tror (inte vet alltså) att verkligheten fungerar, inte om reglerna till DoD.)
Dessutom varför skulle det vara lättare med ett armborst? Färdighetsvärdet bahandlar mer än bara själva avfyrandet av vapnet. Det har även med att ladda och sköta om det att göra (vilket är mycket svårare att göra med ett armborst än med en pilbåge) dessutom så är det inte lätt att skuta med ett armborst. Har du någonsin provat tidigare??
Nej jag har inte provat att skjuta med ett armborst. Jag extrapolerar bara utifrån min (visserligen ringa, men ändå) erfarenhet av att skjuta med gevär, som i alla fall fungerar enligt samma princip som ett armborst. (Stock, avtryckare, sikta längs "pipan".) Det var mycket lättare än att skjuta pilbåge, speciellt om pilbågen ska vara så stark att den faktiskt kan skada motståndaren. Naturligtvis är det svårare att ladda ett armborst, men jag hävdar bestämt att det FV man har visar hur stor chans man har att träffa någon med vapnet, inget annat. Att man kan ladda sitt vapen är så självklart att det inte är en del av FV.
/tobias